حال بد بورس با ریسک‌های سیستماتیک

ابراهیم سماوی تحلیلگر بازار سرمایه می گوید: بورس ناشی از ریسک‌های سیستماتیک هفته بدی را پشت‌سر گذاشت. شاخص‌کل بورس در جریان افزایش احتمال آغاز مجدد درگیری‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی که در این‌هفته بارها اخباری در این‌خصوص توسط رسانه‌ها...

به گزارش رصد روز، ابراهیم سماوی تحلیلگر بازار سرمایه می گوید: بورس ناشی از ریسک‌های سیستماتیک هفته بدی را پشت‌سر گذاشت. شاخص‌کل بورس در جریان افزایش احتمال آغاز مجدد درگیری‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی که در این‌هفته بارها اخباری در این‌خصوص توسط رسانه‌های داخلی و خارجی نیز به گوش رسید، سنگر حمایتی دو‌میلیون واحد را از دست داد و در این هفته مجموعا ۴.۵۹‌درصد افت داشت.

وی می افزاید: در شرایط فعلی یکی از اتفاق‌هایی که موازی با رویدادهای منطقه می‌افتد بحث فرارسیدن فصل بودجه ‌است. در این هفته یکی از مهم‌ترین اتفاقات برای بازار سرمایه تقدیم کلیات بودجه ‌به مجلس بود. نگاهی به کلیات بودجه‌۱۴۰۴ نشان از وضعیت انبساطی برای سال‌آینده دارد. با توجه به افزایش و رشد میزان منابع و مصارف این موضوع واضح است و احتمالا سیاست‌ها و رویکردهایی که دولت در حوزه مالی و پولی اتخاذ خواهد کرد، سیاست‌های انبساطی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری نسبت به گذشته خواهد بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه مطرح می کند: علاوه‌بر این شاهدیم که در روزهای اخیر صحبت از طرح‌هایی مانند بیمه سهام و همچنین تاکید رئیس سازمان بورس بر نزدیک‌شدن نرخ نیما به بازار آزاد می‌شد -که البته با روند افزایشی درپیش گرفته‌شده توسط دلار بازار آزاد این اتفاق نیفتاده است- اما بعضا تغییرات زیرساختارها مانند دامنه‌نوسان و طرح‌هایی مانند بیمه سهام در شرایط فعلی به تنهایی به بازار سهام کمک نمی‌کنند.

وی می افزاید: از سوی دیگر نگاهی به میزان جذب نقدینگی بازار نشان می‌دهد که بیشترین میزان جذب مربوط به صندوق‌های طلا است. در این هفته شاهد بودیم که رکورد ارزش معاملات صندوق‌های طلا شکسته شد و این موضوع نشان می‌دهد فضا و شرایط به‌صورتی است که مردم بیشتر به سمت دارایی‌های امن که در مقابل نوسانات دلار سرمایه آنها را پوشش دهد و از رشد قیمت‌های جهانی نیز منتفع شوند، می‌روند و با توجه به اینکه صندوق‌های طلا این ویژگی را دارند این روزها بسیار مورد‌توجه قرارگرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

سماوی می گوید: مورد بعدی که جالب‌تر بود ورود حجم نقدینگی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به صندوق‌های سهامی و اهرمی بود. هرچند صندوق‌ها از لحاظ ‌درصدی مثبت نبودند اما سهامداران حقیقی ورود بیشتری در این هفته داشتند و این نشان می‌دهد با توجه به ریزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر بسیاری از دارایی‌های مالی در بازار سرمایه به کف قیمتی خود از هر لحاظ، چه ارزندگی، چه ارزش دلاری و تکانه‌های قیمتی مانند تحلیل تکنیکال رسیدند و برخی ترجیح می‌دهند صندوق‌های اهرمی را انتخاب کنند.

وی خاطر نشان می کند: در شرایط فعلی اگر همچنان فضای التهابات ادامه‌دار باشد که بر اساس شواهد و خبرها احتمالا هست، وضعیت به همین‌صورت خواهد بود. از طرف دیگر توجه به این نکته نیز لازم است که ما در شرف بر‌‌گزاری انتخابات ایالات‌متحده آمریکا نیز هستیم و با توجه به افزایش احتمال انتخاب ترامپ این موضوع نیز به ریسک‌های بازار سرمایه اضافه خواهدشد، اگرچه در حال‌حاضر روابط بین‌المللی ایران به دلیل تنش‌های منطقه‌ای وضعیت شفافی ندارد اما با روی کار آمدن ترامپ احتمال توافق‌های برجامی بعیدتر از شرایط فعلی خواهدشد و این ریسک مهمی برای صنایع دلاری و صادراتی‌ها و کامودیتی‌محورها و در یک کلام کلیت بازار سرمایه خواهد بود. با این تفاسیر به‌نظر نمی‌رسد اتفاق خاصی برای بازار سرمایه دست‌کم در کوتاه‌مدت بیفتد و در نهایت احتمالا ریزش‌ها با شیب کمتری ادامه می‌یابد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط