در سمت مثبت را می‌کند

تحریک سهامداران بورس با گسترش دامنه نوسان

سازمان بورس هفته گذشته در پی بروز هیجانات ناشی از برخی تحولات سیاسی و منطقه‌ای در ادامه ترور و شهادت سید حسن نصرالله، برای کنترل این هیجانات و حفظ منافع سهامداران، دامنه نوسان قیمت سهام را به مثبت و منفی یک درصد کاهش داد.

به گزارش رصد روز، سازمان بورس هفته گذشته در پی بروز هیجانات ناشی از برخی تحولات سیاسی و منطقه‌ای در ادامه ترور و شهادت سید حسن نصرالله، برای کنترل این هیجانات و حفظ منافع سهامداران، دامنه نوسان قیمت سهام را به مثبت و منفی یک درصد کاهش داد.

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با محدودیت در دامنه منفی معاملات به یک درصد و گسترش دامنه مثبت معاملات گفت:«این راهکار واقدام یک تجربه ناموفق و شکست خورده در گذشته بوده است ،چرا که بعد از سال ۹۹ و وضعیت خاص و ریزش سهمگین بازار سرمایه، در دوره ای این طرح به روی کار و به اجرا درآمد. در آن دوران شاهد عدم تعادل بیشتر در بازار سهام بودیم.»

وی ادامه داد: «در نتیجه این اقدام سبب گیرکردن چند ماهه سهم ها در سمت دامنه یک درصدی فروش سهم ها شد و فشار فروش ویژه ای نیز در سهم های کوچک به چشم می خورد. این اقدام سازمان بورس در آن زمان بحران سرخی بازار سرمایه را تشدید کرد.»

راهکار بازگشت روند بازار در جهت مثبت چیست
کارشناس بازار سرمایه افزود: «در وضعیت فعلی نیز همین موضوع صادق است، زیرا تفاوتی ندارد که دامنه را در جهت مثبت به چه میزان باز کنیم. باید دامنه در جهت منفی گسترده شود تا پس از کاهش قیمت بسیار، بازار سرمایه به تعادل در کوتاه مدت رسد یا باید اقدامات حمایتی جدی برای بورس شکل گیرد تا این بازار در جهت روند صعودی حرکت کند.»

وی اظهار داشت: «تزریق منابع برای جمع آوری صف های فروش یا تغییر در پارامتر های تاثیر گذار کلیدی مانند نرخ دلار نیمایی و نرخ بهره به این موضوع کمک خواهد کرد.»

گسترش دامنه نوسان در سمت مثبت سهامدار را تحریک می‌کند
میرزایی تصریح کرد:« این اقدام کمکی به وضعیت بازار سرمایه نمی کند و هیچ تفاوتی در محدودیت دامنه به یک درصد در دو جهت خرید و فروش ندارد. حتی سبب کاهش انگیزه و جذابیت خرید در بازار خواهد شد؛ چرا که خیال سهامداران از اینکه اگر صف های فروش جمع شود به دلیل وجود دامنه نوسان گسترده در جهت مثبت از بازار جا نخواهند ماند آن ها را برای فروش بیشتر و خرید کمتر تحریک خواهد کرد.»

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار