توئیت مرموز حسام الدین آشنا+ عکس

حسام الدین آشنا (مشاور دولت روحانی) توئیتی را منتشر کرد که کاربران برداشت های متفاوتی از آن داشتند.

به گزارش رصد روز،  حسام الدین آشنا (مشاور دولت روحانی) توئیتی مرموز را منتشر کرد که کاربران برداشت‌های متفاوتی از آن داشتند. البته به نظر می‌رسد مربوط به کاندیداهای ریاست جمهوری و احتمال کناره‌گیری برخی از آنان باشد.

26 2

برخی واکنش‌های کاربران فضای مجازی برای رمزگشایی از این توئیت را مرور می‌کنیم:

عطاالله مهاجرانی وزیر فرهنگ دوره اصلاحات نوشت: عسق عین و سین و قاف عشق است ای پسر! این تفسیر ار عسق که آیه دوم سوره شوراست. درست  ۵۰ سال قبل از مرشد حسن در خانه و خانقاهش در اصفهان شنیدم. با عباس غازی و حسین مهیاری مهمان مرشد حسن بودیم. همه آنان  به رحمت خداوند رفته اند. تا مرشدی دیگر حروف مقطعه شه حسام الدین را رمز بگشاید!

در واکنش به متن مهاجرانی، آشنا پاسخ داد: درس پس می‌دهم.

کاربری به نام «نقی معمولی» به زعم خودش از این توئیت رمزگشایی کرد: یعنی جلیلی کنار بره ولی زاکانی بمونه؟ یه کم غیرمنتظره‌اس.

«سارا قنوانی» هم به کنایه نوشت: «مدرسه‌ی موش‌ها رو خیلی دوست داشتید فکر کنم.»

سینا جهانی (روزنامه‌نگار) درخواست ترجمه این متن را داشت: «Translation please»

 

حسام‌الدین آشنا (زادهٔ ۱۳۴۳ در تهران) سیاستمدار اعتدالگرای ایرانی است که در دولت دوازدهم سمت رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک را برعهده داشت. او در دولت یازدهم به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور ایران در امور فرهنگی فعّالیت می‌کرد. وی دانشیار گروه سیاست‌گذاری دانشگاه امام صادق است.

زندگی
حسام‌الدین آشنا در سال ۱۳۴۳ در تهران زاده شد. او در سال ۱۳۵۹ در سن ۱۶ سالگی به سپاه پاسداران شهرکرد پیوست  و یک سال بعد در ۱۷ سالگی، کارمند رادیو اهواز شد و از آن پس به نویسندگی و اجرای برنامه‌های رادیویی پرداخت. آشنا در سال ۱۳۶۷ با دختر قربانعلی دری نجف‌آبادی ازدواج کرد. خطبه عقد آشنا و همسرش را سیدعلی خامنه‌ای خواند. پس از آن‌که سیدمحمد خاتمی با انتصاب غلامحسین محسنی اژه‌ای به عنوان معاون ویژه وزیر اطلاعات مخالفت کرد، دری نجف‌آبادی در جایگاه وزیر اطلاعات، دامادش حسام‌الدین آشنا را به این مقام گمارد. حسام‌الدین آشنا در جریان قتل‌های زنجیره‌ای در سال ۱۳۷۷ بارها از پدر زنش دری نجف‌آبادی پشتیبانی کرد و گفت او در جریان قتل‌ها در وزارت اطلاعات نبوده‌است.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و دکترای معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق است. پایان‌نامه او درباره دیپلماسی فرهنگی آمریکا در ایران (۱۳۵۷-۱۳۳۲) است. آشنا در دوران طلبگی نیز از شاگردان محمدرضا مهدوی کنی بوده‌است. روابط با مهدوی کنی، نفوذ و قدرت آشنا را بیشتر کرد.او که در سال‌های اخیر لباس روحانیت به تن نمی‌کند در اینباره گفته: «کاری که من انجام می‌دهم تناسبی با لباس روحانیت ندارد نه پیش نمازم نه منبری و کاری که کسوت روحانیت داشته باشد را ندارم پس چه ضرورتی دارد که این لباس خدمت را بپوشم».

حسام‌الدین آشنا هم‌اکنون استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با درجه دانشیاری است. آشنا با روی کار آمدن دولت روحانی، به‌عنوان مشاور او و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک مشغول به کار شد. وی همچنین به همراه علی جنتی، نماینده رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر صدا و سیما هستند.

حسام‌الدین آشنا با گذر زمان از یک طلبه روحانی تبدیل به یک چهره سیاسی اعتدال‌گرا و اصلاح‌طلب شده است. این چرخش او در عرصه سیاسی، دانشگاهی و فکری او را جزو گروه‌های میانه‌رو کرده است.

دولت روحانی
نخستین همکاری آشنا و حسن روحانی به سال ۱۳۷۷ و به جریان حصرِ حسینعلی منتظری بازمی‌گردد که در آن دوره، روحانی دبیر شورای امنیت ملی و آشنا معاون وزیر اطلاعات بود. حسام‌الدین آشنا در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ عضو هسته مرکزی ستاد انتخاباتی حسن روحانی، همچنین مشاور و تحلیل‌گر مناظرات وی بود. فردی که گفته می‌شود طراح رنگ و تصویرساز «کلید» بوده و نقش چشمگیری در حضور رسانه‌ای روحانی در جریان مناظرات ایفا کرد. آشنا در نخستین سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ از همراهان وی بود. وی نماینده تام‌الاختیار رئیس‌جمهور در ستاد مرکزی راهیان نور است.

آشنا در دولت یازدهم مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور بود اما در دولت دوازدهم با حذف پسوند «فرهنگی» عنوان مشاور برای او به کار رفت.

انتقادها
حسام‌الدین آشنا با طرح امنیت اخلاقی و تشکیل گشت نامحسوس هفت هزار نفره در تهران مخالفت کرد یا از حضور زنان در ورزشگاه‌ها دفاع کرد. همچنین در جریان سقوط هواپیمای اوکراینی از سوی پدافند سپاه پاسداران نوشت: “گول خوردیم” و در واکنش به انتشار نوار مصاحبه محمدجواد ظریف اظهار امیدواری که “انشاالله این سوء‌نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد”.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار