تصویری بازسازی شده از پشت صحنه سریالی با بازی زری خوشکام

تصویری جالب و بازسازی شده از «زری خوشکام» را در پشت صحنه سریال سلطان صاحبقران و در سال ۵۴ می‌بینید.

به گزارش رصد روز، تصویری جالب و بازسازی شده از «زری خوشکام» را در پشت صحنه سریال سلطان صاحبقران و در سال ۵۴ می‌بینید.

2 51

زری خوشکام (۱۵ اردیبهشت ۱۳۲۶ – ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)که با نام زهرا حاتمی نیز در محافل سینمایی شناخته می‌شد،بازیگر ایرانی بود. او همسر فیلم‌ساز علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی بود.

بیشتر کارهای سینمایی او به دو سال آغازین فعالیت در سینمای ایران در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ بازمی‌گردد. در این سال‌ها او گرچه در فیلم‌هایی همچون آدمک ساختهٔ خسرو هریتاش، تپلی ساختهٔ رضا میرلوحی و خواستگار ساختهٔ علی حاتمی ایفای نقش کرد؛ اما با توجه به شرایط سینمای ایران، معرف شخصیت‌هایی بی‌پروا و اغواگر بود. کاراکتر سینمایی او پس از ازدواج با حاتمی دگرگون و از آن پس حضور او در سینما کمرنگ شد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ او ۳۰ سال ممنوع‌کار شد و سپس با نام زهرا حاتمی تنها در آثار محدودی حاضر شد که به نوعی با همسر و خانواده او در ارتباط بودند. زری خوشکار یک روز پس از درگذشت در ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد.

آغاز زندگی
زری خوشکام در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۲۶ در اصفهان زاده شد. او تحصیلات خود را در تهران و لندن گذراند و یک دوره چهارساله رقص باله را نیز در سازمان باله ملی ایران به پایان رساند. علاقهٔ او نسبت به کارهای هنری نخست پای او را به رقص باز کرد و پس از آن در سال ۱۳۵۰ جذب سینما شد.

ورود به سینما
شروع فعالیت سینمایی وی با فیلم آدمک ساخته خسرو هریتاش بود؛ اما با فیلم کلبه‌ای آن سوی رودخانه به کارگردانی و فیلمبرداری احمد شیرازی و تهیه‌کنندگی محمدعلی جعفری به سینما معرفی شد. در این فیلم که در سال ۱۳۵۰ ساخته و اکران شد، زری نقش دختری به نام فرانک را ایفا می‌کرد که پس از جدایی از پسر محبوبش، بیژن، توسط یک رانندهٔ کامیون به نام حسین گابی به زندگی بازگردانده می‌شد. نقش مردهای مقابل او را در این فیلم ناصر ملک‌مطیعی و همایون بهادران ایفا می‌کردند. شرکت وی در این فیلم و درخشش او که با صحنه‌های برهنه‌اش هم بی‌ارتباط نبود، توجه بسیاری از سینماگران ایرانی را به سمت او جلب کرد. در واقع استعداد او در بازیگری (که بعدها منتقدینی چون علیرضا نوری‌زاده او را از با استعدادترین بازیگران زن سینمای ایران خواندند) در کنار زیبایی و بی‌پروایی در پذیرش نقش‌های برهنگی و سکسی، انبوه پیشنهادها را برای بازی در فیلم‌های فارسی به سوی او روانه کرد. بدین ترتیب در همان نخستین سال‌های فعالیت در سینما علاوه بر شرکت در شمار زیادی از فیلم‌های بازی در برابر اغلب ستارگان مرد و جوان اول‌های فیلمفارسی را تجربه کرد. از جمله بازی نقش‌های مقابل ناصر ملک‌مطیعی در فیلم کلبه‌ای آنسوی رودخانه، محمدعلی فردین و ایرج رستمی در فیلم مرد هزار لبخند ساخته سیامک یاسمی در ۱۳۵۰ بهروز وثوقی و بهمن مفید در رشید ساخته پرویز نوری در ۱۳۵۰، سعید راد و محمدعلی جعفری در فیلم الکلی ساخته محمدعلی جعفری در ۱۳۵۰، و ایرج قادری در فیلم توبه ساخته اسماعیل پورسعید در ۱۳۵۱ بود. وی در این سال‌ها همچنین در فیلم‌های هنری متفاوت و موسوم به موج نوی سینمای ایران نظیر آدمک ساخته خسرو هریتاش در ۱۳۵۰، تپلی ساخته رضا میرلوحی در ۱۳۵۱ بر پایهٔ موش‌ها و آدم‌ها نوشته جان اشتاینبک، و خواستگار ساخته علی حاتمی در ۱۳۵۱ نیز ظاهر شد.

ازدواج با علی حاتمی

خوشکام در آبان ۱۳۵۰ با علی حاتمی ازدواج کرد. پس از این ازدواج، برای نزدیک به سه ماه رسانه‌ها خبری از زری خوشکام و علی حاتمی نداشتند تا اینکه در بهمن ۱۳۵۰ علی حاتمی طی مصاحبه‌ای با مجلهٔ اطلاعات هفتگی (شماره ۱۵۷۲) خبر ازدواج خویش با زری خوشکام را تأیید کرد.

حاتمی در این گفتگوی تلفنی به خبرنگار اطلاعات هفتگی گفت:

«سکوت سه‌ماههٔ من به‌خاطر ازدواج با زری است که از این پس در کارهایم شریک خواهد بود. به‌زودی کارم را شروع می‌کنم و کارهای جدیدم از این پس، از فرم فانتزی بیرون خواهد بود و سناریوهایی را که نوشته‌ام بر روال تازه می‌باشد که باز در سینمای فارسی کار تازه‌ای خواهد بود…»
وی همچنین تلویحاً از تغییر رویهٔ زری خوشکام و دوری او از نقش‌هایی شبیه نقش‌های گذشته‌اش خبر داد و گفت:

«… در فیلم‌های جدیدم زری نقش ستاره زن را به عهده خواهد داشت و کاراکتر او از این پس با گذشته‌اش فرق می‌کند. تهیه فیلم جدیدم که «خواستگار» نام دارد، از چند روز پیش شروع کرده‌ام. نیمی از سرمایه این فیلم به عهده من است و زری هم نقش اول آن را به عهده دارد…»
زری خوشکام پس از تولد تنها فرزندشان لیلا حاتمی در ۹ مهر ۱۳۵۱ عملاً از سینما کنار کشید و تا پیش از انقلاب تنها در نقش عزت‌الدوله همسر امیرکبیر در مجموعه تلویزیونی سلطان صاحبقران (۱۳۵۴) به کارگردانی همسرش ظاهر شد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط