دامنه نوسان بورس را کاهش دهید

در جلسه شورای عالی بورس تصمیم گرفته شد که پذیره نویسی بورس املاک از مهرماه آغاز شود و در خصوص وضعیت نماد کنتورسازی نیز نماینده ویژه ای از اعضای شورا انتخاب شد. در این جلسه هیچ تصمیمی درباره وضعیت فعلی بازار سرمایه اتخاذ نشد.

به گزارش اختصاصی رصد روز ،  بورس و شاخص کل با امضاهایی که ظرف مدت کوتاهی برای قوه قضائیه جمع آوری شد نشان می دهد که این موضوع یکی از مهمترین دغدغه های فعالانی است که در این بازار سرمایه گذاری کرده اند. اخبار عدم عرضه دارا دوم سبب شد تا در روزی که هیچ کس پیش بینی آن را نمی کرد شاهد ریزش شاخص باشیم و قله ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی برای شاخص به راحتی و با اهمال دو وزارتخانه از دست رفت. شاخص کل بورس در شرایطی رقم پایان روز معاملاتی گذشته رقم ۱ میلیون و ۶۸۴ هزار واحدی را نشان می داد که در جلسه شورای عالی بورس تصمیم خاصی در این زمینه گرفته نشد.

از طرف دیگر ظاهراً قرار است بانکها با خلق پول چند ده هزار میلیاردی شاخص بورس را در محدوده ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی حمایت کنند. اتفاقی که می تواند اثرات تورمی برای جامعه داشته باشد. وعده گشایش اقتصادی رئیس جمهور نیز به فروش اوراق سلف نفتی ختم می شد مسئله ای که به گفته برخی از کارشناسان در انجام آن ابهامات زیادی وجود دارد. اما در جلسه شورای عالی بورس تصمیم گرفته شد که پذیره نویسی بورس املاک از مهرماه آغاز شود و در خصوص وضعیت نماد کنتورسازی نیز نماینده ویژه ای از اعضای شورا انتخاب شد. در این جلسه هیچ تصمیمی درباره وضعیت فعلی بازار سرمایه اتخاذ نشد.

چندماه قبل و درست در شرایطی که شاخص بورس داشت به روند رو به رشد خود ادامه می داد مسئله کاهش دامنه نوسان از ۵ درصد به ۲ درصد مطرح شد که بلافاصله با دستور فرهاد دژپسند این موضوع حل شد. تصمیمی که امروز می تواند به داد بازار سرمایه برسد همین مسئله است یعنی کاهش دامنه نوسان تا مردم بیش از این متضرر نشوند. کاهش دامنه نوسان بورس یکبار دیگر در زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی اجرا شد و در آن مقطع نتیجه بسیار خوبی داد تا رفتار هیجانی بازار فروکش کند. کاهش دامنه نوسان به ۲ درصد مانع از شکل گیری تبعات اجتماعی ریزش بازار سرمایه خواهد شد و تا دیر نشده و سیاستهای کنترل بازار به بن بست نخورده باید آن را کلید زد.

 

” با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید “

مطالب مرتبط

آخرین اخبار