به گزارش رصد روز، بعد از علی مصفا، حامد بهداد بیشترین همکاری را با لیلا حاتمی به ثبت رسانده است. آنها در ۵ فیلم سینمایی مقابل هم به میدان آمدهاند و هر پنج فیلم جزو آثار موفق سینما در دوره خودش به حساب میآید. اولین همکاری آنها سال ۱۳۸۶ در فیلم «هرشب تنهایی» به کارگردانی رسول صدرعاملی رقم خورد و بعد از آن در فیلمهای «سعادت آباد» به کارگردانی مازیار میری، «نارنجیپوش» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «پله آخر» به کارگردانی علی مصفا و «پیر پسر» به کارگردانی اکتای براهنی هم همبازی بودند.
از میان همکاریهای مشترک میان آنها، «پیر پسر» به کارگردانی اکتای براهنی هنوز امکان اکران در ایران را به دست نیاورده است. موفقیتهایش در عرصه جهانی نشان میدهد اثر قابلتوجهی است و این همکاری در این فیلم هم بهخوبی رقم خورده است. درباره اکران «پیر پسر» در ایران صحبتهایی شده اما هنوز نمیتوانیم مطمئن باشیم.
«هرشب تنهایی» نخستین فیلمی است که بهداد و حاتمی روبهروی هم بازی میکنند.
اولین همکاری لیلا حاتمی و حامد بهداد در فیلم «هرشب تنهایی» به کارگردانی رسول صدرعاملی اتفاق افتاد. در این فیلم لیلا حاتمی نقش نویسنده و گوینده یک برنامه رادیویی به نام عطیه را داشت که به بیماری سختی دچار شده و پزشکها از او قطع امید کرده بودند. همسرش از او خواسته بود همراهش به مشهد برود و شفایش را از امام رضا «ع» بگیرد اما عطیه باوری به شفا نداشت و مطمئن بود همانطور که پزشکها گفتهاند سر موعد مقرر از دنیا خواهد رفت. با این حال مرد مدام سعی داشت باورهای عطیه را تقویت کند. حامد بهداد در این فیلم نقش مردی آرام و صبور را داشت که در تنهایی غصه میخورد و در مواجهه با عطیه سعی میکرد همهچیز را عادی جلوه دهد. عطیه هم از ابتدا تا انتهای فیلم مدام در چالش رفتن یا نرفتن به زیارت قرار داشت و با حضور یک دختربچه، حالوهوایش تغییر میکرد.
یکی از همکاریهای موفق و به یادماندنی لیلا حاتمی و حامد بهداد در فیلم «سعادت آباد» اتفاق افتاد.
در فیلم «سعادت آباد» با زندگی چند زوج روبهرو بودیم که مدام بهم دروغ میگفتند و همهچیز را از هم مخفی میکردند. لیلا حاتمی نقش زنی را داشت که به خاطر تولد همسرش دوستانشان را دعوت کرده و مدام درحال پختوپز بود. با تمام زحماتی که میکشید اما توجهی از همسرش محسن نمیدید. محسن با بازی حامد بهداد، مردی بشاش، بذلهگو، بیتوجه، دروغگو، سربههوا و… بود. مجموعه این ویژگیها در مقابل آرامش و تلاش همسرش در این فیلم باعث میشد در عین اعصابخردکن بودن، منفور به نظر نرسد و دست کم نسبت به سایر شخصیتها تعریف بهتری در ذهنمان داشته باشد. بهداد هنرمندانه کاری کرد که هم مخاطب او را دوست بدارد و هم متوجه خصلتهای بدش شود.
تنها تجربه مشترک حامد بهداد و لیلا حاتمی در همکاری با داریوش مهرجویی در فیلم «نارنجیپوش» اتفاق افتاد.
نقش اصلی فیلم «نارنجیپوش» به کارگردانی داریوش مهرجویی، حامد بهداد است. او در نقش مردی به نام حامد ظاهر شده که همسرش با بازی لیلا حاتمی مدتی است از ایران رفته تا به عنوان یک نخبه ریاضی مسیر پیشرفتش را دنبال کند. حامد یک عکاس حرفهای مطبوعات است اما با خواندن یک کتاب درباره فنگشوی به پاکیزگی محیط اطراف خود علاقهمند میشود و تصمیم میگیرد به نظافت خیابانها و کوچهها هم اهمیت دهد. او متقاضی شغل پاکبانی میشود و از فعالیت در این عرصه بسیار خشنود است تا اینکه همسرش برمیگردد و نمیتواند موقعیت جدید او را بپذیرد. تلاش جدی میکند تا او را به رفتن از ایران مجاب کند اما موفق نمی شود و نهایتا میپذیرد کنار او بماند. طول مدت حضور لیلا حاتمی در این فیلم زیاد نیست اما باز هم این دو نفر کنار هم زوج جذابی را تشکیل دادهاند.
حامد بهداد در فیلم «پله آخر» حضوری افتخاری داشت و در نقش خودش روبه روی لیلا حاتمی بازی کرد.
در فیلم «پله آخر» به کارگردانی علی مصفا، شخصیت اصلی خود علی مصفاست؛ مردی که با واقعیتی درباره گذشته همسرش لیلی مواجه میشود و زندگیاش بهم میریزد. لیلا حاتمی نقش همسر علی مصفا را دارد و حامد بهداد را فقط در چند سکانس محدود میبینیم. ماجرا از این قرار است که لیلی مقابل دوربین کارگردان قرار میگیرد اما نمیتواند خندهاش را کنترل کند. بازیگر نقش مقابلش حامد بهداد، احساس میکند خندههای لیلی درواقع بیاحترامی به اوست. ابتدا سعی میکند با او صحبت کند تا مشکلش را برطرف کند اما بعد از مدتی اعصابش بهم میریزد و از آنجا میرود.
«پیرپسر» تا به اینجا آخرین همکاری لیلا حاتمی و حامد بهداد است.
از میان همکاریهای مشترک لیلا حاتمی و حامد بهداد، «پیر پسر» به کارگردانی اکتای براهنی هنوز اکران نشده است اما از آنجایی که در جشنوارههای مختلف جهانی با استقبال زیادی مواجه شده از همین حالا میتوانیم مطمئن باشیم این همکاری هم جزو آثار موفق هریک از آنهاست. بهداد در این فیلم نقش پسری میانسال و مجرد را دارد که به خاطر ساختار خانوادگیاش نتوانسته تا این سن هیچ رابطه موفق و طولانیمدتی به یک زن نداشته است. حالا با ورود یک زن به خانه آنها توجه او جلب میشود و این به سرآغازی برای یک چالش جدید در زندگی آنها بدل میشود.