معاون طرح و توسعه فولاد مبارکه تصریح کرد:

خودباوری، شهامت، تدبیر و اتکا به دانش بومی؛ رمز موفقیت‌ نوسازی خط تاندم پنج‌قفسه‌ای

معاون طرح و توسعه فولاد مبارکه، در پی انجام موفقیت‌آمیز عملیات نوسازی خط تاندم مداوم نورد سرد این شرکت در مصاحبه با خبرنگار فولاد گفت: کسب این موفقیت بزرگ را به مدیریت و همکاران شرکت و همه دست‌اندرکاران و عوامل اجرایی و پشتیبانی و همچنین ...

به گزارش رصد روز به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، احمد یوسف‌زاده،  در تشریح چگونگی اجرای این کار گفت: در انجام این پروژه، مهم‌ترین نکته تعیین حدود ریسک‌های داخلی و بیرونی بود؛ زیرا گاهی باید فعالیت‌هایی برگشت‌نا‌پذیر انجام می‌شد؛ بنابراین لازم بود تمامی زوایای انجام آن در نظر گرفته شود. نکته حائز اهمیت دیگر به‌کارگرفتن تمامی تجارب سال‌های قبل در پروژه‌های مشابه بود؛ ازاین‌رو در سازماندهی و برنامه‌ریزی انجام این پروژه، تلاش شد تا اولاً از پیمانکاران باتجربه‌ای استفاده کنیم که پیش‌ازاین نیز به‌طور مکرر در پروژه‌های مشابه ایفای نقش کرده بودند؛ ازاین‌رو شرکت‌های ایریسا و تامکار برای اجرای این پروژه بزرگ در نظر گرفته شدند.

یوسف‌زاده افزود: پس از آن فازبندی و تقسیم کارها به نحوی انجام شد که تجارب هر فاز از پروژه به فاز بعدی منتقل شود و مرحله‌به‌مرحله ریسک‌ها کاهش یابد. از سویی، مدیریت چندوجهی منسجم پروژه به نحوی انجام گرفت که میان واحدهای مؤثر در پروژه، نظیر توسعه و بهره‌بردار، هماهنگی کامل و مطلوب وجود داشته باشد. در نهایت این‌چنین شد که با شهامت، جسارت، تدبیر، خودباوری و اتکا به دانش بومی، این پروژه عظیم با موفقیت انجام و خط تولید در زمان مقرر با کیفیت مطلوب به بهره‌بردار تحویل شد.

معاون طرح و توسعه فولاد مبارکه در خاتمه از مدیرعامل، معاونان و تمامی مدیران و کارکنان فولاد مبارکه در بخش‌های توسعه، بهره‌برداری، تعمیرات، خدمات فنی و پشتیبانی و شرکت‌های پیمانکار حاضر در پروژه که از ابتدا تا انتهای پروژه به انجام هرچه بهتر این پروژه یاری رساندند، تشکر و قدردانی کرد.

مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه اعلام کرد:

به‌روزرسانی موفقیت‌آمیز خط تولید ورق موردنیاز صنایع خودروسازی و لوازم‌خانگی 

بهزاد بهادرانی، مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه، در این زمینه گفت: خط تاندم‌میل مداوم به‌عنوان مهم‌ترین خط‌نورد سرد پنج قفسه‌ای کشور و اصلی‌ترین تأمین‌کننده نیاز صنایع خودروسازی و لوازم‌خانگی و ساختمانی، نقش استراتژیکی در صنعت فولاد کشور ایفا می‌کند و همین ملاحظات باعث شد در طی سالیان گذشته انجام به‌روزرسانی در این واحد با وجود ریسک‌های فراوان به تعویق افتد.

وی با اشاره به انجام موفقیت‌آمیز فاز اول به‌روزرسانی بخش‌های برق و اتوماسیون این خط استراتژیک در سال گذشته گفت: اعتماد مدیریت ارشد سازمان به تیم حاضر منجر به صدور مجوز برای نوسازی اساسی سیستم اعمال نیروی نورد قفسه‌ها شد که این مرحله نیز به یاری خداوند و با اتکا به دانش نیروهای متخصص شرکت و پیمانکاران داخلی با کسب نتایج مطلوب به اتمام رسید.

مدیر محصولات سرد:

اجرای پروژه نوسازی خط تاندم در موعد مقرر و با بهترین کیفیت

محسن استکی، مدیر محصولات سرد نیز ضمن ابراز خرسندی از موفقیت کسب‌شده افزود: واحد تاندم‌میل به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق خام سرد در کشور نقش بسزایی در تأمین ورق موردنیاز صنایع پایین‌دست ازجمله خودروسازها و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی دارد. باتوجه‌به انتظار بالای مشتریان در خصوص تحویل به‌موقع سفارش‌ها و کیفیت مورد انتظار این صنایع، همواره یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها پاسخ به نیاز مشتریان ورق سرد فولاد مبارکه بوده است.

وی تصریح کرد: قدیمی بودن تکنولوژی خط که مربوط به دهه ۷۰ بوده، مستهلک بودن و خارج از رده تولید بودن تجهیزات و کمبود قطعات یدکی از الزامات انجام ریومپ در خط تاندم‌میل بوده است.

مدیر محصولات سرد افزود: باتوجه‌به حساسیت خط از طرف مدیریت ارشد شرکت حداکثر مجوز دو هفته توقف پیوسته صادر گردید و مقرر شد حجم کار مشخصی در این دو هفته انجام شود که باتوجه‌به پیچیدگی و فشردگی در نگاه اول غیرممکن به نظر می‌رسید؛ اما خوشبختانه با برنامه‌ریزی دقیق و تصمیم‌های جمعی درست قبل از اجرای پروژه و در طول اجرا، این پروژه در موعد مقرر با بهترین کیفیت به پایان رسید.

استکی، شجاعت در اتخاذ چنین تصمیمی را شرط لازم شروع این پروژه دانست و گفت: کار منسجم تیمی در گروه‌های مختلف فولاد مبارکه اعم از واحد تاندم‌میل، توسعه نورد سرد و همکاری شرکت ایریسا و پیمانکاران درگیر از دیگر عوامل مؤثر در اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار انجام این پروژه، پروژه‌های دیگری نیز انجام گرفت و تعهد تولید هم به‌طور کامل اجرا شد. در کنار تولید، قبل از شروع پروژه، توقفات مقطعی و چندساعته در اختیار گروه اجرایی قرار داده شد تا ریسک‌های پروژه آشکار شود و بهتر مدیریت گردد.

رئیس واحد تاندم‌میل خبر داد:

اجرای تعمیرات اساسی موتورهای اصلی نورد

رئیس واحد تاندم‌میل در خصوص به‌روزرسانی انجام‌شده در حوزه اعمال نیروی قفسه‌ها افزود: با توجه به محدودیت زمان توقف و جهت تداوم تولید از اوایل سال جاری و در زمان فعالیت خط تاندم‌میل و در شات‌دان‌های ماهانه با ریسک‌های فروان، پروژه مذکور آغاز و مواردی از قبیل مسیرسازی‌های هیدرولیک و برق تا قبل از شروع توقف انجام شد.

مرتضی اکبری فعالیت‌های گروه برق و اتوماسیون را به میزان ۳ هزار و ۵۰۰ نفرساعت اعلام و اضافه کرد: از مهم‌ترین فعالیت‌های این گروه می‌توان به تعویض دو عدد تابلوی MCC خط اشاره کرد که این فعالیت یکی از فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده تعمیرات اساسی تاندم بوده است. همچنین اجرای تعمیرات اساسی موتورهای اصلی نورد به میزان ۷۵۰ نفرساعت و اجرای استانداردهای سالانه مربوط به گروه‌های مختلف کاری به نحو مطلوبی انجام پذیرفت.

وی از حدود ۱۶ هزارنفر ساعت فعالیت برنامه‌ریزی به میزان ۷ هزار نفر ساعت در فعالیت مربوط به گروه مکانیک و هیدرولیک خبر داد و گفت: از مهم‌ترین فعالیت این گروه تعویض مجموعه لوپ کار بالا، اصلاح ریل کویل کار ورودی , اجرای استاندارد بر روی تجهیزات خروجی واحد بوده است که با توجه به حساسیت تولید و زمان‌بر بودن این دو فعالیت، پس از چندین سال صورت گرفت. همچنین انجام ۶ هزار نفر ساعت استانداردهای سالانه نظافت صنعتی توسط شرکت ضیافت سبز به‌ویژه در نقاط غیرقابل‌دسترس، ازجمله تخلیه پیت چهار تاندم‌میل بود که از بدو تأسیس تا کنون برای اولین بار صورت پذیرفت و تأثیر بسزایی در بهبود استانداردهای زیست‌محیطی فولاد مبارکه خواهد داشت.

 به گفته رئیس واحد تاندم‌میل، انجام عملیات فلشینگ سیستم‌های خنک‌کاری نورد واحد، برای اولین ‌بار به روش دوفازی و تعویض و ساخت امولسیون جدید به میزان ۸۰۰ نفرساعت ازجمله فعالیت‌های انجام‌شده در گروه تولید واحد است. همچنین انجام پروژه رنگ‌آمیزی و زیباسازی بدنه اصلی قفسه‌های نورد و لوپ ورودی خط تاندم‌میل ازجمله فعالیت‌های انجام‌شده در این توقف است.

مرتضی اکبری با بیان اینکه قطعاً تعهد به زمان و انجام کار ایمن ازجمله اساسی‌ترین ارکان انجام این پروژه بود و منجر به اجرای هرچه بهتر آن گردید افزود: باتوجه‌به حجم عظیم درخواست کارها، محدودیت زمانی و تداخل کاری اغلب فعالیت‌ها، با رعایت استانداردهای ایمنی، نظارت کامل واحد HSE مرکز ناحیه نورد سرد، شات‌دان سالانه شهریورماه ۱۴۰۳ بدون حادثه فردی و تجهیزاتی با موفقیت به پایان رسید.

وی در خاتمه سخنان خود از حمایت معاونت‌های بهره‌برداری، طرح و توسعه، مدیران ارشد تولید و پشتیبانی، مدیریت ناحیه نورد سرد و از زحمات کلیه گروه‌های تعمیراتی شامل گروه تعمیرات واحد تاندم‌میل، همکاران تولید واحد تاندم‌میل، دفتر فنی تعمیرات و تولید ناحیه نورد سرد، تعمیرات مرکزی برق و مکانیک، تعمیرگاه مرکزی (کارگاه برق، مکانیک و اسکلت فلزی)، گروه نظافت صنعتی (شرکت ضیافت سبز)، شرکت ایریسا، تامکار، واحد خدمات رفاهی، سایر پیمانکاران درگیر، بابت انجام موفقیت‌آمیز به‌روزرسانی سیستم اعمال نیرو و شات‌دان سالانه واحد تاندم‌میل، صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.

سرپرست تعمیرات برق، اتوماسیون و ابزار دقیق خطوط نورد مطرح کرد:

به‌روزرسانی تجهیزات قسمت برق و اتوماسیون

ایمان دوستی اسفرجانی سرپرست تعمیرات برق، اتوماسیون و ابزار دقیق خطوط نورد با اعلام رضایت از روند فعالیت‌ها و به‌روزرسانی تجهیزات در قسمت برق و اتوماسیون گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه برق و اتوماسیون تعویض قسمت کنترل درایوهای موتورهای تنشن ریل خط تاندم‌میل بوده که برای اولین‌بار باتکیه‌بر توان داخلی با موفقیت انجام ‌شده و در حال بهره‌برداری است. همچنین تعویض کلیه کانال‌های هواساز اتاق برق و تعویض سقف کاذب و به‌روزرسانی سیستم روشنایی اتاق برق ازجمله فعالیت‌های انجام‌شده در این توقف بوده که با همکاری و مساعدت واحد تعمیرات مرکزی صورت گرفته است.

سرپرست تعمیرات تاندم‌میل مداوم اعلام کرد:

انجام فعالیت‌های تعمیراتی که سال‌ها به دلیل زمان‌بر بودن و عدم امکان توقف خط قابل انجام نبود

محمدمهدی احمدی سرپرست تعمیرات تاندم‌میل مداوم در خصوص نحوه انجام پروژه افزود: در مدت انجام ریومپ تاندم فعالیت‌هایی که سال‌ها به دلیل زمان‌بر بودن و عدم امکان توقف خط قابل انجام نبود به حول و قوه الهی با موفقیت و باکیفیت مناسب انجام گردید. ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تعویض گاری لوپ شماره ۲، اصلاح سقف تنشن خروجی در اویل سلار تاندم در عمق۱۱-، اصلاح و ترمیم دیواره سازه بتنی کویل کار ورودی، اصلاح و تعمیرات اساسی بررسی اپندر خروجی، سرویس اساسی و دمونتاژ و مونتاژ اسکرودان‌های پایینی قفسه‌ها اشاره کرد که این فعالیت‌ها در قالب ۷ هزار نفرساعت درخواست کار و استاندارد، برنامه‌ریزی و انجام شد.

محسن اختری مدیر اجرای پروژه‌های نورد سرد:

اجرای موفق پروژه نوسازی و بهینه‌سازی سیستم اعمال نیرو در واحد تاندم‌میل نورد سرد

باتوجه‌به مشکلات مربوط به سیستم اعمال نیرو (سِرمِس) تاندم پنج‌قفسه‌ای ازجمله تأمین قطعات یدکی و زمان‌های طولانی جهت تعمیرات آن، پروژه‌ای جهت نوسازی سیستم مکانیک، اتوماسیون و برق واحد تاندم پنج‌قفسه‌ای نورد سرد تعریف گردید. اجرای پروژه مستلزم بررسی وضعیت موجود توسط تیم‌های تخصصی و طراحی سیستم جدید باتوجه‌به روش‌های بروز اعمال نیرو بود. شرکت ایریسا به‌عنوان پیمانکار اصلی پروژه، علاوه بر همکاری کارکنان متخصص خود، جهت ‌بخش اتوماسیون و راه‌اندازی از مشارکت شرکت طرف قرارداد جهت طراحی و ساخت تجهیزات، شرکت تامکار جهت دمونتاژ و مونتاژ بخش مکانیک و هیدرولیک و شرکت نصب کاویان جهت انجام فعالیت‌های برقی استفاده کرد. همچنین پروژه دیگری برای بهینه‌سازی سیستم کنترل درایوهای واحد تاندم‌میل تعریف شده است که در این توقف سیستم کنترل مربوط به تِنشن‌های ۱ و ۲ اجرا گردید.

مسعود ضیائی، رئیس اجرای پروژه‌های نورد سرد:

خط تاندم پنج‌قفسه‌ای در تاریخ ۲۱ شهریورماه متوقف و در تاریخ ۵ مهرماه راه‌اندازی شد. در این عملیات، سیستم اعمال فشار قفسه‌ها که توسط بلوک‌های سِرمِس و اسکرودان انجام می‌شد با کپسول‌ها لانگ استروک تعویض و برنامه‌های PLC مربوطه اصلاح گردید. پمپ‌های هیدرواستاتیک قدیمی L4 نیز دمونتاژ و ضمن اصلاح پایه‌ها و تغذیه برق با پمپ‌های جدید تعویض گردید. همچنین در بخش برق، تابلوهای MCC6 و MCC7 دمونتاژ گردیده و ضمن حذف MCC7 تابلوی MCC6 جدید نصب گردید.

حمیدرضا نصیری، کارشناس اجرای پروژه‌های نورد سرد

باتوجه‌به قدیمی و از رده ‌خارج بودن تابلوهای MCC خط تاندم پنج‌قفسه‌ای و عدم امکان تأمین قطعات یدکی و همچنین وجود کابل‌های بلااستفاده به دلیل تغییر طرح‌ها در خط و بهینه‌سازی چیدمان فیدرهای MCC، تابلوها تعویض و تابلوهای جدید ساخته و نصب گردید. در قسمت برنامه‌نویسی نیز باتوجه‌به اینکه سیستم اعمال نیرو به ورق جهت انجام پروسه نورد از حالت برقی به حالت هیدرولیکی تغییر یافته بود، باید تنظیمات قفسه‌ها به‌روزرسانی می‌گردید که خوشبختانه این امر با موفقیت انجام شد.

محمد سلطان محمدی، کارشناس اجرای پروژه‌های نورد سرد

فعالیت‌های مربوط به تعویض سیستم سِرِمس و اسکرودان با سیستم لانگ استروک‌های جدید، قبل از توقف خط شروع شد. برخی لوله‌کشی‌ها همراه با نصب ساپورت در شرایط تولید خط با ایجاد شرایط ایمن طی جلسات و گذراندن آموزش‌های لازم توسط نیروهای پیمانکار، انجام گردید. در توقف ۱۵روزه ضمن دمونتاژ بلوک‌های سرمس و اسکرودان، کپسول‌های لانگ استوک و ولو استندهای مربوط به قفسه‌ها، نصب و عملیات لوله‌کشی و فلاشینگ تکمیل گردید. همچنین کارت‌های قدیمی کنترل درایو تنشن خروجی به همراه کلیه سیم‌کشی‌ها و ترمینال‌ها در داخل تابلوهای موجود دمونتاژ و ضمن مونتاژ و سیم‌کشی جدید در تابلوها، تنشن‌های خروجی با کارت‌های کنترل درایو جدید راه‌اندازی گردید.

حمید رضا حجازی، مدیر پروژه شرکت تامکار:

این پروژه شامل دمونتاژ اسکرودان‌ها و بلوک‌های سِرمِس قدیمی و تعویض پمپ‌های هیدرواستاتیک L4 به وزن حدود ۲۵۰ تن و نصب کپسول‌های لانگ استروک به وزن حدود ۱۲۰ تن بوده که جهت راه‌اندازی سیستم جدید در حدود ۱۳ هزار اینچ قطر لوله‌کشی سیستم‌های هیدرولیک، نصب ۵ عدد ولو استند، منیفولد سیستم H4 و پمپ‌های هیدرواستاتیک L4 انجام شد. باتوجه‌به حساسیت این سیستم و سرو ولوهای مربوطه عملیات فلاشینگ و ناس‌گیری (ذرات معلق در سیستم هیدرولیک)تا ۴ انجام گردید. جهت تانک‌های جدید در حدود ۶ هزار ۵۰۰ لیتر روغن شارژ گردید. گفتنی است باتوجه‌به فرسوده بودن سیستم قدیمی، دمونتاژ آن با مشکلات عدیده مواجه شد که با همکاری واحد اجرای پروژه‌های نورد سرد و بهره‌بردار، تجهیزات به‌سختی دمونتاژ گردید.

هومان صدیقی، مدیر پروژه شرکت ایریسا:

در توقف ۱۵روزه به دلیل تغییر عملکرد سیستم، نحوه کنترل نیرو و گپ برنامه‌های مربوطه بازنویسی و سیستم مجدداً راه‌اندازی گردید. همچنین تغییر فشار روغن هیدرولیک در سیستم H4 و L4 منجر به تغییر سایز موتورها، پمپ‌ها و در نتیجه تابلوهای MCC شد. ضمناً بخش کنترل درایوهای موتورهای تنشن‌های ۱ و ۲ نوسازی و دیجیتال گردید که در طی آن کلیه درایوهای مذکور امکان اتصال به شبکه و مانیتور کردن در اتاق دیسپاچری را خواهند داشت.

در طی این توقف که با همکاری شرکت ایریسا انجام شد، دو شرکت تامکار و نصب کاویان در بخش‌های مکانیک و هیدرولیک و برق مشارکت فعال داشتند که در مجموع بالغ‌بر ۲۰۰ نفر کارشناس، تکنسین و نیروی فنی در دو شیفت ۱۲ ساعته فعالیت داشتند. گفتنی است تمامی عملیات مربوط به طراحی، نصب و اجرای بخش‌های برق و اتوماسیون توسط کارشناسان داخلی شرکت ایریسا و اجرای بخش مکانیک و هیدرولیک توسط نیروهای شرکت تامکار انجام شد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار