جنگ احتمالی ایران و اسرائیل با بازارها چه می‌کند؟

کارشناس بازار سرمایه درباره میزان تاثیرپذیری بورس از ترور سید حسن نصرالله گفت: ترور‌هایی که رخ می‌دهد مساله جدیدی نیست و بازار‌ها نسبت به این مساله پذیرش خود را نشان داده اند و اثرات خاصی بر این بازار‌ها نخواهد داشت. ترور آقای نصرالله شای...

به گزارش رصد روز، حملات اخیر اسرائیل به لبنان و ترور اعضای ارشد حزب الله لبنان، نه تنها موج سنگینی از تنش های سیاسی را در منطقه ایجاد کرده است که این تنش‌ها در بازارهای جهانی و نیز ایران تاثیرگذار بوده است.

از جمله بازارهای متأثر از این موضوع، بازار سرمایه است که چندی است با روی کار آمدن مسعود پزشکیان و انتخاب رئیس جدید سازمان بورس از وضعیت بهتری برخوردار شده است، هرچند که تنش سیاسی اخیر این بازار را نیز با تلاطم مواجه کرد و مجددا ریزشی شد. در این راستا دولت نیز برای کنترل این بازار دامنه نوسان در بورس و فرابورس را مثبت و منفی یک درصد اعلام کرد.

اما آیا جنگ احتمالی ایران و اسرائیل می‌تواند بازارها از جمله بازار سرمایه را در ایران با تلاطم‌های جدی و مداوم روبرو کند؟

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تبعات ترور سیدحسن نصرالله در بازارهای اقتصادی از جمله طلا، ارز و نفت گفت: اخیرا مشاور رهبر انقلاب اعلام کرد که اسرائیل آرزوی جنگ مستقیم با ایران را به گور خواهد برد. این جمله تکلیف جنگ مستقیم میان اسرائیل با ایران را مشخص کرد. احتمالا جبهه مقاومت مسئولیت این مساله را عهده دار می‌شود. سیدحسن نصرالله فردی از جبهه مقاومت حزب الله بود و حتما برای او جایگزینی خواهد داشتند و خط مشی همان است و تغییر نمی‌کند. البته هیجانات ناشی از اخبار سیاسی این چنینی رخ می‌دهد و اثرات کوتاه مدت در بازار می‌گذارد و سپس اثرش خنثی می‌شود.

وی ادامه داد: در همین راستا شاهد بودیم که دلار به بالای ۶۱ هزار تومان رفت و دوباره به کانال ۶۱ هزار تومان برگشت و احتمال اینکه به کانال زیر ۶۰ هزار تومان هم برگردد، وجود دارد. بازار سرمایه نیز همین وضعیت را دارد. شوک اولیه به آن وارد می‌شود و دوباره خودش را پیدا می‌کند. فکر می‌کنم شهادت سید حسن نصرالله اثر خود را بر بازار‌ها از جمله طلا، دلار و بورس گذاشت و دیگر تمام شد و از امروز کم کم در بازار جهانی و سپس بورس شرایط به حالت عادی برمی گردد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: ما از مدت‌ها پیش تا به امروز در وضعیت جنگی هستیم و بازار‌ها نیز این مسئله را تجربه کرده و پذیرفته اند. در ترور آقای اسماعیل هنیه، سردار سلیمانی و حسن نصرالله نیز این اتفاقات را تجربه کردیم. ترور‌هایی که رخ می‌دهد مساله جدیدی نیست و بازار‌ها نسبت به این مساله پذیرش خود را نشان داده اند و اثرات روی این بازار‌ها خاص نیست. ترور آقای نصرالله شاید یک روز وضعیت را بد کند، ولی دوباره به حالت عادی برمی‌گردد. اثر جدید و مضاعفی متصور نیستم. حتی در دو روز گذشته در یکسری از نماد‌ها مانند بانک پارسیان و … صف خرید داشتیم.

عمیدی با تاکید بر اینکه بورس نسبت به تنش‌های سیاسی بین ایران و جبهه مقاومت با اسرائیل واکسینه شده است، تصریح کرد: این مساله جدید و تازه‌ای نیست که بگوییم بازار ریسکش را ندیده است. به نظرم نمی‌آید بازار به صورت مضاعف از این مساله اثر ببیند. البته سازمان بورس هم نسبت به این مساله تصمیم گیری کرد و دامنه نوسان را مثبت و منفی یک قرار داد.

این کارشناس بورس با اشاره به اینکه دولت به عنوان بازارساز در این شرایط چه اقداماتی باید انجام دهد؟ خاطرنشان کرد: دولت صرفا باید مدیریت می‌کند. اگر مدیریت دولت نبود در بازار ارز جو روانی، دلار را تا ۶۵ هزار تومان می‌برد. دولت اجازه نوسان رشد دو، سه درصدی داد. بورس هم مدیریت دولت بود که دامنه نوسان را مثبت و منفی یک درصد کرد. این اثرات کم و کوتاه مدت همراه با مدیریت دولت بوده است. این موارد قطعا اثر و برنامه ریزی خود را دارند و اجازه نمی‌دهند هیجانات موجب نوسانات پردامنه‌ای شود که عده‌ای را متضرر کند و برای عده خاصی سودآوری منفعت طلبانه داشته باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط