خسارت به اموال خصوصی ناشی از رگبار موشکی اخیر ایران به اسرائیل

بر اساس ارقام ارائه شده توسط سازمان مالیاتی اسرائیل، خسارت به اموال خصوصی ناشی از رگبار موشکی اخیر ایران به اسرائیل بالغ بر ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد شکل (۴۰ میلیون دلار تا ۵۳ میلیون دلار) بوده است که پرهزینه‌ترین خسارت از زمان آغاز جنگ یک سال پ...

به گزارش رصد روز، بر اساس ارقام ارائه شده توسط سازمان مالیاتی اسرائیل، خسارت به اموال خصوصی ناشی از رگبار موشکی اخیر ایران به اسرائیل بالغ بر ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد شکل (۴۰ میلیون دلار تا ۵۳ میلیون دلار) بوده است که پرهزینه‌ترین خسارت از زمان آغاز جنگ یک سال پیش است. حدود ۲۵۰۰ ادعا در دو هفته پس از حمله ۱ اکتبر ارائه شد که بیش از نیمی از آن‌ها برای خسارت به آپارتمان‌ها و چندین تجارت در مجاورت شمال تل آویو بود.

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از مراکز خسارت‌دیده، یک مجتمع تجاری و مسکونی در نزدیکی ساحل شمالی تل آویو بود که در آن ده‌ها آپارتمان و یک رستوران مورد اصابت قرار گرفت.

بقیه خسارات در دیگر مناطق مرکزی اسرائیل، در جنوب تل آویو، از جمله یک مدرسه خالی متمرکز شده است. مشخص نیست چه مقدار از خسارت ناشی از اصابت مستقیم موشک‌ها و چه میزان ناشی از بدنه موشک‌های رهگیری شده است. در این گزارش خسارات وارده به پایگاه‌های تل نوف و نواتیم نیروی هوایی اسرائیل لحاظ نشده است.

در ادامه گزارش آورده شده است سازمان مالیاتی اسرائیل گفت که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون ۱.۵ میلیارد شِکِل به عنوان غرامت برای املاک آسیب دیده پرداخت کرده است و تخمین می‌زند که پرداخت حدود ۱ میلیارد شِکِل بیشتر از جمله برای خساراتی که در شمال اسرائیل است و هنوز مطالبه نشده پرداخت شود.

با شروع جنگ اسرائیل در غزه و تشدید حملات برون مرزی توسط نظامیان حزب‌الله لبنان در حمایت از حماس، حدود ۶۰۰۰۰ اسرائیلی طی سال گذشته خانه‌های خود را در منطقه شمالی ترک کرده‌اند. صد‌ها هزار نفر از ساکنان این کشور نیز مجبور به ترک جنوب لبنان در نتیجه افزایش درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب الله در یک ماه گذشته شده‌اند.

بلومبرگ گزارش داد حمله موشکی بالستیک اول اکتبر توسط ایران در اقدامی تلافی جویانه برای شهادت حسن نصرالله رهبر حزب الله توسط اسرائیل در بیروت و ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران انجام شد. پس از حمله اولیه در آوریل که با ۳۰۰ پهپاد و ۱۰۰ موشک بالستیک انجام شد، حملات ۱ اکتبر دومین حمله مستقیم ایران به اسرائیل بود.

در آن زمان فقط چهار یا پنج موشک توانستند به سپر دفاع هوایی اسرائیل نفوذ کنند. گزارش‌ها در اسرائیل حاکی از آن است که این بار ایران از تسلیحات پیشرفته استفاده کرده و موشک‌های بسیار بیشتری وارد فضای هوایی اسرائیل شده است. با این حال، مقامات اسرائیلی از ارائه نرخ رهگیری خودداری کردند و تعداد کم تلفات نیز به وجود پناهگاه‌های بمب در سراسر کشور نسبت داده شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اسراییل متعهد شد که به خاطر این رگبار موشکی علیه ایران تلافی کند و در هفته‌های اخیر گزینه‌های خود را با آمریکا در میان گذاشته است. کابینه امنیتی، هفته گذشته برای تصمیم‌گیری تشکیل جلسه داد، اما هنوز درباره واکنش اسرائیل رای نداده است.

این گزارش اضافه می‌کند: سفر برنامه‌ریزی شده یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، هفته گذشته به واشنگتن برای دیدار با همتای آمریکایی خود به دستور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم به تعویق افتاد.

نخست‌وزیر درخواست کرد ابتدا با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کند و بحث‌های داخلی را به پایان برساند. تا ظهر یکشنبه، هیچ جلسه برنامه‌ریزی شده دیگری برای کابینه امنیتی اسرائیل برگزار نشد. بایدن به صراحت گفته است که از اسرائیل می‌خواهد از حمله به تأسیسات نفتی و هسته‌ای ایران خودداری کند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار