حمله به فولاد مبارکه با ادعای هزینه تبلیغات بهانه است / رک حرفتان را بزنید

انتشار گزارش سراسر ایراد با موضوع هزینه های تبلیغاتی فولاد مبارکه اصفهان دارای نکات پنهان زیادیست که اگر درست به آن دقت شود در حال مخابره پیام دیگریست.

به گزارش رصد روز،بدون شک مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی وظیفه ای خطیر در تعامل با جامعه مدنی و ایجاد شفافیت در لایه های مختلف آن دارند. جراید امروز در حساس ترین مقطع بارش اخبار و اطلاعات مسئولیت مهمی را جهت پایش و صحت سنجی عهده دار هستند و این تمایز بزرگ رسانه نسبت به سایر روشهای اطلاع رسانی در جامعه است.

اگرچه با گستردگی دانش رسانه شاهد تنوع روشهای ارزیابی آمار و اطلاعات هستیم اما خروجی همه آنها به واسطه رسالت خبری باید مبین، بدون جهت گیری، در راستای کمک به تنویر افکار عمومی و نور تاباندن به ابهامات احتمالی در بخشهایی از حاکمیت باشد. از آنچه گفته شد به خوبی قابل دستیابی است که فعالیت رسانه بدون درک درست این مسئله تنها نگارش منویات شخصی و نگاه سلیقه ای و خوراندن تکه های دلخواه از واقعیت به افکار عمومیست که تاریخ انقضای زودرسی دارد چرا که مخاطبین امروز در شبکه جهانی اطلاعات دانش قابل اعتنایی در بخشهای مختلف دارند و به تعبیر روشن تر خود منبع موثقی برای صحت سنجی هستند.

پیدا و پنهان گزارشی که دغدغه اش هزینه تبلیغات فولاد مبارکه اصفهان نبود

شرکتهایی مانند فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان که مانند برخی از شرکتهای تولیدی دیگر مشغول تیم داری در لیگ برتر هستند هزینه های مربوط به باشگاهایشان در ردیف هزینه های تبلیغاتی گنجانده می شود که این موضوع باگ بزرگ در حسابرسی این شرکتهاست چرا که می توان با تفکیک هزینه های انجام شده در بخش تبلیغات و مشخص شدن ردیف هزینه هایی مانند مسئولیت های اجتماعی، نمایشگاه و همایش، تیم باشگاهی و تعامل با رسانه ها جلوی چنین فضاسازی هایی را گرفت.

اما سؤال اینجاست که نمی شد پیش از انتشار چنین گزارشی ابتدا این سؤال و ابهام را با روابط عمومی یا هر مقام پاسخگوی دیگری در میان گذاشت تا گزارش حرفه ای تری به جهت پرداخت درست به مسئله تدوین شود؟ آیا وظیفه رسانه به عنوان پایگاه اطلاع رسانی ابتدا ارزیابی و تحلیل منصفانه و پرسش نیست؟

آیا برای راقم گزارش این سؤال مطرح نشده که چنین هزینه ای در تبلیغات نیازمند حضور گسترده در رسانه ملی، پخش تبلیغات در زمانهای حساس مانند مسابقات ورزشی و فیلمهای پرطرفدار، تبلیغات محیطی گسترده و… است و کجا و کی فولاد مبارکه در چنین تبلیغاتی طی سالهای گذشته حضور داشته؟

توهین کارشناس در تریبون رسانه ملی در باب تبلیغات با استفاده از الفاظ نادرست پس از چنین گزارشی آیا توهین به همه بنگاههای اقتصادی که با ظرفیت مطبوعات اقدام به اطلاع رسانی می کنند قابل تعبیر نیست؟

آیا بیانات رهبر انقلاب در باب امیدآفرینی در رسانه ها و جهاد تبیین باید با برداشتهای جهت دار به صرف درج یک عدد در ردیف تبلیغاتی روبرو شود؟

ربط دادن عمودی و افقی هزینه تبلیغات به مسئله سودآوری و ایجاد پنداشت اشتباه که هزینه تبلیغات از جیب سهامدار پرداخت می شود آیا خود رسانه دغدغه مند سهامداران را با این پرسش روبرو نمی کند که چطور بنر تبلیغاتی برخی بنگاههای سهامی عام که مانند فولاد مبارکه دارای سهامدار هستند در آن رسانه نمایش داده می شود؟

آیا با یک جستجوی ساده و نه حتی پرسش از مدیران شرکت مشخص نمی شد که رکورد بزرگترین تقسیم سود در تاریخ بوزس در اختیار فولاد مبارکه است و سال گذشته این واحد تولیدی صادر کننده برتر غیرنفتی کشور بود؟

درک اثرگذاری محدودیت های انرژی در سه ماهه نخست سال جاری در واحدهای تولیدی برکسی پوشیده نیست اما جالب اینجاست که بدون ارزیابی چنین محدودیتی بر خروجی و تراز شرکتی مانند فولاد مبارکه شاهد حمله ای هستیم که گویا دنبال قربانی می گردد تا شفاف سازی.

سهم ۹۲ درصدی باشگاه سپاهان در هزینه تبلیغاتی که مستندات آن موجود است آیا اینقدر درکش سخت شده که حتی در درج جوابیه نیز با آن برخورد غیرحرفه ای صورت می گیرد و با رسیدن به رقم نسبی باز هم حمله ای دیگر شروع و اذعان می شود هزینه ماهانه ۷ میلیاردی برای تبلیغات عدد بزرگیست گویی که در این مدت برخی رسانه ها رویدادهای فولادی و معدنی را در کشور پیگیری نکردند چرا که اگر جز این بود با در نظر گرفتن هزینه اجاره، طراحی و پارتیشن بندی و پذیرایی چنین ادعایی مطرح نمی شد.

نکته قابل توجه اینجاست که برخی پس از انتشار این گزارش از آب گل آلود ماهی گرفتند و با اینکه در گذشته فولاد مبارکه را به واسطه تعامل با رسانه هایشان تمجید می کردند و حالا که دیگر فولاد مبارکه حاضر به پذیرش خواسته های غیرمنطقی آنان در باب همکاری رسانه ای نیست در مقام منتقد و کارشناس برآمده و فریاد حق طلبی سر دادند.

امیدواریم قداست فضای رسانه و مرجعیت رسانه های داخلی در اطلاع رسانی با گزارشات فاقد وجاهت کارشناسی با چالش روبرو نشود که این ظلم بزرگ غیرقابل جبران و پر هزینه است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار