تماشای خانوادگی «خجالت نکش ۲» در سینما آنلاین فیلم‌نت

«خجالت نکش ۲ » از آن دسته کمدی‌هایی است که قصه ساده خود را به خوبی روایت کرده، به ندرت به سمت شوخی‌های خط قرمزی می‌رود و می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای تماشای خانوادگی در اکران آنلاین باشد.

به گزارش رصد روز، دنباله‌سازی پس از موفقیت تجاری یک فیلم سینمایی، امری متداول در سینمای جهان به حساب می‌آید که این موج در سال‌های اخیر به سینمای ایران نیز رسیده است. به ویژه در سینمای کمدی که ساختاری کاملا متکی بر کلیشه‌ها دارد، فضای فوق‌العاده ای را برای تولید ادامه یک اثر موفق در اختیار  فیلمسازان قرار می‌دهد. در بین فیلم‌های اکران شده در سال جاری به دو نام در سینمای کمدی برمی‌خوریم که هردو هم فروش فوق العاده‌ای داشته‌اند: «تگزاس۳ » ساخته مسعود اطیابی و «خجالت نکش ۲ » به کارگردانی رضا مقصودی که این دومی به تازگی در سینما آنلاین پلتفرم فیلم‌نت قرار گرفته است.

 

خجالت نکش از آن دسته کمدی‌هایی است که در دهه شصت نمونه‌های موفقی همچون: اتوبوس و … دارد که به کمدی‌های روستایی شهرت پیدا کرده بودند. فیلم‌هایی که تمام یا بخش مهمی از قصه آن در روستا یا شهرهای کوچک می‌گذشت. در قسمت نخست خجالت نکش، با قنبر و صنم آشنا شده و سپس وارد ماجرای بچه‌دار شدن ناخواسته این دو با چاشنی شوخی‌های کمرنگ سیاسی  شدیم. در قسمت دوم، قصه چند سالی به جلو رفته و همراه با نریشن کودکانه فرزند آخر این زوج وارد داستان می‌شویم. آن هم با یک افتتاحیه بانمک که آتش اختلاف بین قنبر و صنم را روشن کرده و این دو را به سمت جدایی سوق می‌دهد. جایی که نقطه عطف نخست رقم خورده و قصه وارد فاز تازه‌ای می‌شود. طلاق توافقی صنم از قنبر برای از بین بردن یک خرافه و نیت آنها برای ازدواج دوباره که به یک گره کور تبدیل می‌شود، ایده خوبی برای گسترش عرضی داستان و خلق موقعیت‌های کمیک براساس آن است. برای مثال می‌توان به نامحرم شدن قنبر و صنم اشاره کرد که شوخی‌های خوبی در دل آن گنجانده شده است. همین طور تلاش آنها به خصوص صنم برای مخفی نگه داشتن طلاقشان که بخش مهمی از پرده میانی فیلم را به خود اختصاص داده است.

رضا مقصودی و افرا جورابلو که فیلمنامه این فیلم را نوشته‌اند، داستانک‌هایی را خلق کرده‌اند تا به موازات قصه اصلی پیش رفته و به تنه آن بچسبد. مهمترین آنها هم هم داستانک مربوط به منوچهر برادر صنم است که هیچ دل خوشی هم از قنبر نداشته و عاشق دختری به نام رعنا است که خود و برادرش رجب نسبت فامیلی هم با قنبر دارد. داستانکی که در اواخر پرده دوم کاملا به کار فیلم آمده و به قصه جدایی صنم از قنبر گره می‌خورد. در عین حال مقصودی برای فیلم خود روایت غیرخطی را انتخاب کرده و چند رفت و برگشت زمانی را در نظر گرفته تا هم به تماشاگر شناخت بهتری نسبت به گذشته قنبر و صنم داده و هم آن را قرینه منوچهر و رعنا قرار دهد. شخصیت‌های فرعی زیادی در سری دوم خجالت نکش حضور دارند که اغلب آنها هم تیپ بوده و تاثیر آنچنانی روی روند پیشرفت داستان ندارند. در بین آنها، رجب بهتر از بقیه از کاردرآمده و وجوه کمدی کار را کاملا پررنگ می‌کند که نمونه آن را در همان سکانس نخست فیلم می‌بینیم.

 

«خجالت نکش ۲ » به لحاظ کارگردانی کار شسته رفته‌تری نسبت به سری نخست به نظر رسیده و مقصودی تسلط بیشتری روی اجزای مختلف کار خود دارد. به ویژه در قاب بندی‌ها که سروشکل سینمایی داشته و روی جزییات آن بیشتر کار شده است. در ژانر کمدی آنچه که اهمیتی فوق‌ العاده دارد، عنصری به نام بازیگر است. بازیگری که ذات کمدی و زوایای آشکار و پنهان را شناخته و روی زمان‌بندی در اجرای شوخی اشراف داشته باشد. اتفاقی که در خجالت نکش رخ داده و زوج احمد مهران‌فر و شبنم مقدمی نقشی کلیدی در موفقیت آن داشته‌اند. مهران‌فر با اغراقی کنترل شده مرد میانسالی را به تصویر کشیده که همچنان بخش مهمی از شیطنت دوران جوانی خود را داشته و در عین حال عاشق صنم است. مهران فر در اجرای شوخی‌ها موفق بوده و پارتنر خوبی هم برای شبنم مقدمی در نقش صنم  بوده است. مقدمی نیز از آن دسته بازیگرهایی است که شناخت تمام و کمالی از کمدی داشته و به همین خاطر هم نقش صنم را عالی از کار درآورده است. با اکت‌های بیرونی زیاد اما کاملا کنترل شده که تیم دونفره جذابی را با مهران‌فر  خلق کرده‌اند.

«خجالت نکش ۲ » از آن دسته کمدی‌هایی است که قصه ساده خود را به خوبی روایت کرده، به ندرت به سمت شوخی‌های خط قرمزی می‌رود و می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای تماشای خانوادگی در اکران آنلاین باشد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار