به گزارش رصد روز،صفحه اینستاگرامی سینما ۱۲۰ در یادداشتی غیرمنتظره به تمجید از عملکرد متین ستوده در سریال “مهیار عیار” پرداخت.
در این یادداشت آمده: با پایان پخش «مهیار عیار» پس از سی و پنج قسمت، باید اعتراف کرد عملکرد متین ستوده در نقش ماهملک خاتون، یکی از اتفاقات ویژه این سریال است. او تجربه کار تاریخی داشت اما «آهوی من مارال» به سرانجام نرسید تا بتوان حضورش در این ژانر را قضاوت کرد. پس، مهمترین پرسش این بود که ستوده در نقش زنی از دوران صفوی چه کرده.
اولین مواجهه مخاطبان با خاتون، سکانس بیابان و حمله راهزنان و قتل همسر بود. بازیگر به اقتضای موقعیت و برای انتقال شرایط بحرانی، متوسل به داد و فریاد شد. ستوده اما به درخواست کارگردان (سید جمال سیدحاتمی) از یک مرز مشخص عبور نکرد و همانجا میشد دریافت که با زنی آرام و موقر مواجه هستیم.
متین ستوده تا پایان، راکورد حسی کاراکتر را حفظ کرد و حتی در چند برهه که شخصیت، خشمگین و عصبی بود، اندازه نگه داشت. تمهید بازیگر و کارگردان جواب داد و شمایل با وقار خاتون تبدیل به عنصر جذاب سریال شد. از قضا، شخصیت مردِ مقابل او یعنی مهیار (کامران تفتی) نیز صاحب چنین خصلتی بود و دلدادگیِ پنهان آنها در چنین شرایطی، رنگی متفاوت به خود گرفت.
اصولا ایفای نقشهای برونریز بیشتر به چشم مخاطب میآید و گاه نیز بازیگر مورد تمجید قرار میگیرد. انتقال حس در سکوت و سکون اما کاری سختتر است و پایبندی به آن دقت بازیگر و کارگردان را میطلبد. این ماموریتی است که متین ستوده بهخوبی آن را به سرانجام رساند.
باور ما این است که «مهیار عیار» دومین چالش جدی ستوده پس از «لیسانسهها» است. او خیلی زود در سریال سروش صحت جا افتاد و تضاد چهره جدیاش در موقعیتهای کمدی منجر به خنده شد. حالا هم باید نام خاتون را کنار آثار موفق کارنامه متین ستوده ثبت کرد.