خبر شهادت شردار نیلفروشان در لبنان تایید شد

صابرین نیوز، شهادت سردار عباس نیلفروشان، معاون سپاه پاسداران را در حمله اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت تایید کرد.

به گزارش رصد روز، شهادت سردار عباس نیلفروشان، معاون سپاه پاسداران را در حمله اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت تایید کرد.

5 133

عباس نیلفروشان (۱۳۴۵ – ۶ مهر ۱۴۰۳) سرتیپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که به‌عنوان معاون عملیات سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد. وی فعالیت نظامی را از سال ۱۳۵۹ در بسیج آغاز کرد، سپس به سپاه پاسداران پیوست و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود.

نیلفروشان از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه پاسداران را برعهده داشت، در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ به‌عنوان فرمانده دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد و از ۱۳۹۸ تا زمان مرگ نیز معاون عملیات سپاه پاسداران بود. ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲ وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا در اقدامی مشترک، نیلفروشان را به دلیل سرکوب اعتراضات در ایران تحریم کردند.

وی در ۶ مهر ۱۴۰۳ در عملیات ترور سید حسن نصرالله توسط اسرائیل، به همراه وی کشته شد.

زندگی‌نامه
عبّاس نیلفروشان به سالِ ۱۳۴۵ در اصفهان زاده شد. او در سن ۱۴ سالگی به‌عنوان بسیجی داوطلب به جبهه‌های غرب و سپس جنوب رفت و در طول جنگ ایران و عراق با سمت‌های مختلفی در لشکر ۱۴ امام حسین و لشکر ۸ زرهی نجف اشرف نقش ایفا کرده است. از جمله: فرماندهی دسته، فرماندهی گروهان، فرماندهی گردان، فرماندهی محور و معاونت عملیات لشکر ۸ نجف در زمان فرماندهی احمد کاظمی. وی پیش‌تر معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه، فرماندهی دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه، جانشینی فرمانده کل سپاه در قرارگاه امام حسین، معاونت اجرایی سپاه و جانشینی معاونت عملیات سپاه در زمان معاونت سرتیپ محمدرضا زاهدی را در کارنامه نظامی خود داشت. وی از سال ۱۳۹۸ تا زمان مرگ معاونت عملیات سپاه را برعهده داشت. او همچنین سابقه ۵ سال حضور در لبنان و سوریه را در کارنامه خود داشت.

نیلفروشان بعد از اتمام جنگ، تحصیل خود را ادامه داد و با مدرک دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه امام حسین در همین دانشگاه با رتبه دانشیاری از اعضای هیئت علمی بود و در دانشگاه عالی دفاع ملی و دانشگاه امام حسین نیز تدریس می‌کرد. وی همچنین نویسنده کتاب‌های بالامبو، دکترین جنگ‌های نوظهور، دکترین نظامی با رویکرد جنگ ناهمگون و دفاع در اندیشه امام خمینی بود.

تحریم‌ها
۲۶ اکتبر ۲۰۲۲ وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا در اقدامی مشترک ۱۴ تن از مقام‌های کشوری و لشکری و سه نهاد جمهوری اسلامی از جمله عباس نیلفروشان را به دلیل داشتن مسئولیت مستقیم در سرکوب و دستگیری معترضان در ایران، تحریم کردند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار