تورم نقطه به نقطه مسکن در دی ماه ۱۱ درصد کاهش یافت

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه سرعت رشد قیمت املاک در کشور در دی ماه کاهنده شده است، گفت: تورم نقطه به نقطه مسکن در دی ماه ۱۱ درصد کاهش یافت.

به گزارش رصد روز، احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: در بخش حقیقی اقتصاد ایران، در ایام گذشته، به تازگی گزارش مراکز پژوهشی در مورد میزان تولید و فروش شرکتهای بزرگ صنعتی کشور منتشر شده که پس از چند ماه فراز و فروز در دی ماه شاهد رشد تولید شرکتهای بزرگ صنعتی بوده ایم.

وی افزود: شاخص تولید در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱.۹ درصد رشد داشته و نسبت به آذرماه هم ۴.۵ درصد رشد را به ثبت رسیده است؛ به نحوی که ۹ شاخص از ۱۵ رشته صنعتی رشد را نشان می دهد به این معنا که حوزه های شیمیایی و فلزات اساسی رشد ۶ و ۹ درصدی را تجربه کرده اند.

به گفته خاندوزی، در فصل سرد سال که مساله دسترسی سخت تر به گاز و قطعی های موقت در صنایع، همچنان صنایع بزرگ کشور رشد خوبی را به ثبت رسانده اند.

وی اظهار داشت: در بخش اسمی و متغیرهای قیمتی اقتصاد، مهمترین اخبار منتشر شده مربوط به میزان کاهش رشد نقدینگی است؛ به این معنا که در اردیبهشت ماه امسال در بسته رشد تولید و مهار تورم که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به تصویب رسید، نرخ رشد پایه پولی به ۳۱.۷ درصد در دی ماه رسید که در ۱۷ ماه گذشته، کمترین عددی است که ثبت شده است؛ ضمن اینکه رشد نقدینگی در پایان دولت قبل به ۴۰ درصد رسیده بود و تدابیر اتخاذ شده نشان داده که دولت توانسته یکی از لنگرهای تورمی اقتصاد کشور را به ثبات رسانده است.

خاندوزی گفت: وضعیت تورم در بخش مسکن کشور مطابق با آخرین گزارش های اعلامی از سوی مرکز آمار نشان می دهد که تورم نقطه به نقطه مسکن در پایان دی ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه قبل، ۱۱ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: عبور ترانزیت خارجی کشور از ۱۴ میلیون تن عبور کرده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد رشد کرده که عدد افزایش ترانزیت، بالاترین رکوردی است که در دهه های اخیر در بخش ترانزیت به ثبت رسیده که امیدواریم تا پایان سال این رقم به ۱۶ میلیون تن برسد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط