وزیر اقتصاد در پیامی به همایش روز ملی اصناف:

تحولات اقتصادی که با همکاری اصناف در دولت سیزدهم رقم خورد

وزیر اقتصاد با اشاره به تحولات مهمی که در دولت سیزدهم با همکاری اصناف به ویژه در حوزه تسهیل صدور مجوزها و تبدیل پروانه‌های کسب کاغذی به شناسه یکتا رقم خورد ابراز امیدواری کرد که این مسیر تعاملی بین دولت و اصناف و بازاریان در دولت چهاردهم ...

به گزارش رصد روز به نقل از روابط عمومی بانک رفاه، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی پیامی تصویری به همایش اتاق اصناف کشور به مناسبت روز ملی اصناف، با تبریک روز ملی اصناف اظهار کرد: جامعه بزرگ اصناف همواره دوشادوش دولت و در خدمت ملت کارنامه درخشانی از دهه‌ها نقش آفرینی موثر اقتصادی را همراه خود دارد.

وی ادامه داد: یاد و خاطره رئیس جمهور شهید، آیت الله رئیسی را گرامی می‌داریم، جای ایشان در روز ملی اصناف خالی است.

خاندوزی اظهار کرد: جامعه بزرگ اصناف و بازاریان ما، بخش قابل توجهی از فعالان اقتصادی دلبسته به کشور و نظام جمهوری اسلامی هستند و با بدنه عمدتاً متعهد، دیندار و انقلابی که از سال‌های دور و ایام پیش از انقلاب اسلامی تا ۱۱ هزار شهیدی که در ایام جنگ تحمیلی تقدیم کشور کردند و تمام مقاطعی که در دوره سازندگی اقتصاد ایران و در روزهای سخت شرایط تحریمی و همچنین ایام دشوار همه‌گیری کرونا که کسب و کارها در مضیقه بودند و سفره مردم تحت فشار اقتصادی قرار داشت، در همه این مقاطع نقش برجسته اصناف را می‌توان به چشم دید.

وزیر اقتصاد گفت: نماد سپردن کارها به مردم و انجام آن با کمترین هزینه و به بهترین وجه، جامعه اصناف و بازاریان ما هستند.

خاندوزی اظهار کرد: بیش از ۳ میلیون واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی بزرگترین بخش اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهند و افرادی که در این واحدهای صنفی مشغول به کار هستند که به همراه خانواده‌هایشان قریب به ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور خانواده بزرگ اصناف و بازاریان کشور هستند.

وزیر اقتصاد گفت: خوشحالم که در این ماه‌های پایانی عملکرد دولت مردمی سیزدهم اعلام کنم که ما توانستیم یک فصل نو و یک برگ جدید در تعاملات دولت و جامعه اصناف کشور را رقم بزنیم.

خاندوزی با اشاره به تحولاتی که با نقش آفرینی ویژه اصناف و بازیگران صنفی در لایه‌های مختلف شهرستانی، استانی و ملی اتاق اصناف در دولت سیزدهم رقم خورد اظهار کرد: از صمیم قلب به خاطر این تعامل و همکاری که نتیجه آن تحولاتی است که در این دو سه سال رخ داده و یادگار آینده خواهد بود، از جامعه بزرگ اصناف تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: در اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار، تسهیل صدور مجوزها، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و تکالیف دیگری که در دستور کار دولت مردمی سیزدهم قرار داشت، آگاهی، زمان شناسی و زمانبندی اتاق اصناف و بازاریان کشور بود که اجازه داد این مسیرهای تحولی به بهترین صورت و با کمترین اصطکاک و چالشی محقق شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در موضوع پیاده کردن قانون بهبود محیط کسب و کار و به طور خاص تسهیل صدور مجوزها، قریب ۳۰۰۰ رسته صنفی با ضوابط کاملا شفاف، دقیق و غیر قابل تفسیر در درگاه ملی مجوزهای کشور جانمایی شد. بخش مهمی از آنها ثبت محور شد به این معنا که حداکثر سه روز پس از ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها، مجوز مربوطه صادر می‌شود و سایر موارد که تایید محور هستند نیز ظرف ۷ روز کاری انجام می‌شود.

وی با اشاره به حذف رفت و آمدهای پر ضرور برای دریافت پروانه‌های صنفی و در عین حال امکان نظارت بیشتر اتاق اصناف بر مجوزها صادر شده به صورت شناسه یکتا تاکید کرد: اکنون صدور بیش از ۵۲۰ هزار صدور مجوز جدید و پروانه کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوزها انجام شده است.

وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به موضوع تبدیل پروانه‌های صنفی قدیمی به شناسه یکتا نیز اظهار کرد: بیش از ۲ میلیون و هفتصد هزار پروانه کسب و کار کاغذی در این مدت کوتاه به شناسه یکتا تبدیل شده است و با استقرار صد در صدی این فرایندها، می‌توان ورود به عصر جدید صدور مجوزهای کسب و کار و همچنین تکمیل بانک اطلاعاتی کسب و کارها و نظارت اتاق اصناف بر تمام اصناف و بازاریان کشور را اعلام کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: در حوزه سامانه‌ها، سامانه جامع آموزش احکام تجارت، سامانه نظارت بر اماکن عمومی و… با کمک اتاق اصناف در دولت سیزدهم رخ داد و این‌ها ریل گذاری‌های نوین و مبارکی است که اگر پیش از این می‌گفتند ۱۰ سال زمان می‌برد، شاید دور از ذهن نبود اما با همتی که شما بزرگان و ارکان اعتماد در بازار کشور و امنای اصناف در مدت زمان کوتاهی محقق شد و به عنوان همکاری مشترک دولت و اتاق اصناف ثبت و ضبط می‌شود.

وی از تمام تشکل‌های صنفی که در تحقق این تحولات نقش داشته‌اند تشکر و ابراز امیدواری کرد که در حماسه انتخابات نیز دولت چهاردهم مسیر تعامل با اصناف کشور را دنبال کند و دغدغه‌های بازار اصناف را جزو اولویت‌های خود قرار دهد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار