تشریح اقدامات فولاد مبارکه در دو حوزه آتیه کارکنان و صندوق بازنشستگی فولاد

با حضور علیرضا کاظمی، معاون سرمایه انسانی فولاد مبارکه، سید مهدی رضوی، مدیر منابع انسانی شرکت فولاد سبا، بهزاد کمال‌پور مدیر امور اداری و ابراهیم کاظمی مدیر سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل فولاد مبارکه، به سؤالات کارکنان و بازنشستگان مشمول صن...

به گزارش رصد روز به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان ، خبرنگار فولاد، در آغاز این برنامه، علیرضا کاظمی، معاون سرمایه انسانی فولاد مبارکه، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این برنامه و ارتباط با همکاران و بازنشستگان گفت: موضوع صندوق فولاد یکی از موضوعات پرتکراری است که طی برنامه‌های مختلف، ازجمله در تالار گفت‌وگوهایی که در حوزه معاونت سرمایه انسانی برگزار می‌شد، به این موضوع نیز پرداخته‌ایم؛ اما ازآنجاکه تالارهای گفت‌وگو با ظرفیت محدودی انجام می‌شود، بر آن شدیم تا این‌گونه مباحث پرتکرار را از طریق خبرنامه، رادیوفولاد و سایر رسانه‌های شرکت که طیف بیشتری از همکاران به آن دسترسی دارند مطرح و تبیین کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تدابیر اندیشیده‌شده برای رفع اختلاف حقوق بازنشستگان صندوق فولاد با صندوق تأمین اجتماعی گفت: باور ما این است که مطالبه همکاران در قالب مطالبی که درباره صندوق بازنشستگی بیان می‌کنند یک نگرانی جدی است. این در حالی است که با قاطعیت می‌توان گفت تعداد زیادی از همکاران مؤثر حال حاضر فولاد مبارکه جزو همین خانواده حدود ۱۶۰۰ نفری هستند که اکنون در شرکت شاغل و از مشمولین صندوق بازنشستگی فولاد هستند؛ بنابراین مطمئن باشند که دغدغه همکاران به‌خوبی شنیده می‌شود و تلاش خواهیم کرد در مسیر برآورده کردن نگاه و انتظارات آن‌ها گام برداریم.

وی در خصوص چگونگی کاهش اختلافات در پرداخت کارکنان مشمول صندوق بازنشستگی فولاد و تأمین اجتماعی گفت: گام نخست برای حل هر مسئله بیان واقعیات است. بعد از آن باید به سمت برآورده کردن انتظارات حرکت کنیم. واقعیت جامعه در حال حاضر این است که ارگانی که شخص در آن مشغول فعالیت است از محل منابع خود صرفاً مجاز است به افرادی کمک کند که رابطه مستقیم استخدامی با آن شرکت دارند؛ بنابراین در واقع دریافتی‌های همکاران، از روزی که جذب فولاد مبارکه می‌شوند تا روز پایانی، اعم از حقوق و مزایا و پاداش آن‌ها در قالب چارچوب و مقررات در اختیار مدیریت شرکت است. در این فرایند تمامی تلاش بر این است که انگیزه‌های مادی و معنوی جذابی فراهم کنیم. همکاران می‌پرسند وقتی رابطه کاری آن‌ها با شرکت فولاد مبارکه قطع می‌شود، فولاد مبارکه چه برخوردی با آن‌ها خواهد داشت. در پاسخ به این سؤال باید گفت در آن زمان سهام‌داران شرکت در مجامع عمومی در خصوص میزان خدمات و امکانات متعلقه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

در همین زمینه، سید مهدی رضوی، مدیر منابع انسانی فولاد سبا گفت: اگرچه فولاد مبارکه در برقراری مستمری در زمان بازنشستگی اختیاراتی ندارد و فرمول میزان مستمری صرفاً در اختیار صندوق بازنشستگی فولاد یا تأمین اجتماعی است، مدیریت شرکت به‌هیچ‌عنوان نسبت به همکارانی که با ضوابط صندوق بازنشستگی فولاد بازنشسته شده‌اند بی‌اعتنا نبوده و همواره در راستای منافع آن‌ها تلاش کرده است.

وی با تأکید بر اینکه این فعالیت‌ها در دو حوزه متمرکز شده است گفت: در حوزه اول طی کردن یک مسیر قانونی برای ملزم کردن صندوق بازنشستگی فولاد برای رفع این اختلاف و تبعیضی است که در پرداخت‌ها بین مستمری‌بگیران این صندوق‌ها وجود دارد. در این ‌خصوص، فعالیت‌های قانونی انجام داده‌ایم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت و در حوزه دوم نیز با اخذ مجوز از هیئت‌مدیره و مجمع، اقدامات حمایتی از شاغلان و بازنشستگان تابع صندوق فولاد انجام داده‌ایم تا بتوانیم در بخشی که امکان قانونی برای کم کردن رفع اختلاف وجود ندارد، از این محل‌ها، اختلاف را برای آن‌ها جبران کنیم که همکاران به آن اشاره خواهند کرد.

مدیر منابع انسانی فولاد سبا در ادامه با تشریح تاریخچه‌ای از تلاش‌ها و اقداماتی که برای کم کردن این میزان اختلاف انجام شده گفت: باتوجه‌به اینکه این صندوق در زمان تأسیس صندوقی نوپا و دارای منابع درآمدی زیادی بود و خروجی اندک بود، صندوقی بسیار خوب و جذاب برای بازنشستگان فولاد بود و حتی پس از خصوصی‌سازی شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۳۸۶ و تقریباً تا حدود سال ۱۳۹۲ نیز که دولت تصمیم گرفت صندوق فولاد را با کلیه ذی‌نفعان و دارایی‌های آن از زیرمجموعه وزارت صنایع معادن سابق به زیرمجموعه وزارت تعاون منتقل کند، این وضعیت نسبتأ مطلوب ادامه داشت؛ اما طبیعتأ ازآنجاکه تأمین اجتماعی نیز یکی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون بود، آن وزارتخانه به لحاظ یکپارچگی و هماهنگی در اداره صندوق‌های زیرمجموعه به‌مرور ضوابط سخت‌گیرانه‌تری را بر صندوق فولاد نیز حاکم کرد و اولین اقدام آن نیز این بود که از سوی صندوق فولاد به فولاد مبارکه ابلاغ و مقرر کرد برخلاف دیدگاه و خواست مدیریت شرکت در آن زمان برای کسور بازنشستگی پرداختی کارکنان سقف در نظر گرفته شود. دستورالعملی که خود مقدمه‌ای برای پرداخت در زمان بازنشستگی محسوب می‌شد و همین دستورالعمل شرکت را با چالش مواجه کرد و متأسفانه شرایط به‌مرور با بیشتر شدن خروجی‌های صندوق بازنشستگی فولاد دچار مشکلات عدیده‌تری شد.

در ادامه این میزگرد، بهزاد کمال‌پور، مدیر امور اداری فولاد مبارکه، در خصوص اقداماتی که این شرکت برای بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد انجام داده است، گفت: این اقدامات را به دو دسته کلی می‌توان تقسیم کرد؛ اول اقداماتی که بیشتر از جنس تعاملی و پیگیری برای حل مسائل صندوق بوده است و بخش دوم اختیارات حمایتی است که خود شرکت در این زمینه داشته است. مدیریت فولاد مبارکه همواره در مجامع سالیانه تلاش کرده است که مصوبه‌هایی را برای میزان پرداخت‌ها به بازنشستگان از سهام‌داران اخذ کند. به‌طور مشخص در مجمع سال گذشته، موضوع سرمایه‌گذاری برای بازنشستگان و کمک معیشتی به کارکنان صندوق فولاد در زمان بازنشستگی مطرح شد که شرکت نسبت به پرداخت آن اقدام کند. این موضوع امسال نیز در مجمعی که در تیرماه برگزار شد مجدداً مورد بررسی و بحث گذاشته شد و الحمدالله کلیات آن مورد موافقت مجمع قرار گرفت و مقرر است سازوکار اجرایی این صندوق توسط یک کمیته متشکل از سرمایه‌گذاران و سهام‌داران اصلی شرکت بررسی و مورد تصویب قرار گیرد و پس از آن، سازوکار اجرایی آن به مرحله پیاده‌سازی برسد. در این راستا آورده خود فولاد مبارکه از جنس سرمایه‌گذاری وارد صندوق می‌شود و منافع حاصل از این سرمایه‌گذاری بین بازنشستگان توزیع می‌گردد که احتمالاً به‌صورت ماهانه یا دوره‌های دو یا سه‌ماهه که بستگی به تصویب کلی طرح دارد به‌صورت کمک معیشتی بدون اینکه با نگاه پرداخت مستمری اصلی به کارکنان باشد تقسیم می‌گردد؛ چراکه مستمری اصلی از سوی صندوق بازنشستگی که فعلاً وجود دارد و ان‌شاءالله شرایط آن نیز بهبود خواهد یافت پرداخت می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که مصوبات این طرح به تأیید مدیریت و هیئت‌مدیره و سهام‌داران شرکت رسیده است و از ماه‌های آینده وارد فاز اجرا می‌شود.

در ادامه این برنامه، سیدمهدی رضوی، در پاسخ به سؤال یکی از همکاران مبنی بر اینکه چرا فولاد مبارکه در زمان خصوصی‌سازی اقدامات عاجل‌تری انجام نداده است، گفت: سیستم‌های منابع انسانی برای اجرا باید فرایند خاص خود را طی کند تا دستورالعمل‌ها جاری شود و نتایج آن مشهود گردد و همان‌گونه که اشاره شد، خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۵ اتفاق افتاد؛ اما طرح طبقه‌بندی مشاغل سال‌ها بعد اجرایی شد که همان‌گونه که بسیاری از همکاران به خاطر دارند مابه‌التفاوت‌های آن نیز به همکاران پرداخت شد و حدود ۴ تا ۵ سال طول کشید تا ضوابط و الزامات قانون کار به‌طور کامل بر شرکت حاکم شود. واقعیت امر این است که همان‌گونه که اشاره شد، در آن مقطع زمانی صندوق فولاد از وضعیت خوبی برخوردار بود و برای میزان پرداخت‌ها هم سقفی وجود نداشت و اساساً الزام و نیازی برای این کار نبود که شرایط را تغییر دهیم و به سمت صندوق دیگری که سقف داشت برویم.

وی ادامه داد: از آن زمان به بعد با بروز مشکلات در صندوق بازنشستگی اقدامات و پیگیری‌های قانونی متعددی را در جلسات مختلف از طریق کانال‌های متعدد سیاسی و اجتماعی با مسئولان صندوق بازنشستگی فولاد داشته‌ایم. در سال ۱۳۹۸ از رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که برای یک شرکت مشابه صادر شده بود استفاده و در فرصت بسیار کوتاهی با اجرای رأی از دی‌ماه همان سال با مجوزی که از مدیرعامل دریافت کردیم، میزان پرداختی به صندوق بازنشستگی را با فرمول صندوق تأمین اجتماعی یکسان کردیم، اگرچه صندوق از ابتدا با این موضوع مخالفت نموده است و به‌خوبی می‌داند که این اقدام مقدمه‌ای برای درخواست‌های بعدی است. لیکن از آن پس با یک گروه نمونه آزمایشی متشکل از کارکنان مشمول صندوق فولاد و در اختیار گرفتن مشاوران و وکلای توانمند موضوع را در دیوان عدالت اداری تقریباً با ۳۰ شکایت به طرفیت صندوق بازنشستگی فولاد مطرح کرده‌ایم تا مستمری این افراد با سقف و فرمول تأمین اجتماعی پرداخت شود و خوشبختانه تعداد زیادی از این شکایت‌ها برخی در هیئت‌های بدوی و برخی هم در هیئت تجدیدنظر دیوان عدالت اداری رأی موافق گرفته و به نتیجه رسیده است.

رضوی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که خوشبختانه زمانی که این اتفاق افتاد مطلع شدیم سایر شرکت‌های فولادی نیز به تبعیت از فولاد مبارکه درباره کارکنان خود نیز این روند را اجرا کردند و خبر خوبی که به‌تازگی در این حوزه منتشر شده این است که بازنشستگانی که بعد از رأی دیوان عدالت اداری بازنشسته شده و رأی مثبت داشته‌اند خوشبختانه بازنشستگی آن‌ها با فرمول تأمین اجتماعی در حال پرداخت است.

وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت کارکنان امانی مشمول صندوق بازنشستگی فولاد هنگام بازنشستگی چگونه است گفت: پس از گرفتن رأی از دیوان عدالت اداری ما به سمتی حرکت می‌کنیم که این رأی به یک رأی عمومی تبدیل شود که برای همه ذی‌نفعان قابل‌اجرا باشد؛ لذا به همین منظور در هیئت عمومی دیوان طرح دعوا شده است. البته به این میزان بسنده نکرده و در واقع هم‌زمان گام دوم نیز کلید خورده است و آن اینکه تمامی همکارانی که فعلاً در شرکت شاغل و مشمول صندوق بازنشستگی هستند همانند ۳۰ نفر قبلی طرح شکایت نمایند و این همکاران نیز به‌صورت جداگانه رأی موردنظر را اخذ نمایند.

مدیر منابع انسانی فولاد سبا در ادامه اظهار داشت: بر اساس قانون جدیدی که سال گذشته دیوان عدالت اداری وضع نمود، چنانچه کسی بنا دارد شکایتی را در دیوان مطرح نماید ابتدا باید درخواست خود را به سازمان مطالبه‌شونده به‌صورت کتبی ارائه کند و ظرف سه ماه اگر سازمان موردنظر جواب نداد آن موقع طرح شکایت آغاز می‌شود و ازآنجاکه ما حدود یک ماه پیش فرم‌ها را بین همکاران توزیع کردیم و این درخواست‌های کتبی را به صندوق فولاد منعکس نموده‌ایم، ان‌شاءالله در فاز سوم این اقدامات که حدود دو ماه دیگر مهلت سه‌ماهه قانونی آن به اتمام می‌رسد لازم است تک‌تک ۱۶۰۰ نفر در سامانه دیوان عدالت اداری طرح شکایت کنند.

در ادامه میزگرد، ابراهیم کاظمی، مدیر سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل فولاد مبارکه نیز درباره اقدامات جبرانی گفت: مدیریت شرکت به‌طورکلی دغدغه‌های زیادی در این باره دارد و اقدامات گسترده‌ای انجام داده که به دو بُعد معیشت و آتیه همکاران معطوف است. در بخش معیشت اقدامات خلاقانه‌ای انجام شده‌اند و در خصوص اقدامات که مربوط به آتیه همکاران می‌شود نیز اگرچه با محدودیت‌ها و موانعی مواجهیم و باید در قالب چهارچوب‌ها و فرایندهای سازمان اجرا شود، اما این رویکرد را نیز در دو بخش خرید سهام برای کارکنان و بخش صندوق بازنشستگی تکمیلی برای همکاران پیش برده‌ایم. در این زمینه تلاش شده است که از بازار سرمایه سهم‌های خوبی ازجمله سهم فولاد مبارکه از محل ذخیره سنوات همکاران که پیش‌ازاین راکد بود و در پایان به آن‌ها پرداخت می‌شد برای آن‌ها خریداری شود. با این اقدام پرداختی همکاران که به‌صورت راکد بود فعال می‌شود و به‌این‌ترتیب همکاران به میزان مختلف نسبت به سابقه و شغل هم از این سهام برخوردار می‌شوند و هم به‌صورت سالانه آن از سود آن بهره‌مند می‌گردند. هنگام بازنشستگی هم با آزاد شدن این سهم می‌توانند به طرق مختلف و به صلاح‌دید خود از آن استفاده کنند. به‌طورکلی مجموعه اقدامات شرایطی فراهم خواهد کرد که همکاران هنگام بازنشستگی با آسودگی خاطر بیشتری مواجه باشند.

در ادامه این نشست، سید مهدی رضوی، در پاسخ به این سؤال که چرا به‌جای خرید سهام، اقدامی صورت نگرفت تا صندوق بازنشستگی فولاد به تأمین اجتماعی تغییر کند گفت: در واقع ایدئال مدیریت شرکت نیز همین است که اگر محقق شود تمامی مسائل به‌خودی‌خود حل می‌شود؛ اما همان‌گونه که اشاره شد، اینکه فولاد مبارکه بتواند به‌خودی‌خود صندوق بازنشستگی را تعویض کند از اختیارات شرکت خارج است. ضمن اینکه جابه‌جایی صندوق دو شرط دارد؛ شرط لازم اینکه صندوق فولاد بپذیرد ما از تحت پوشش آن خارج شویم که به نظر می‌رسد با استقبال صندوق نیز مواجه شویم؛ ولی شرط کافی آن این است که صندوق سازمان تأمین اجتماعی هم ما را به‌عنوان مشارک جدید بپذیرد؛ درحالی‌که تاکنون این اتفاق نیفتاده و سازمان تأمین اجتماعی، علی‌رغم اینکه با مدیران کل تأمین اجتماعی مختلف در استان ارتباط مستقیم و جلسات متعدد داشته‌ایم، به‌دلیل وجود محدودیت‌های قانونی تاکنون با این موضوع موافقت نکرده است.

در ادامه این گفت‌وگو، بهزاد کمال‌پور، مدیر امور اداری شرکت در پاسخ به این سؤال که آیا امکان اعطای گروه یا هرگونه اقدام تشویقی دیگر برای همکارانی که در آستانه بازنشستگی هستند وجود دارد یا خیر گفت: به‌طورکلی تمامی تصمیمات برای ارتقای همکاران مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است؛ بنابراین امکان پرداخت هرگونه گروه به افراد در غیر از چهارچوب این مصوبه امکان‌پذیر نیست؛ کمااینکه چنین اقدامی اساساً مشکلی را حل نمی‌کند. مشکل اصلی صندوق سقفی است که برای دریافتی کارکنان در دوران بازنشستگی و مستمری آن‌ها در صندوق بازنشستگی فولاد در نظر گرفته شده است و بنابراین هرگونه اضافه کردن گروه کمکی به سقف پرداختی آن‌ها نمی‌کند.

پس از آن، علیرضا کاظمی، معاون سرمایه انسانی فولاد مبارکه، در پاسخ به این سؤال که آیا برای همکارانی که فرزندان آن‌ها در آستانه ازدواج قرار دارند یا کارکنانی که می‌خواهند ازدواج کنند تسهیلات یا کمک‌هزینه‌ای در نظر گرفته شده است یا نه گفت: سال گذشته مصوبه‌ای را با موضوع ازدواج و فرزندآوری از هیئت‌مدیره محترم شرکت دریافت کردیم و از آن پس تاکنون این مصوبه هم برای شاغلان و هم برای بازنشستگان در هر دو صندوق بازنشستگی فولاد و تأمین اجتماعی جاری شده است. بر اساس مصوبه‌ای که در این طرح آمده است، هرگاه یکی از همکاران یا فرزندان بازنشستگان ازدواج نمایند از اعطای وام و هدیه معادل ریالی سکه و محل برگزاری جشن بهره‌مند می‌شوند که پیش از این نیز اطلاع‌رسانی شده و بسیاری از همکاران تاکنون از این طرح استفاده کرده‌اند.

در ادامه، بهزاد کمال‌پور، مدیر امور اداری فولاد مبارکه، در پاسخ به این سؤال که آیا میزان پرداخت‌های برخی موارد ازجمله کمک‌هزینه‌های ورزشی و تسهیلاتی نظیر سفرهای کوتاه و بلندمدت تغییری ایجاد می‌شود یا نه گفت: همان‌گونه که قبلاً اشاره شد، در پایان مجامع سالیانه، یکی از مصوبات گرفتن موافقت سهام‌داران برای پرداخت این‌گونه موارد به بازنشستگان شرکت است. قدر مسلم این است که این بودجه دارای سقف مشخص و میزان پرداخت آن در ردیف‌های مختلف متفاوت است و بیشتر تلاش می‌شود که موارد رفاهی و مناسبتی بازنشستگان مدنظر قرار گیرد.

در ادامه این میزگرد، رضوی در پاسخ به این سؤال که تا چه زمان همکاران باید منتظر موفقیت یا عدم موفقیت این پیگیری‌ها باشند گفت: به‌هرحال تمامی اقدام‌ها در قالب یک فرایند در حال انجام است و اجرای آن از نظر حقوقی در حیطه اختیارات فولاد مبارکه نیست و باید از طریق دیوان عدالت اداری انجام شود؛ بنابراین اطلاع دقیقی از زمان رسیدگی شعب دیوان عدالت اداری به این پرونده نداریم؛ اما قدر مسلم این است که به جد و با تلاش مضاعف آن را در حال پیگیری هستیم.

علیرضا کاظمی، معاون سرمایه انسانی فولاد مبارکه، در جمع‌بندی این میزگرد گفت: واقعیت این است که همیشه در پندار ما، کارکنان سرمایه اصلی فولاد مبارکه هستند و این شرکت همواره به این امر افتخار نموده است؛ ازاین‌رو نگاه مدیریت شرکت به کارکنان نگاه حمایتی و سپاسگزاری است. همکاران گرامی باید توجه داشته باشند که مدیریت ارشد سازمان همواره در جلسات متعددی بر حل مشکل صندوق بازنشستگی کارکنان تأکید داشته‌اند و ما نیز پیرو تأکیدهای مدیرعامل شرکت بر حل این مشکل همت گمارده‌ایم. ضمن اینکه در حال حاضر ۱۶۰۰ نفر از کارکنان مشمول صندوق بازنشستگی فولاد در فولاد مبارکه مشغول فعالیت هستند و تعداد زیادی از مدیران فعلی شرکت نیز در این زمره قرار دارند؛ بنابراین همکاران اطمینان خاطر داشته باشند که این عزیزان با در نظر گرفتن منافع جمع دغدغه حل این مشکل را دارند و این امر همان نقطه قوتی است که خود به پیگیری و حل این مشکل کمک مضاعفی می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در نظر داشته باشیم که حاکمیت کشور امروز به این نتیجه رسیده است که صندوق بازنشستگی فولاد به یک معضل برای آن تبدیل شده است و طی سه هفته قبل اتفاق خوبی که برای صندوق بازنشستگی فولاد کشور افتاد انتخاب یکی از مدیران توانمند کشور به سمت مدیریت عامل این صندوق بود؛ فردی که سوابق بسیار خوبی در حوزه‌های مالی، اجرایی و اداری است و به‌طورقطع با درک واقعیات و آگاهی از چالش‌ها و قطعاً با ارائه راهکارهای مناسب وارد این عرصه شده‌ و انتظار می‌رود دوره حضور ایشان دوره‌ای ثمربخش و امیدآفرین باشد.

وی با تأکید بر اینکه حجم بسیاری از فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف از سوی مدیریت شرکت و خاصه معاونت سرمایه انسانی انجام شده است، اضافه کرد: در تلاشیم که اطلاع‌رسانی این اقدامات را زمانی انجام دهیم که کارها به نتیجه رسیده باشد که به‌طور مشخص در خصوص حل مشکل صندوق بازنشستگی فولاد ابتدا سایر ذی‌نفعان در این حوزه ازجمله سایر فولادسازان و معدنکاران مشمول صندوق بازنشستگی فولاد را با خود همراه کردیم تا در فاز هماهنگی و هم‌افزایی و هم‌صدایی قرار گیریم و توقعات خود را به گوش مسئولین برسانیم. نتیجه این اقدامات به این منجر شده است که امروز رؤسای محترم قوه‌های قضاییه، مجریه و مقننه مشکلات و دغدغه‌های همکاران مشمول صندوق بازنشستگی فولاد را به‌خوبی می‌دانند؛ گواه این گفته این است که در سال گذشته که رئیس‌جمهوری شهید به فولاد مبارکه آمدند، از تریبون گفت‌وگو با ایشان فقط یک مطالبه و آن هم حل کردن مشکل صندوق بازنشستگی فولاد بود که مطرح شد.

وی با بیان اینکه همچنین در دولت جدید نیز این انتظار و دغدغه به اطلاع رئیس‌جمهوری محترم و وزیر کار و رفاه اجتماعی رسیده است، خاطرنشان کرد: در ادامه مسیر پیگیر هستیم تا ان‌شاءالله مشکل به‌طور کامل حل شود. همکاران اعتماد داشته باشند که دغدغه‌های آن‌ها به‌خوبی منتقل و پیگیری می‌شود. به‌خوبی می‌دانیم که باید موضوعات را به متولیان امر منتقل کنیم و به همین منظور در جلسات متعدد مشکلات را در ماه‌ها و سال‌های گذشته با مسئولان صندوق بازنشستگی فولاد و مراجع ذی‌صلاح دیگر طرح کرده‌ایم. خوشبختانه در بخش اعظمی از شکایت صورت‌گرفته قضات به طرفیت ما و در برخی موارد نیز به طرفیت صندوق بازنشستگی رأی داده‌اند. نکته قابل‌توجه این است که ما با مسئولین محترم استان و کشوری همه موارد را طبق قانون مطرح و اطلاع‌رسانی کرده‌ایم.

کاظمی ادامه داد: نکته قابل‌توجه دیگر این است که برخی از همکاران با هدایت شرکت طرح موضوع کردند و رأی مثبت برای افزایش سقف پرداختی متناسب با تأمین اجتماعی دریافت کرده‌اند؛ اما برخی از شاکیان که به‌صورت شخصی ورود کردند متأسفانه رأی منفی گرفته‌اند؛ بنابراین متأسفانه برای یک موضوع مشخص با آرای متناقض مواجهیم؛ ازاین‌رو طبق قوانین جاری وقتی با رأی‌های متناقض درباره یک موضوع مواجهیم، باید موضوع در عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری، یعنی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری تصمیم‌گیری شود تا با وحدت رویه یک رأی صادر شود. طبق آخرین پیگیری‌هایی که در شهریورماه امسال انجام دادیم، درباره مشکلات موجود در مسیر ورود پرونده برای صدور یک رأی نهایی گفت‌وگو شد تا در صحن علنی دیوان مطرح گردد و این مهم نیز در مهرماه اتفاق افتاد؛ اما با به حد نصاب نرسیدن جلسه، مقرر شد موضوع مجدداً در جلسه احتمالی آذرماه در جلسه علنی دیوان مطرح گردد و چنانچه به لطف الهی رأی به نفع مشمولین صادر شود، ان‌شالله بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی دیگر از مسائل اصلی مربوط به آتیه همکاران است که یکی از دغدغه‌های اصلی همکاران به شمار می‌آید. به لطف خداوند و با نگاه مثبت مدیریت عامل سازمان باید اقداماتی به‌صورت سلسله‌وار برای همکاران انجام می‌دادیم تا آن‌ها در زمان بازنشستگی نیز همانند دوران فعالیت در فولاد مبارکه از رفاه نسبی برخوردار باشند. در این راستا به‌عنوان اولین شرکت، مجوزی را دریافت کردیم که ذخیره سنوات را به‌جای پرداخت هنگام بازنشستگی در زمان اشتغال به آن‌ها بدهیم. به همین منظور ذخیره آن‌ها را به سهام از جنس سهام فولاد مبارکه تبدیل کردیم تا همکاران بتوانند سالانه از مزایای آن از قبیل سود سالانه سهم استفاده کنند.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه تأمین آتیه کارکنان برای مدیریت شرکت یکی از اولویت‌هاست گفت: طی مصوبه‌ای که از مجمع اخذ کردیم در حال تأسیس صندوقی به نام صندوق تکمیلی بازنشستگان صندوق فولاد هستیم که اختصاصی است و از محل عواید سرمایه‌گذاری، ماهانه مبلغی را به‌صورت مستمر به بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت می‌نماید. با این اقدام در تلاشیم که فاصله مستمری بین صندوق فولاد و تأمین اجتماعی را به‌نوعی جبران کنیم.

در ادامه این جلسه، بهزاد کمال‌پور مدیر امور اداری فولاد مبارکه در پاسخ به این سؤال که آیا صندوق فوق‌الذکر مخصوص همه بازنشستگان فولاد است یا همکارانی که به‌تازگی به افتخار بازنشستگی نائل می‌شوند گفت: عواید این صندوق متعلق به کلیه بازنشستگان صندوق فولاد است.

در بخش پایانی این گفت‌وگو ابراهیم کاظمی مدیر سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل فولاد مبارکه نیز تصریح کرد: در کنار تمامی اقداماتی که برای همکاران در نظر گرفته شده است، از همکاران درخواست می‌کنیم که خود نیز عاملیت برخی امور در حوزه سرمایه‌گذاری را مدنظر داشته باشند و در کنار سرمایه‌گذاری‌هایی که فولاد مبارکه برای آن‌ها انجام داده است، همچنان سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌تری را مدنظر قرار دهند تا در زمان بازنشستگی آسودگی خاطر بیشتری داشته باشند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط