خصوصی‌سازی می‌تواند باعث کاهش زیان خودروسازان شود؟

چند سال است بحث واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا به بخش خصوصی مطرح شده اما تاکنون اتفاقی در این حوزه رخ نداده است.

به گزارش رصد روز امیرحسین جلالی، عضو هیات رئیسه انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به جذاب نبودن صنعت خودرو برای سرمایه‌گذاری جدید گفت: «برخی کارخانه‌ها تا ۷۲ساعت قطع برق در هفته داشته‌اند که در پاییز و زمستان امسال با ادامه این روند، تولید افت شدید خواهد داشت.»

واگذاری سهام دولتی در خودروسازان بزرگ همواره از وعده‌ها دولت‌های پیشین بوده اما هیچگاه به صورت جدی به آن پرداخته نشده است، آیا دولت چهاردهم می‌تواند زمینه خروج دولت از صنعت خودرو را فراهم کند؟

رئیس‌جمهور شهید سال ۱۴۰۰ دستور واگذاری سهام خودروسازان را ابلاغ کرد اما اجرایی نشد؛ سال گذشته هم حتی تفاهم‌نامه‌ای میان وزارتخانه‌ها امضا شد، اما عملیاتی نشد. چند وقت پیش درباره واگذاری سهام ایران‌خودرو صحبت‌هایی شد؛ اینکه سهام به چه کسی واگذار شود بسیار مهم است، زیرا اگر اهلیت در آن مهم نباشد شاهد زیان بیشتر در این صنعت خواهیم بود؛ در دنیا اینگونه است که بخش‌خصوصی، صنایع زیان‌دیده را می‌خرد و احیا می‌کند.

اکنون زیان انباشته ایران خودرو حدود ۱۲۲همت، زیان سایپا ۱۰۱همت و زیان پارس‌خودرو ۲۵همت است. در وهله اول علت زیان، تصدی‌گری دولت و تبعات ناشی‌از این تصدی‌گری است. مداخله دولت در تولید کار صحیحی نیست و باعث می‌شود کیفیت و توسعه محصول تحت تاثیر قرار بگیرد که درنهایت منجر به روند روبه‌رشد زیان انباشته می‌شود.

راهکار پیشنهادی شما برای کاهش چالش‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازان چیست؟

از دیگر علل افزایش زیان انباشته خودروسازان می‌توان به قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد. اکنون سرمایه‌گذاری جدید در زنجیره تامین متوقف شده است؛ تعدادی از قطعه‌سازان به‌علت ناتوانی در پرداخت‌ها چند ماه حقوق نداده‌اند و به علت عدم پرداخت‌های سررسیدشده قطعه‌سازان ازجمله تامین اجتماعی، بیمه درمانی کارکنان به صورت غیرقانونی قطع شده است. قرار بود این موارد بررسی شود که به علت تحولات، بلاتکلیف مانده است

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار