تولید ۴ محصول جدید توسط فولاد مبارکه اصفهان در حوزه خودروسازی

فولاد مبارکه اصفهان که در سه ماهه نخست سال جاری با تولید ورق FB60 گام مهمی در افزایش ایمنی و کیفیت بدنه خودرو برداشته بود در ادامه سال جاری سه محصول دیگر با گریدهای جدید را در اختیار صنعت خودروسازی می گذارد.

به گزارش اختصاصی رصد روز،یکی از مهمترین اقداماتی که انتظار می رود شرکتهای خودروسازی با توجه به انتقادات زیادی که در موضوع استحکام بدنه خودرو به آنان واردست در دستور کار قرار دهند بالا بردن ایمنی خودرو با استفاده از گریدهای جدید ورق های فولادیست که این موضوع می تواند علاوه بر افزایش امنیت سرنشینان اقبال مردم به خودروهای داخلی را افزایش دهد و انتقادات موجود تا حدودی کاهش یابد. شرکتهای خودروسازی اگرچه طی سالهای گذشته هماز ورق های با کیفیت فولادی استفاده می کردند اما تنها موضوع در ایمنی خودروها نوع ورق های استفاده شده نیست بلکه یکی از عوامل آن است.

جدا از بحث ایمنی استفاده از ورق های فولادی با کیفیت در زیبایی و طراحی خودرو نیز اثرگذار خواهد بود و به تعبیری دست طراحان این صنعت را برای اعمال برخی نکات با توجه به کششو کیفیت اتاق و بدنه خودرو باز می گذارد. نکته قابل توجه اینجاست که استفاده از ورق های فولادی در صنعت خودرو دارای سبقه ای ۱۱۰ ساله است.

پس از اتمام جنگ جهانی اول تا اواخر سال ۱۹۲۰ بدنه اتومبیل از آهن و فلز بود، اما اولین کارخانه ای که خودروهارو به صورت کامل از فلز ساخت، شرکت دوج بود که این اتفاق را در سال ۱۹۱۴ رقم زد. با گذشت سال ها و تست روش های مختلف به تدریج در اواخر دهه ۵۰ استفاده از چوب برای خودروسازی کاملاً منسوخ شد. در اوایل دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰ نیز از فولاد و آلومینیوم برای ساخت خودرو و قطعات آن استفاده می کردند، اما به کارگیری آلومینیوم بیشتر برای اتومبیل های مسابقه ای صورت می گرفت.

به طور کلی استفاده از ورق های فولادی در صنعت خودروسازی دارای مزایای مهمی است که با وجود حرکت صنعت خودورسازی به سمت و سوی تولید محصولات مدرن و هوشمند هنوز جایگزینی برای آن پیدا نشده؛

  • بالا بودن دوام و استحکام فولاد
  • ورق های مورد استفاده در صنعت خودرو سازی
  • سازگاری با محیط زیست
  • بالا بودن امنیت در فولاد
  • بالا بودن خاصیت انعطاف پذیری

براساس آمارهای جهانی که از سال ۲۰۱۸ تا کنون بدون تغییر مانده است صنعت خودروسازی نزدیک به ۱۲ درد کل مصرف جهانی فولاد را به خود اختصاص می‌دهد. فولاد ماده غالب در خودروسازی است که تقریباً ۶۰ درصد وزن یک خودروی متوسط را به خود اختصاص می دهد.

برای مثال در خودروی پراید، وزن فولاد به کار رفته یک تن است. مطابق با آمارها برای ساخت هر خودرو حدود ۹۰۰ کیلوگرم فولاد مصرف می‌شود. بنابراین تعجبی ندارد که هزینه نهایی تمام‌ شده تولید خودروها، تابعی از قیمت انواع مختلف محصولات فولادی و نوسانات در بازار داخلی و جهانی فولاد است.

کدام محصولات فولادی در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد؟

محصولات فولادی پرکاربردی که این روزها در صنعت خودورسازی بیشتر مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد طیف وسیعی دارند. بخش عمده ای از این محصولات برای ساختار بدنه، پانل‌ها، درها و روکش صندوق عقب برای جلوگیری از شدت بالا و جذب انرژی در هنگام برخورد استفاده می‌شود.

محصولات فولادی پرکاربرد در صنعت خودروسازی؛

  • ورق گالوانیزه
  • فولاد ضد زنگ
  • ورق روغنی
  • ورق ASTM A36
  • ورق کربن متوسط
  • ورق فولادهای TRIP
  • ورق فولادی DP
  • لوله فولادی بدون درز

فولاد مبارکه اصفهان به منظور افزایش کیفیت محصولات خودرویی و بالا رفتن ایمنی شهروندان در گریدهای جدید خود را در اختیار خودروسازان می گذارد.

فولاد مبارکه اصفهان در سه ماهه نخست سال جاری موفق شد تا ورق گالوانیزه FB60  را تهیه و تولید کند در ادامه سال جاری سه محصول دیگر با گریدهای جدید را در اختیار صنعت خودروسازی می گذارد.

ورق فولادی S600MC که  استحکام کششی و ضربه ای بالایی دارد و می توان از آن برای ساخت قطعات بزرگ ساختاری، قطعات خودرو، قطعات ماشین ابزار و غیره استفاده کرد یکی از محصولاتیست که در ادامه سال جدید در فولاد مبارکه برای استفاده در حوزه خودروسازی تولید می شود.

FB60(HDT580G) از دیگر محصولات فولاد مبارکه است که جدا از کاربرد مهم در ورق های استفاده شده در صنعت خودورسازی کاربری های متفاوت دیگری نیز دارد اما مشتری هدف این محصول برای فولادیهای شهر مبارکه صنعت خودروسازیست.

SAE4130 دیگر محصولیست که در حوزه خودروسازی توسط فولاد مبارکه اصفهان تولید خواهد شد تا گام مهمی برای تولید انواع ورق و گریدهای جدید مورد نیاز صنعت خودرویی در این واحد تولیدی برداشته شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار