حوزه انرژی درگیر تب‌و‌تاب انتخابات ریاست‌ جمهوری

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

به گزارش رصد روز، حاشیه نخست این هفته حوزه انرژی که درگیر تب‌و‌تاب انتخابات ریاست‌جمهوری بود را به موضوع افشاگری بنزینی آذری جهرمی اختصاص می‌دهیم؛ محمدجواد آذری جهرمی در کانال تگرامی خود در واکنش به شایعات بنزینی ستاد جلیلی علیه پزشکیان گفت: با رفع تحریم و حذف ۳۳ درصد هزینه مازاد معاملات بخاطر اثرات تحریم (معادل ده‌ها میلیارد دلار در سال) که به جیب کاسبان تحریم می‌رود و بازپرداخت آن به ملت، کسری بودجه را جبران می‌کند نه با افزایش قیمت بنزین مثل طرح وان دولت رقیب.

اگر به دروغ و با پخش سخنانی تقطیع شده گفتند پزشکیان دنبال افزایش قیمت بنزین است، دو سوال از آنها بپرسید: در طرح وان دولت جلیلی قیمت بنزین چقدر خواهد شد؟ دوم اینکه هزینه تحریم چقدر است و چرا نگذاشتید تحریم‌ها خاتمه یابد؟

حاشیه بعدی هم از به فرجام نرسیدن ماجرای حدف پیمانکاران نیروی انسانی در پارس جنوبی اختصاص دارد؛ نزدیک به دو هفته از آغاز اعتراض صنفی کارگران پروژه‌ای و ارکان ثالث نفت و گاز در سراسر کشور می‌گذرد؛ این کارگران در قالب کمپین ۱۴-۱۴ خواستار بهره‌مندی از ۱۴ روز مرخصی ماهانه هستند و می‌گویند پیمانکاران باید بروند.

پارس جنوبی یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های اشتغال کارگران پروژه‌ای و ارکان ثالث نفت و گاز کشور است؛ حشمت‌الله سلیمانی، رئیس انجمن صنفی کارگران پالایشگاه چهارم پارس جنوبی، در ارتباط با دور جدید اعتراضات کارگران نفت و گاز می‌گوید: در این دور از اعتراضات، کارگران ارکان ثالثی که شغل مستمر دارند، هرچند از وضعیت موجود و تبعیض و ناعدالتی ناراضی هستند، کمتر حضور دارند؛ بیشتر معترضان، کارگران پیمانکاری در بخش‌های پروژه‌ای هستند.

او افزود: کارگران در کمپین ۱۴-۱۴ خواستار برقراری رویه‌ی ۱۴ روز کار و ۱۴ روز مرخصیِ ماهانه مانند نیروهای مستمر هستند؛ برخورداری از ۱۴ روز مرخصی در هر ماه، حق مسلم این کارگران است؛ هر کارگری در هر نقطه‌ای از کشور باید مطابق شرایط آب و هوایی، مشمول عدالت شود و از شرایط عادلانه کاری مثل مرخصی مناسب و حقوق مکفی برخوردار باشد.

به گفته وی، خواسته کارگران کاملا برحق است؛ سلیمانی می‌افزاید: این کارگران در گرمای ۵۰ درجه و رطوبت بالای ۸۰ درصد روزی دوازده ساعت یا بیشتر کار می‌کنند و تنها چیزی که می‌خواهند «شرایط یکسان کاری» است.

سلیمانی در مورد وضعیت مرخصی ماهانه‌ی کارگران ارکان ثالث در شغل‌های مستمر گفت: اخیراً مشکل برای بخشی از نیروهای ارکان ثالث حل شده و در حال حاضر از ۱۴ روز مرخصی ماهانه برخودارند اما برای برخی نیروهای خدماتی همچنان مشکل پابرجاست، هرچند وعده‌ها و قول‌هایی به این نیروها داده شده اما هنوز مسئله حل نشده است. در حال حاضر نیروهای خدماتی از دو هفته مرخصی ماهانه بهره ندارند.

او تاکید کرد: برقراری شرایط یکسان برای همه نیروهای نفت و گاز کشور فارغ از نوع قرارداد، یک خواسته محوری و کلیدی‌ست؛ شرایط کارِ کارگران نفت و گاز، چه قراردادی، چه ارکان ثالث و چه پروژه‌ای، باید با رسمی‌ها یکسان باشد؛ این عادلانه نیست که کارگران رسمی از همه امکانات و مزایا برخوردار باشند اما پروژه‌ای‌ها و شرکتی‌ها علیرغم جان کندن بسیار از مواهب قانونی محروم بمانند.

این فعال صنفی کارگران شرکتی پارس جنوبی با بیان اینکه «مشکلات در منطقه پارس جنوبی پابرجا هستند» اضافه کرد: کارگران ارکان ثالث از تبعیض و ناداری رنج می‌برند. اگر تبعیض از پارس جنوبی و از پروژه‌های نفت و گاز کشور برچیده شود، دیگر هیچ دلیلی برای اعتراض کارگران باقی نمی‌ماند.

سلیمانی «حضور قدرتمند پیمانکاران و دلّالان نیروی انسانی» را یکی از اصلی‌ترین مصادیق تبعیض برمی‌شمارد و در این رابطه می‌گوید: امسال هم به روال سال‌های قبل، پیمانکاران با قدرت کار خود را پیش می‌برند و اصلاً از جایشان تکان نخورده‌اند؛ متاسفانه طرح حذف پیمانکاران به جایی نرسید و بعد از سه بار تصویب در مجلس و ارسال به شورای نگهبان، در شورای عالی تشخیص مصلحت نظام رد شد؛ الان طرح دوباره در مجمع تشخیص است و نمی‌دانیم بالاخره به نتیجه می‌رسد یا خیر.

به اعتقاد رئیس انجمن صنفی کارگران پالایشگاه چهارم پارس جنوبی، تمام هم و غمِ کارگران شرکتیِ پارس جنوبی این است که طرح حذف پیمانکاران به نتیجه برسد و بساط تبعیض برچیده شود.

او تاکید کرد: همه امکانات و مزایایی که در عسلویه و پارس جنوبی برقرار است باید به تمام نفراتی که در این منطقه کار می‌کنند بدون استثنا تعلق بگیرد. کارگران شرکتی در خط مقدم تولید و بهره‌برداری هستند و عدالت، حق مسلم این کارگران

است؛ فقط با حذف پیمانکاران است که کارگران به آینده امیدوار می‌شوند و انگیزه آن‌ها افزایش خواهد یافت.

حاشیه سوم هم به ماجرای اظهارات اخیر وزیر نفت و اشاره به صادارت نفت کشور به ۱۷ کشور جهان اختصاص دارد؛ جواد اوجی امروز در مراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی و محیط زیست در بورس انرژی ایران و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز، با بیان اینکه در چند روز گذشته رسانه‌های خارجی خبر صادرات نفت ایران به اروپا را اعلام کردند و اکنون به ۱۷ کشور نفت می‌فروشیم، اظهار کرد: ما در جنگ اقتصادی هستیم، نباید اعداد را اعلام کنیم و دولت‌های قبل هم همینگونه بودند.

وی افزود: دست‌اندرکاران صنعت نفت به صورت شبانه روزی کار می‌کنند؛ ۸۰۰ تحریم جدید وضع شده است. می‌گویند تخفیف می‌دهند، والله تخفیفی که می‌گویند از انگشتان دست من کمتر است.

به گفته وی هر دولتی در آمریکا سرکار بیاید، تغییری در فروش نفت ایجاد نخواهد شد.

حاشیه آخر این هفته هم به ماجرای افشای تخفیف نفتی ۲۶ میلیون دلاری ایران می‌پردازد؛ مجید انصاری در نشستی خبری اظهار داشت: افتخار می‌کنند روزی یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشند حال سوال من به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که چه کسانی نفت می‌فروشند؟

اسامی را اعلام کنید، می‌گویند اگر بگوییم دشمن متوجه می‌شود، به چه کسانی نفت را می‌فروشید؟ می‌گویند؛ اگر بگوییم مشتری منصرف می‌شود زیرا امریکا اینها را رصد می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی سوال می‌کنیم نفت را با چه قیمتی می‌فروشند؛ می‌گویند اینها محرمانه است، پول به کدام حساب واریز می‌شود؟ می‌گویند امریکا بانک را تحریم کرده اما پول‌ها برمی‌گردد. از چه طریقی برمی‌گردد؟ می‌گویند: صرافی‌ها؛ صرافی‌ها متعلق به چه کسانی است؟ محرمانه است. بخش عمده پول کجاست؟ همه در یک کشور است. آن کشور پول را می‌دهد؟ خیر، فقط می‌توانیم کالا وارد کنیم. کالا را چه کسی وارد می‌کند؟ بازهم نمی‌گویند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گروهی با نام دور زدن تحریم می‌گویند جاده را باز نکنیم ما جاده فرعی ساختیم و روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را می‌برند. ما پرسیدیم به چه قیمتی می‌فروشید؟ ۱۵ تا ۳۰ دلار در هر بشکه و میانگین ۲۰ دلار در هر بشکه تخفیف می‌دهند. روزی یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت ضربدر ۲۰ دلار؛ یعنی اینکه روزانه ۲۶ میلیون دلار از پول مردم ایران، کشاورزان و اعضای کمیته امداد به خریدار انحصاری نفت تخفیف می‌دهند.

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار