مجید قاسم کردی، حقوقدان و فعال مدنی در گفتگو با اندیشه معاصر؛

حمله به مناطق غیرنظامی لبنان ناقض قوانین بین ‎المللی و حقوق بشری

تشدید حمله‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان و مناطق مسکونی در لبنان به‌ویژه در مناطق جنوبی زنگ خطر را در منطقه به‌صدا درآورده است.

به گزارش رصد روز به نقل از پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مجید قاسم کردی، حقوقدان و فعال مدنی در گفتگو با اندیشه معاصر با اشاره به گزارش سازمان حقوق بشری که نشان می‌دهد که  بیش از ۳۳۰ حمله به بیش از ۱۱۷ شهرک و شهر لبنان توسط رژیم صهیونیستی انجام داد شده است ؛ که  در حمله به مناطق مختلف لبنان از فسفر سفید استفاده کرده است اظهار کرد؛ اسرائیل بار دیگر قوانین بین المللی بشردوستانه را نقض کرده، این حمله‌ها علیه مناطق مسکونی و غیرنظامی در جنوب لبنان و بخش‌های مختلف منطقه بقاع  و ضاحیه مصداق بارز هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان است.

 

این حقوقدان گفت: ارتش رژیم صهیونیستی هیچ منطقه‌ای را به‌عنوان منطقه امن تعیین نکرد، درست مانند کاری که تاکنون در نوار غزه انجام داده است. این موضوع نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی یا تعهد قانونی برای هدایت مردم به مناطق امن را نادیده می‌گیرد و یا مناطقی را که به‌عنوان امن تعیین کرده، هدف قرار می‌دهد وی افزود:  براساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه اسرائیل موظف است پیش از هر حمله نظامی، تمام اقدام‌های منطقی را برای جلوگیری یا دست‌کم کاهش آسیب به غیرنظامیان و اموال آن‌ها اتخاذ کند. این موضوع مستلزم ارائه اخطار کافی و زمان به مردم غیرنظامی پیش از آغاز حمله است؛ باید به شهروندان زمان کافی برای ترک منطقه داده شود. که بمباران بی امان و بدون اطلاع جهت نسل کشی و کشتر مردم بی گناه خود نقض فاحش معاهدات و قوانین و عرف بین المللی است.

قاسم کردی ادامه داد: استفاده از تسلیحات حاوی فسفر سفید درحالی انجام شده که قوانین بین المللی این نوع تسلیحات را به‌دلیل شدت سوختگی که می‌تواند ایجاد کند، ممنوع کرده است و همچنین حقوق بشردوستانه بین‌المللی حمله‌های بدون تبعیض را که بین اهداف نظامی و غیرنظامی تمایز قائل نمی‌شوند، ممنوع می داند.

این کارشناس حقوق تصریح کرد: تمامی حمله‌های مورد اشاره نقض فاحش کنوانسیون چهارگانه ژنو، پروتکل الحاقی و به‎طور کلی قوانین بین ‎المللی بشردوستانه است؛ این معاهده‌ها از طرف‌های درگیری می‌خواهد که همیشه بین غیرنظامیان و نظامیان تمایز قائل شوند و علاوه بر محافظت ویژه از زنان و کودکان، از جمعیت‌های آسیب‌پذیر مانند خبرنگاران و سالمندان حمایت ویژه کنند وی اقزود؛ بر اساس باب اول: مقررات عمومی کنوانسیون چهارم ژنو،  ماده ۲- دامنه شمول کنوانسیون ، ماده ۳- مخاصمه‌های بدون جنبه بین‌المللی ، ماده ۴- افراد تحت‌ حمایت و همچنین باب دوم: حمایت کلی در مقابل بعضی اثرات جنگ، ماده ۱۳- منع هرگونه تبعیض در حفاظت ، ماده ۱۴- ایجاد نقاط امن، ماده ۱۵- ایجاد منطقه بی‌طرف و ماده ۲۴- حمایت از اطفال در جنگ کلیه اقدامات صورت گرفته این روزهای رژیم اسرائیل در لبنان نشان میدهد  نه تنها اسرائیل تمامی قوانین و قواعد مورد اشاره را مخدوش کرده است بلکه بدیهی‌ترین اصول حقوق بین‌الملل را نیز رعایت نکرده است.

 

قاسم کردی در پایان ضمن یادآوری کنوانسیون چهارم ژنو درمورد حمایت از غیرنظامیان، عنوان کرد: مقررات کنوانسیون چهارم لاهه، و ماده ۴۸ نخستین پروتکل الحاقی، همگی بر این امر صحه می‌گذارند؛ که قواعد عرفی حقوق بین‌الملل بشردوستانه نیز از این موضوع حمایت می‌کند  اینک که نتیجه سال‌ها استیصال جامعه جهانی در متوقف کردن ماشین تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی مشهود است وقت آن رسیده است که با محاکمه و مجازات شایسته و بایسته رژیم اسرائیل و مقامات دولتی و امنیتی  ونظامی آن به دلیل نقض فاحش استاندارد های حقوق بشر دوستانه در استقرار و اجرای عدالت انتظارات کمیته جامعه بین المللی برآورده شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار