جوابیه بانک توسعه تعاون به پایگاه خبری تحلیلی رصد روز

در پی انتشار گزارشی در تاریخ 1403/03/19 با عنوان "بانک توسعه تعاون از کیسه خلیفه می بخشد؟" این بانک جوابیه ای را به پایگاه خبری رصد روز ارسال کرد که عیناً منتشر می شود.

به گزارش رصد روز، در پی انتشار گزارشی در تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۱۹ با عنوان “بانک توسعه تعاون از کیسه خلیفه می بخشد؟” این بانک جوابیه ای را به پایگاه خبری رصد روز ارسال کرد که عیناً منتشر می شود؛

متن جوابیه بانک توسعه تعاون

مسوول محترم پایگاه خبری رصد روز با سلام و احترام پیرو درج مطلبی با عنوان «بانک توسعه تعاون از کیسه خلیفه می بخشد» در پایگاه رصد روز ،انتظار می رود مطابق ماده ۲۳ قانون مطبوعات نسبت به درج جوابیه به شرح ذیل اقدام نمایید : در این خبر عبارات «از کیسه خلیفه بخشیدن» و «دست و دلبازی مدیران بانک» آمده است که عباراتی کلی، مبهم و جهت دار است که موجب وارد شدن برخی افتراها به بانک توسعه تعاون و مدیران و کارکنان است. نگارنده مقاله عباراتی را بکار برده تا به مخاطب القا کند در این بانک سوء استفاده مالی صورت گرفته است. در حالی که عملکرد بانک توسعه تعاون دائما و مستمرا توسط چندین نهاد نظارتی در حال رصد است و اتفاقا بانک توسعه تعاون از جمله بانکهای پیشرو در رعایت ضوابط و مقررات است. ضمن آنکه مجمع عمومی بانک متشکل از چندین وزیر و وزارتخانه نظارت عالیه بر عملکرد بانک دارند و صورت های مالی بانک همواره مطابق ابلاغیه های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی تهیه گردیده و همواره مورد تایید قرار گرفته است و طی دو سال اخیر نیز رویکرد جامعی برای تقویت عملکرد بانک در پیش گرفته شده است. کارنامه توسعه ای بانک و اثربخشی عملکرد بانک در پرداخت تسهیلات موثر به تعاونی ها و بخش های اقتصادی به اندازه ای مورد تایید بوده است که مقامات دولتی و نمایندگان مجلس موضوع افزایش سرمایه و تقویت بانک را در تایید عملکرد بانک همواره پیگیری نموده اند و سهم مناسبی از افزایش سرمایه به این بانک تعلق گرفته است. بانک توسعه تعاون طی جلسات اخیر سازمان برنامه و بودجه به عنوان یکی از نهادهای توسعه ای مورد اعتماد دولت نقش کلیدی برای تدوین برنامه های اقتصادی دولت ایفا می کند.بکار بردن عباراتی که به مخاطب القا می کند در این بانک سوء استفاده و ناکارآمدی وجود دارد به یکی از بانکهایی که بارها توسط مسئولین مورد تمجید قرار گرفته است رویکردی ناعادلانه و مخرب است. بانک توسعه تعاون به لحاظ پرداخت تسهیلات مصوب سفرهای استانی دولت سیزدهم رتبه اول و دوم را دارا است. البته خدمتگزاران ملت با این عبارات دلسرد نمی شوند و با اهتمام و انگیزه بیشتر مسیر خدمتگزاری را ادامه می دهند.
بانک توسعه تعاون ضمن آنکه بهترین عملکرد توسعه ای و رتبه برتر در پرداخت تسهیلات طرحهای ملی را داشته است در تلاش بوده تا به لحاظ مالی و استانداردهای حسابداری نیز وضعیت بانک را ارتقا دهد. سال ۱۴۰۱، نقطه عطف بانک توسعه تعاون در ورود به مسیر سودآوری،پس از حدود ۱۰ سال می باشد. در این سال ،بانک توسعه تعاون که از مسیر توسعه ای خود خارج گردیده بود بر ریل توسعه ای بخش تعاون یعنی همان مأموریت اصلی خود بازگشت و مدیریت هزینه ها، کاهش بهای تمام شده و استفاده از ظرفیت سرمایه های بانک (نیروی انسانی ،سرمایه انسانی، شرکتها و…) بانک را از زمره بانکهای زیان ده خارج نموده در همین سال هدفگذاری ۵ ساله جهت جبران زیان انباشته برای بانک تدوین گردیده که البته با روند سوددهی فعلی قطعا در مدت زمان بسیار کمتری از هدفگذاری در نظر گرفته شده زیان انباشته بانک به صفر خواهد رسید به طوریکه سود بانک در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۴۰ برابر رشد داشته است .از جمله مهمترین سیاستهای بانک که از سال ۱۴۰۱آغاز گردیده است ،اتفاقا مدیریت هزینه ها مبتنی بر کنترل مطالبات غیر جاری به عنوان یکی از شاخص های مهم سلامت بانکی می باشد .در حال حاضر بانک دارای رکورد کمترین نسبت مطالبات غیرجاری (۳,۴ درصد) در سیستم بانکی است و از این حیث جلوتر از برنامه استاندارد ۵ درصد مطالبات غیرجاری(NPL) بانک ها در داخل کشور و نزدیک به استاندارد بین المللی می باشد. اعتبارسنجی صحیح ، مدیریت صحیح ریسک اعتباری و شفافیت و بهداشت پرونده های اعتباری بانک مهمترین دلایل این موفقیت بوده است. شایان ذکر است طبقه بندی دارایی ها در کل سیستم بانکی مطابق دستور العمل شماره۲۸۲۳ مورخ ۵/۱۲/۱۳۸۵ بانک مرکزی صورت می پذیرد. که این دستور العمل در بانک توسعه تعاون ساری و جاری می باشد و مطابق این دستورالعمل تمامی قراردادهای اعتباری جاری، سررسیدگذشته، معوق و مشکوک الوصول به صورت کامل و صدردصد سیستمی طبقه بندی شده اند و بر اساس صورتهای مالی حسابرسی شده بانک در سال ۱۴۰۱، کمتر از ۵ درصد تسهیلات بانک تسهیلات امهالی بوده و در سال ۱۴۰۲ بر اساس صورتهای مالی حسابرسی نشده تسهیلات امهالی بانک حدود ۲ درصد می باشد که در نوع خود در شبکه بانکی بی نظیر است و یک رکورد محسوب می شود .
افزایش مطالبات از بانکها، صرفا از طریق بازار بین بانکی تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازار کلیدی در کنترل نقدینگی صورت پذیرفته است. ضمن تاکید بر اینکه صورت های مالی میان دوره ایی شش ماهه عملا به عنوان یک جهت ساز برای تحقق اهداف هر سازمان در پایان سال تدوین می گردد، اعلام می دارد افزایش مطالبات بانک از بانک ها نیز اتفاقا حاصل مدیریت صحیح نقدینگی بانک توسعه تعاون (تراز مثبت نقدینگی بانک) و افزایش بهره وری منابع در قرارگرفتن بانک به عنوان یک قرض دهنده در این مقطع زمانی در چارچوب مقررات بانک مرکزی بوده است.از دیگر سیاست های اصلی بانک به عنوان یک بانک توسعه ای دولتی در کنار افزایش بهره وری عملیات بانکی (مدیریت نقدینگی، مدیریت هزینه ها ، کاهش بهای تمام شده و بهره وری تسهیلات و اعتبارات) حضور و مشارکت فعال در طرح های توسعه ایی حمایتی دولت می باشد. که عمده مطالبات از دولت بانک توسعه تعاون شامل خرید تضمینی گندم جهت حمایت از کشاورزان و تامین غذایی بوده حمایت از آسیب دیدگان زلزله و سیل می باشد.
باید توجه داشت صورتهای مالی بانک در سال ۱۴۰۲ هنوز حسابرسی نشده است و البته در این مرحله نیز صورتهای مالی نشان دهنده ارتقای وضعیت مالی و عملکردی بانک است. به گونه ای که بانک در قبال پرداخت تسهیلات به مشتریان خود، که عمدتا تعاونی ها ، اعضای تعاونی ها و طرح های کسب و کار خرد و متوسط و طرح های خوداشتغالی مربوط به نهاد های حمایتی کمیته امداد حضرت امام خمینی ، مدد جویان بهزیستی ، بنیاد شهید و امور ایثارگران و قرض الحسنه ازدواج و مشاغل خانگی و مسکن و فرزندآوری بوده است نه تنها سخت گیری نکرده و با حداقل تضمینات تسهیل گری نموده و به تکالیف خود عمل کرده و بت حداقل تضمینات تسهیلات را پرداخت نموده است بلکه به لحاظ مدیریت شاخص NPL، رعایت اعتبارسنجی و بهداشت اعتباری و همچنین با لطف و عنایت مشتریان خوش حساب خود در وضعیت درخشانی از وصول مطالبات در سطح شبکه بانکی است و این یک دستاورد و افتخار برای بانک است که نهایت تکریم، تسریع و تسهیلگری را در تضمینات و پرداخت تسهیلات به ذینفعان و عموم مردم منظور داشته است و از طرفی دارای کمترین npl در شبکه بانکی است . بسیاری از مشتریان بانک عمدتا از اقشار نیازمند ،متوسط و کمتر برخودار هستند که نیازمند حمایت و تقویت به لحاظ معیشتی و اشتغال می باشند، از این رو بانک توسعه تعاون نیز تکریم و آسان گیری را با این عزیزان منظور داشته است. خوشبختانه اعتماد بانک به هم‌میهنان عزیز بی پاسخ نمانده و بانک توسعه تعاون کمترین معوقات را در بین شبکه بانکی داشته است. البته همان گونه که پرداخت تسهیلات رشد داشته میزان وصول مطالبات نیز رشد داشته است و می توان گفت بانک توسعه تعاون با حداقل تضمینات بالاترین وصول را داشته است.در پایان لازم به ذکر می باشد عملکرد رشد منابع و پرداخت تسهیلات بانک در سال ۱۴۰۲نسبت به سال ۱۴۰۲ و د مقایسه با میانگین عملکرد شبکه بانکی حدود دو برابر می باشد و از نظر کنترل مطالبات غیر جاری و شاخص npl نیز در بین بانک‌ها رکورد دار است و سرمایه بانک در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۲۴ درصد رشد داشته و نسبت کفایت سرمایه بانک از منفی ۰/۲۴ درصد به ۶/۶ درصد رسیده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط