تصویری از آیت الله علم الهدی بعد از شهادت دامادش+ عکس

تصویری از احمد علم الهدی در یک مراسم را ببینید.

به گزارش رصد روز،تصویری از احمد علم الهدی در یک مراسم را ببینید.

6 120 7 112

کنگره بین المللی شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت شنبه ( ۹ تیر ۱۴۰۳ ) با حضور سردار سرلشکر « حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

احمد علم الهدی امام جمعه مشهد نیز در این مراسم حضور داشت.

 

سید احمد علم‌الهدی (زادهٔ ۱۰ شهریور ۱۳۲۳) روحانی شیعه ایرانی است که از سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد فعالیت می‌کند. علم الهدی از ۱۳۸۴ امام جمعه مشهد و از ۱۳۸۵ نماینده مجلس خبرگان رهبری از خراسان رضوی است. او پیشتر، از ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۴، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق را عهده‌دار بود و از مؤسسان این دانشگاه است. علم‌الهدی عضو حزب جامعه روحانیت مبارز است.

از علم‌الهدی به‌عنوان یک شخص تندرو و بیش از حد محافظه‌کار یاد شده‌است. درجه او حجت‌الاسلام و نیز آیت‌الله است.علم‌الهدی به‌عنوان سخنران راهپیمایی ۹ دی ۱۳۸۸ که به نفع جمهوری اسلامی برگزار شد، در رسانه‌های بین‌المللی ظاهر شد. در اظهارنظرهایی به نقل از وی که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، وی مخالفان سید علی خامنه‌ای را «حزب شیطان» توصیف کرد و کسانی که به اصل ولایت فقیه توهین می‌کنند را «یک مشت بزغاله و گوساله» نامید. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ وی را به دلیل «نقض جدی حقوق بشر در ایران»، «نفرت‌پراکنی» علیه زنان و پخش اعترافات اجباری بازداشت‌شدگان تحریم کرد.

زندگی
سید احمد علم‌الهدی در سال ۱۳۲۳ در مشهد به دنیا آمد و از سال ۱۳۳۸ در حوزه علمیه مشهد نزد ادیب نیشابوری، سید احمد مدرس یزدی، مرتضی شاهرودی، علی مشکینی و فیض گنابادی سطوح حوزوی را فراگرفت. سپس در درس خارج فقه سید محمدهادی میلانی به مدت هفت سال شرکت کرد.

وی از سال ۱۳۵۹ تا مرداد ۱۳۶۱ مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی منطقه یک تهران را عهده‌دار بود و پس از مدتی به عضویت شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران درآمد. از سال ۱۳۶۱ به همراه محمدرضا مهدوی کنی و باقری کنی اقدام به تأسیس دانشگاه امام صادق نمود. وی به مدت ۲۲ سال به عنوان عضو هیئت علمی در سمت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه فعالیت نمود.

او یکی از منتقدان جدی جریان دوم خرداد ۷۶ و دولت محمد خاتمی و جزو معدود روحانیونی بود که طرفدار جریان آبادگران و رزمندگان (که نهایتاً به پیروزی محمود احمدی‌نژاد در رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ کمک کرد) بودند.

سید احمد علم‌الهدی در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۳۸۴ با حکم سیدعلی خامنه‌ای به عنوان امام جمعهٔ شهر مشهد انتخاب شد. او در هر خطبه نماز جمعه صحبت‌های فارسی خود را به صورت عربی هم می‌گوید.

در سال ۱۳۸۵ با شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به عنوان نفر دوم از استان خراسان رضوی انتخاب شد و از آن پس به عنوان نماینده خبرگان نیز فعالیت می‌نماید.

پس از انتخابات جنجالی سال ۸۸ در خطبه‌های نماز جمعه به تاریخ ۲ مرداد ۸۸ حمایت جدی خود را از محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد و گفت: «احمدی‌نژاد عزیز ماست و ما به صلاحیت او رای داده‌ایم و پای رای‌مان هم ایستاده‌ایم.» از سویی دیگر، (بنا به گزارش خبرگزاری تسنیم): در سال‌های آخر از دولت احمدی‌نژاد و به‌خصوص در زمان دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش، از جمله منتقدان فرهنگی دولت محسوب می‌شد و از اولین افرادی به‌شمار می‌آمد که هشدار به انحراف دولت محمود احمدی‌نژاد از ولایت و رهبری می‌نمود، و همچنین بیان داشت: تغییر نگاه «ولایت‌محوری به قدرت‌محوری» در احمدی‌نژاد سبب تردید جدی نسبت به وی شد.

وی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) از حامیان سعید جلیلی بود.

او پس از درگذشت واعظ طبسی در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ با حکم سیدعلی خامنه‌ای به عنوان نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی انتخاب شد.

سید ابراهیم رئیسی و حسن پناهیان دامادهای وی هستند. سکینه ریخته‌گر زاده (۱۳۲۵–۱۳۹۶)، همسر وی، صبح روز ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ بر اثر بیماری قلبی در سن ۷۱ سالگی درگذشت.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار