تحلیل و پیش‌بینی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

یک کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: مهم‌ترین نقطه ضعف آقای جلیلی همین است که او در عرصه سیاسی نماد نوعی افراطی گری است که عامل بسیاری از مشکلات اقتصادی در جامعه به حساب می‌آید و من معتقد هستم که مانور بر این موضوع افراطی‌گری آقای جلیلی و بن ب...

به گزارش رصد روز، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری دوره چهاردهم در حالی به دور دوم کشیده شد که آرای ماخوذه به ۲۵ میلیون رای نرسید و کار انتخابات با ۲۴۵۳۵۱۸۵ آرای ماخوذه با دو نامزد از دو سر طیف اصولگرا و اصلاح طلب حالا با یکدیگر رقابت می‌کنند. مسعود پزشکیان از طیف اصلاح طلب و اعتدال گرا با اعتقاد به توسعه و مراوده با جهان از یک سود و سعید جلیلی از طیف اصولگرایان تندرو و افراطی که پایدارچیان را نمایندگی می‌کند و اعتقادی به توسعه ندارد و رفتار ضد مذاکره از خود نشان می‌دهد حالا در سر دیگر این تقابل قرار گرفته است؛ تقابلی که به نظر می‌رسد حالا به یکی از مهم‌ترین نظرسنجی‌ها در کشور هم تبدیل خواهد شد. اینکه بالاخره جلیلی پس از دوره‌ها تلاش مستمر برای رسیدن به پاستور آیا به این جایگاه دست خواهد یافت و کشور را در مسیر قهقرای بیشتر سیاسی و اقتصادی پیش می‌برد و یا مسعود پزشکیان با رسیدن به پاستور می‌تواند راهی هر چند باریک برای احتمال نجات کشور باشد؟

در همین حال حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده اسبق مجلس و تحلیلگر سیاسی درباره پیش بینی از آنچه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رخ خواهد داد می‌گوید: «من معتقد هستم که انتخابات در مرحله دوم چهره واقعی خودش را نشان خواهد داد و در ترکیب نامتوازنی که وجود داشت و به نوعی با آرایش نامزد‌ها چهره واقعی به خودش نگرفته بود حالا حقیقی‌تر خواهد شد، یعنی اکنون که به نوعی دو سر طیف رقابتی را بدون نامزد‌های پوششی شاهد هستیم، انتخابات چهره واقعی خود را نشان خواهد داد.»

ضعف‌هایی که در این انتخابات هست
وی در ادامه می‌افزاید: «در این مرحله دو رقیب اصلی سعی می‌کنند، نقاط ضعف خود را بپوشانند و نقطه ضعف اصلی ستاد آقای پزشکیان به نظر من این بود که خیلی از نخبگان ستاد پزشکیان به جای اینکه در میدان واقعی و در برابر مردم باشند، در مقابل دوربین بودند. در مقابل از نقاط قوت ستاد‌های آقای جلیلی این بود که اصلی‌ترین اعضای ستاد آقای جلیلی اصولا در میدان حضور داشتند. اما اتفاقی که اکنون می‌تواند رخ بدهد این است که برگ برنده آقای پزشکیان برای دور بعد می‌تواند این باشد که بخش اعظم کسانی که پای صندوق نیامدند اگر در دور دوم پای صندوق بیایند به آقای پزشکیان رای می‌دهند. به ویژه اینکه بخش عمده مردم می‌دانند، آنچه امروز در کشور جریان دارد، حاصل افراطی گری در سیاست خارجی است و سعید جلیلی نماد این افراطی گری در سیاست خارجی کشور است؛ لذا با همه این شرایط من معتقد هستم که انتخابات عرصه یک رقابت جدی است و برخی از ستاد‌ها انتخابات را جدی نگرفته اند و به همین دلیل است که نتایج آن چنان که باید دیده نمی‌شود.»

این کارشناس ارشد سیاسی همچنین با اشاره به عدم اقبال ۶۰ درصدی مردم نسبت به انتخابات می‌گوید: «من معتقد هستم که سرخوردگی و یاس مردم از صندوق، حاصل سال‌ها شعار‌های بدون عمل و ناکارآمدی و عدم اولویت بندی ایرانیان در سیاست‌های توسعه‌ای و مدیریتی است. اکنون دغدغه جدی مردم ایران، یکی همین است که عملا در تصمیمات کلان کشوری فراموش شده اند و دغدغه مردم ایران اکنون این است که توسط دولت فراموش شده اند و دولت به جای این که چندان که به ایرانیان توجه کند به بیگانگان حتی توجه می‌کند. مردم دغدغه جدی دارند که چرا چه آنان که معتقد بودند تحریم اثر دارد و چه آن‌ها که معتقد بودند تحریم اثر ندارد، زمانی که شرایطی خلاف شرایط مدنظر آنان شکل می‌گرفت باز ناکارامدی آنان ادامه پیدا می‌کرد و در نهایت هیچ تغییری در سفره مردم ایجاد نشد.»

فلاحت پیشه همچنین با اشاره به امکان پیروزی پزشکیان در دور دوم انتخابات تصریح می‌کند: «من معتقد هستم کسی مثل آقای پزشکیان از امکان بیشتری برای پیروزی در دور دوم برخوردار است، منوط بر اینکه نخبگانی که بیش از هر چیز در برابر دوربین هستند و فعلا عکس می‌گیرند، میان مردم حاضر شوند و برنامه‌ها را میان مردم مطرح کنند. کما اینکه اکنون نمونه‌های آرای استان‌ها نیز موجود است و می‌توان دید در استان‌هایی که حامیان آقای پزشکیان حضور فعال و میدانی داشتند، آرای او افزایش چشمگیر یافته و اما در برخی استان‌ها که فقط حضور نمایشی بوده، می‌بینیم آرای پزشکیان به هیچ وجه با پیش بینی‌های انجام شده تطبیق نداشته است؛ لذا من معتقد هستم در روال تبلیغات انتخاباتی که گذشت برخی از ستادها، نقش ترمز را برای کاندیدا‌ها بازی کردند و برخی از ستاد‌ها فعالیت واقعی داشتند.»

با جلیلی همه مسیر‌ها بن بست است
او همچنین در توضیح مشکلاتی که ستاد جلیلی در ادامه با آن رو به رو است اظهار می‌کند: «مهم‌ترین نقطه ضعف آقای جلیلی همین است که او در عرصه سیاسی نماد نوعی افراطی گری است که عامل بسیاری از مشکلات اقتصادی در جامعه به حساب می‌آید و من معتقد هستم که مانور بر این موضوع افراطی‌گری آقای جلیلی و بن بست‌های اقتصادی که او ساخته، هنوز نتوانسته تبدیل به یک سازوکار تبلیغاتی در ستاد‌های آقای پزشکیان شود. نکته‌ای که باید ستاد آقای پزشکیان اکنون به آن توجه کند این است که انتخابات عرصه پرداختن و مانور سلبریتی‌ها نیست، انتخابات عرصه مراوده سینه به سینه با مردم و شنیدن مشکلات و ارائه طرح برای حل مشکلات است و این موضوعی است که باید آقای پزشکیان در مرکز توجه و سیاست خود آن را قرار بدهد.»

جلیلی می‌خواست قالیباف حذف شود
حشمت الله فلاحت پیشه در پایان نیز با اشاره به مناظره‌ها و تصویری که ترسیم شد خاطرنشان می‌کند: «جدای از آن تصویری که در مناظره‌ها دیدیم، حقیقت دیگر این است که ستاد جلیلی برای برد رقابت نمی‌کرد بلکه برای خارج کردن قالیباف از عرصه رقابت در حال فعالیت بود و به نوعی موفق نیز شد. توجه کنید در جایی که نیرو‌های قالیباف حضور نداشتند یعنی در صف و میدان؛ دیدیم که تیم جلیلی چطور سعی کرد حضور داشته باشد. از طرف دیگر دیدیم که در عصر روز انتخابات وقتی این خبر منتشر شد که قالیباف به صورت جدی عقب است، عملا مردد‌های جناح اصولگرا به سمت رای دادن به جلیلی آمدند. این مساله‌ای بود که من معتقد هستم نه ستاد پزشکیان، بلکه ستاد جلیلی بود که مانع حضور قالیباف در دوره دوم شد.»

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار