تیراندازی مرگبار به نخست وزیر سابق ژاپن / عدم علائم حیاتی در شینزو آبه

به گزارش رصد روز ،  نخست وزیر سابق ژاپن شینزو آبه در جریان مبارزات انتخاباتی هدف تیراندازی قرار گرفت. فرد مظنون دستگیر شده است. وضع او هنوز روشن نیست. انتخابات مجلس اعلای ژاپن به زودی برگزار می‌شود و حزب آبه پیشتاز است. یوئیچی ماسوزو، فرم...

به گزارش رصد روز ،  نخست وزیر سابق ژاپن شینزو آبه در جریان مبارزات انتخاباتی هدف تیراندازی قرار گرفت. فرد مظنون دستگیر شده است. وضع او هنوز روشن نیست. انتخابات مجلس اعلای ژاپن به زودی برگزار می‌شود و حزب آبه پیشتاز است.

یوئیچی ماسوزو، فرماندار سابق توکیو اما در توییتی نوشته است که نخست‌وزیر سابق ژاپن در حالت ایست قلبی-ریوی قرار دارد.

در ژاپن از اصطلاح ایست قلبی-ریوی اغلب در گزارش های اولیه پیش از تایید رسمی مرگ استفاده می‌شود.

در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و قابل تایید نیستند، امدادگران را می‌شود دید که در اطراف آقای آبه در وسط یک خیابان هستند.

گفته می‌شود که او به سرعت به بیمارستان منتقل شده است.

به گفته روپرت وینگفیلد هیز، خبرنگار بی‌بی‌سی در ژاپن، آقای آبه در حال سخنرانی برای یک نامزد در نارا بود که این حمله اتفاق افتاد و شاهدان عینی می‌گویند که مردی را دیدند که از پشت به وی شلیک کرد.

براساس گزارش‌ها تا این لحظه، به نظر می‌رسد که شلیک اول به آقای آبه برخورد نکرده، اما دومین شلیک به پشت وی اصابت کرده و موجب خون‌ریزی و به زمین افتادن وی شده است.

نیروهای امنیتی مهاجم را که هیچ تلاشی برای فرار نکرده بود، را بازداشت کردند. به گزارش ان‌اچ‌کی، خبرگزاری رسمی ژاپن، سوء قصد به جان آقای آبه ساعت یازده و نیم و وقتی که وی در کمپینی انتخاباتی در شهر نارا مشغول سخنرانی بود هدف گلوله قرار گرفته است و حاضران صدای دو شلیک گلوله را شنیده‌اند.

تیراندازی مرگبار به نخست وزیر ژاپن / علائم حیات در شینزو آبه دیده نمی شود

پلیس ژاپن مردی مظنون و ۴۱ ساله به نام «یاماگامی تتسویا» را به اتهام تلاش برای قتل شینزو آبه دستگیر کرده است. پلیس ژاپن می‌گوید آقای آبه از پشت هدف گرفته شده است.

سفیر ایالات متحده گفته است که از این حمله شوکه شده است. او از آبه به عنوان متحد سرسخت ایالات متحده یاد کرد.

شینزو آبه از دسامبر ۲۰۱۲ تا سپتامبر ۲۰۲۰سکان سیاست ژاپن را در دست داشت و طولانی‌ترین نخست‌وزیر این کشور بوده است. در زمان او سیاست‌های ژاپن به شکل قابل توجهی چرخش به راست کرد. آبه یکی از مدافعان سرسخت بازنگری در قانون اساسی صلح طلب ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بوده است. در اصل ۹ قانون اساسی ژاپن آمده که این کشور “برای همیشه از جنگ به عنوان حق حاکمیت ملت و تهدید یا استفاده از زور به عنوان وسیله‌ای برای حل و فصل اختلافات بین المللی چشم پوشی می‌کند. “/ پارسینه

مطالب مرتبط