خواب سنگین مسئولین در نوسانات آماری بازار مسکن پائیز و زمستان ۹۸

زمستان و پائیز 98 فصل سرنوشت سازی برای بازار مسکن بود اما این قضبه گویا از چشم مسئولین دور بوده تا در بهار و تابستان 99 در مورد آن چاره اندیشی کنند.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، تبدیل بازار مسکن به بازار سرمایه توسط عده ای که گمان نمی کردند بازار مسکن با وضعیت فعلی روبرو شود آغاز شد. یعنی درست در زمانی که قیمت دلار در بازار به زود به ۱۳.۵۰۰ تومان می رسید. در همین زمان اما قیمت نهاده های ساختمانی رو به افزایش گذاشت به طوری که شاخص نهاده‌های ساختمان ‌های مسکونی در پاییز ۹۸ به رقم ۴۴۲ رسید که بیشترین افزایش قیمت را به بخش « آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده »، « چوب » و « خدمات » با ۱۴.۴، ۶.۵ و ۳.۷ درصد افزایش اختصاص داشت. کاهش قیمت سیمان و البته پیش بینی افزایش آن در ماههای آتی یکی دیگر از عوامل استقبال از بازار مسکن بود که بیشترین کاهش قیمت را در پائیز ۹۸ تجربه کرد. نهاده های ساختمانی هم در چند وقت اخیر موجی از تورم را به سوی خود می بینند.

از آنچه گفته شد و بر اساس آمار مشخص می شود که زمستان و پائیز ۹۸ فصل سرنوشت سازی برای بازار مسکن بود اما این قضبه گویا از چشم مسئولین دور بوده تا در بهار و تابستان ۹۹ در مورد آن چاره اندیشی کنند. استقبال بسیاری از بازار مسکن و افزایش قابل توجه ساخت و سازها در این مدت سبب شد تا برخی از بازاری که می رفت به سمت آشفتگی حسابی کاسبی کنند و نتیجه این تعلل دراوضاع فعلی کاملا قابل دریافت است.

تعداد پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان در شهر تهران در زمستان ۹۸ نسبت به پائیز ۸.۲ درصد افزایش داشته که تعدد کل واحدهای مسکونی ۱۷.۵۲۹ بود. این آمار البته در کل کشور به ۱۰۳.۱۶۶ واحد می رسد که نسبت یه سال قبل خود ۲۱.۳ افزایش را نشان می دهد. آمار ساخت و ساز در تهران و کل کشور در این فصل نشان از تحرکات قابل توجهی می دهد که می شد با وضع برخی از قوانین سرعت گیرهای خوبی را برای بازار ساخت و ساز و دلالان پیش بینی کرد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد. افزایش قیمت دلار و به تبع آن افزایش قیمتها در بخشهای اساسی مصالح کاملا نشان دهنده رصد بازار به وسیله افرادیست که نه تنها با آمارهای این چنینی در بخش عرضه و تقاضا کمکی به بازار پر التهاب مسکن نکردند بلکه به آن دامن زدند.

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار