حل چالش کسری ذخایر صنعت بیمه در نکته نظرات ابراهیم کاردگر

ابراهیم کاردگر مدیرعامل بیمه ما با بیان مهمترین چالشها در افزایش کسری ذخایر صنعت بیمه نکته نظرات قابل توجهی جهت مرتفع کردن این معضل در شرکتهای بیمه ای ارائه کرد.

به گزارش رصد روز،فقدان ارزیابی ریسک و عدم رعایت نرخ های فنی و به تبع آن شناسایی سودهای بلامحل یکی از عوامل کسری ذخایر صنعت بیمه ایست که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود به زودی تبدیل به بحرانی بزرگ خواهد شد.

عدم تعیین حق بیمه بصورت صحیح و جنگ در نرخ سبب شناسایی سود کمتری شده  اما گاهاً این موضوع با عدم ذخیره گیری کافی به صورت موقت حل می شود!!!

کسری ذخایر بیمه موجب می شود تا شرکت های بیمه ای نتوانند خدمات رسانی مناسبی انجام دهند و در پرداخت خسارت به بیمه‌شدگان دچار مشکل ‌شوند؛ چون حق بیمه گرفته شده تا پایان دوره تعهد بیمه‌گر نسبت به بیمه‌نامه‌های صادره نگهداری می شود. اما وقتی ذخیره‌گیری کافی انجام نمی‌شود اگر حادثه‌ای پیش بیاید شرکت بیمه در پرداخت خسارت دچار مشکل خواهد شد.

این اتفاق در شرایطی می افتد که مهمترین رکن بقای شرکتهای بیمه ای پرداخت به موقع خسارت است که به افزایش رضایت می انجامد در شرایط معکوس طبیعتاً روند پرداخت خسارات با اطاله زمانی روبرو می شود که این مسئله با کاهش رضایتمندی بیمه گذاران همراه خواهد بود و بقای شرکتهای بیمه ای را با مخاطره روبرو می کند.

ارائه راهکار کارشناسی شده در این خصوص می تواند شرکتهای بیمه ای را از چالشی بزرگ نجات دهد. ابراهیم کاردگر مدیرعامل بیمه ما معتفداست که بحث ذخیره خسارت معوق موضوع مهم صنعت بیمه در تمام رشته های بیمه ایست چرا که ممکن است شرکتی یا فردی دچار خسارت شود اما شرکت بیمه ای مطلع نباشد. از طرفی مازاد دخیزه مسئله ای فنی است که نیاز به یک محاسبه دقیق اکچوئری دارد.

مدیرعامل بیمه ما با بیان اینکه محاسبه ذخیره خسارت معوق نیازمند داشتن اطلاعات هر رشته بیمه ایست در این باره توضیح داد: در ابتدا باید برآورد کنیم وقتی یک بیمه نامه خاص در یک رشته صادر می شود مدت زمان پرداخت خسارت آن چقدراست؟ یا یک پرونده بیمه ای چه مدت یک شرکت را درگیر پرداخت خسارت می کند؟ به عنوان مثال بیمه مسئولیتی که یک شرکت صادر می کند روند پرداخت خسارتش ۷ تا ۸ سال طول خواهد کشید یا بیمه نامه شخص ثالث که در قانون قدیم صادر می شد به همین میزان روندش طول می کشید که در قانون جدید این زمان به ۴ تا ۵ سال کاهش پیدا کرده است.

ابراهیم کاردگر اظهار کرد: علت این موضوع عدم در اختیار داشتن اطلاعات بود. ما باید اطلاعات تمام دوره یک بیمه نامه را داشته باشیم تا ببینیم وقتی بیمه نامه ای صادر شده بار خسارتی آن در طول سال چقدر است؟

مدیرعامل بیمه ما با اشاره به روند بحرانی ضریب خسارت بیمه نامه های مسئولیت گفت: ضریب خسارت این بیمه نامه ها در اکثر شرکت ها بالای ۱۰۰ است. با همین شرایط شرکتهای بیمه ای در بیمه نامه مسئولیت پزشکان و سایر بیمه نامه های مسئولیت باز هم تخفیف می دهند که منجر به افزایش کسری ذخایر می شود.

کاردگر با اشاره به اینکه اطلاعات صدور بیمه نامه ها هم نزد شرکتهای بیمه ای وجود دارد هم در سامانه سنهاب بیمه مرکزی قابل دسترسی است گفت: با این دو دسترسی جای کوتاهی باقی نمی ماند.

مدیرعامل بیمه ما با انتقاد از ارائه برخی اعداد مطلق در موضوع آمار شرکتهای بیمه ای اظهار داشت: عدد مطلق در صنعت بیمه اصلاً مفهومی ندارد. اینکه شرکتی می گوید ذخیره را از ۱۰۰ به ۲۰۰ رسانده پذیرفته نیست باید دید در بحث فروش چه افزایش و تغییری رخ داده است.

کاردگر افزود: در حال حاضر روشهای متفاوتی وجود دارد که نسبت خسارت به فروش در آن لحاظ شده باشد اما اینکه چرا ما نتوانستیم بعد از این مدت مسائل مربوط به ذخایر را حل و فصل کنیم را باید در عدم تحلیل درست از بار خسارتی رشته های بیمه ای دید.

اظهارات کاردگر نشان می دهد که برای برون رفت از بحران کسری ذخایر در صنعت بیمه ای راه حلهای متفاوتی وجود دارد که باید دانش بکارگیری آنها وجود داشته باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار