به گزارش رصد روز، دولت سیزدهم با اعطای مجوز برگزاری و اجرای کنسرت در تخت جمشید برای علیرضا قربانی، جاده صاف کن یک مسیر صعب العبور شد و حالا بسیاری از خوانندگان و هنرمندان برای اجرای موسیقی و نمایش های هنری در پاسارگاد، تخت جمشید، حافظیه و سعدیه صف کشیده اند.
اجرای کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید، طلسم چندین ساله ای بود که در دولت سیزدهم شکسته شد، یک رویداد هنری که نمونه های آن را سال هاست در سایر بناهای تاریخی در کشورهای مختلف جهان همچون برج ایفل و سالن تئاتر باستانی اورانژ فرانسه، میدان سرخ مسکو، محوطه تاریخی آکروپلیس و آمفی تئاتر اودئون هرودس آتیکوس یونان، پمپئی، کلوسئوم و میدان سنمارکو ونیز ایتالیا می بینیم.
دولت سیزدهم با اعطای مجوز برگزاری و اجرای کنسرت در تخت جمشید برای علیرضا قربانی، جاده صاف کن یک مسیر صعب العبور شد و حالا بسیاری از خوانندگان و هنرمندان برای اجرای موسیقی و نمایش های هنری در پاسارگاد، تخت جمشید، حافظیه و سعدیه صف کشیده اند.
در همین راستا بعد از ماه محرم و صفر احتمال یک اجرای ارکستر سمفونیک تهران و یا ارکستر ملی ایران در تخت جمشید یا حافظیه دور از ذهن نیست، ضمن اینکه قرار است به زودی تخت جمشید میزبان یکی دیگر از خواننده های سرشناس و تراز اول کشور باشد تا دومین کنسرت در این بنای تاریخی را شاهد باشیم.
عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شکسته شدن تابوی کنسرت در پایگاه های تاریخی را یکی از اقدامات مهم دولت شهید رئیسی می داند و درباره برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید چنین می گوید: « رونق کم سابقه مراکز اقامتی، حمل و نقل به ویژه هوایی و سایر خدمات گردشگری در زمان برگزاری این رویدادها، موجب تقویت اقتصاد گردشگری است.»
هرچند پیش از برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید و حتی همزمان با آن نگرانی های در خصوص احتمال آسیب به بنا به دلیل امواج صوتی وجود داشت اما علیرضا عسکری چاوردی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید عنوان کرد که تخت جمشید از قوانین و مقررات میراث جهانی بهرهمند است و برگزاری هر نوع برنامه در این محوطه از زوایای مختلف مورد بررسی قرار میگیرد.
وی گفت: مکان برگزاری کنسرت موسیقی بیرون از تختگاه تخت جمشید و در فاصله ۵۰ متری در زیر سطح ارتفاع ۱۷ متری تختگاه انجام میشود، منبع صوت مورد بررسی قرار گرفته و محل تولید صوت به بیرون از محوطه انتقال یافته است، صوت تمام اسپیکرها به سمت جنگل و فضای باز انتقال مییابد و روی صحنه از هدفون استفاده میشود. همچنین میزان شوت صوت اسپیکرها غیر قابل برگشت به طرف تختگاه تخت جمشید است و انعکاس صوت انجام نمیگیرد. لبه تختگاه تا ارتفاع یک متر و نیم با عایق شیشه مانعگذاری شده و موقعیت تجهیزات و بلندگوها به شیوهای نصب میشود تا کمترین اثرات مخرب و مضر صوت نیز کاسته شود.
عسکری چاوردی با بیان اینکه سطح صدا با دور شدن از منبع صدا افت میکند، افزود: شدت صوت و فاصله نسبت معکوس دارند به طوری که شدت صوت برابر با عکس مجذور فاصله از منبع صوت است. به عبارت دیگر اگر فاصله منبع ۲ برابر شود، شدت صوت ۴/ ۱ کاهش مییابد.
محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس هم در گفت وگو با خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا اظهار کرد: با اطمینان صد درصدی میگویم که هیچ صدایی در پشت استیج وجود ندارد اما چون عدهای با سیستمهای صوتی به روز آشنایی ندارند، تصور میکنند که صدا یک شعاع دایرهای را پوشش میدهد، این در حالی است که پرتاب صوت از رو به رو است.
وی افزود: در این رویداد بزرگ از بهترین تکتولوژیها و سیستمهای صوتی استفاده شده و علی رغم برخی شایعات و نظرات غیرکارشناسی، این کنسرت هیچ آسیبی به سازههای تاریخی وارد نمیکند.
حال باید منتظر ماند و دید بعد از ایام محرم و صفر، نام کدام گروه و یا خواننده در لیست درخواست های اجرا در اماکن تاریخی شیراز، تیک می خورد. البته با توجه به درجه یک بودن اماکن تاریخی و قرار گرفتن نام آن ها در فهرست آثار جهانی، به طور قطع شاهد حضور هنرمندان تراز اول کشور در این محوطه ها خواهیم بود.