دعوت الهام علی اف از رئیس جمهور منتخب برای دیدار دوستانه+ عکس

الهام علی اف از رئیس جمهور منتخب ایران دعوت کرد تا برای تبادل نظر در مورد چشم‌انداز توسعه همکاری‌های دوجانبه به جمهوری آذربایجان سفر کند.

به گزارش رصد روز، الهام علی اف از رئیس جمهور منتخب ایران دعوت کرد تا برای تبادل نظر در مورد چشم‌انداز توسعه همکاری‌های دوجانبه به جمهوری آذربایجان سفر کند.

این اقدام سوژه شبکه‌های اجتماعی شد و یکی از کاربران توئیتر نیز در واکنش به این خبر نوشت: خیلی ممنون، دیدار قبلی تازه چهلمشون دراومده …

لازم به ذکر است که آیت‌الله ابراهیم رئیسی دقایقی قبل از پرواز آخر و سقوط هلی‌کوپتر، در حاشیه افتتاح سد مرزی ایران و آذربایجان با الهام علی اف دیدار و گفتگو کردند.

 

الهام حیدر اوغلو علی‌اف (ترکی آذربایجانی: İlham Heydər oğlu Əliyev؛ زادهٔ ۲۴ دسامبر ۱۹۶۱)سیاستمدار اهل جمهوری آذربایجان است که به‌عنوان چهارمین رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان فعالیت می‌کند. او از تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۰۳ ریاست جمهوری جمهوری آذربایجان را به عهده گرفته است.

الهام علی‌اف دومین فرزند حیدر علی‌اف، رهبر سابق آذربایجان است. او از سال ۲۰۰۳ در پی درگذشت پدرش رئیس‌جمهور آذربایجان در انتخاباتی که شاهد تقلب انتخاباتی بود، به ریاست جمهوری رسید. ثروت ناشی از نفت جمهوری آذربایجان، این کشور را قادر ساخته رویدادهای پر خرج بین‌المللی را میزبانی کند و همچنین دست به تلاش‌های گسترده‌ای در امر لابی‌گری بزند.

خانواده علی‌اف از طریق پیوندهای خود، با کسب و کارهای اداره شده توسط دولت، خود را غنی ساخته‌اند. آن‌ها بخش‌های شایان توجهی از بانک‌ها، شرکت‌های ساختمانی و مخابراتی بزرگ و بخشی از صنایع نفت و گاز آذربایجان را در اختیار دارند. بخش بزرگی از این ثروت از طریق شبکه پیچیده شرکت‌های فرا ساحل مخفی است. در سال ۲۰۱۷ رسوایی پول‌شویی دولت جمهوری آذربایجان که یک پول‌شویی پیچیده بود برملا شد که در آن به حساب سیاستمداران برجسته اروپایی پول واریز می‌شد تا انتقاد از الهام علی‌اف را کمتر از قبل کنند و تصویر مثبتی از رژیم او را در رسانه‌ها به نمایش بگذارند.

علی‌اف بر یک رژیم اقتدار گرایانه در آذربایجان حکمرانی می‌کند، که در آن انتخابات آزاد و منصفانه نیست، قدرت در دست علی‌اف و بقیه خانواده‌اش متمرکز است، فساد وافر است، و نقض حقوق بشر در جمهوری آذربایجان (که شامل شکنجه، دستگیری و بازداشت خودسرانه و نیز آزار روزنامه‌نگاران و سازمان‌های مردم نهاد می‌شود) شدید است. مناقشه قره‌باغ به‌طور پراکنده در دوره ریاست جمهوری علی‌اف ادامه یافت، و در سال ۲۰۲۰ به صورت جنگ قره‌باغ درآمد که منجر به یک توافقنامه صلح شد، که به موجب آن آذربایجان بیشتر اراضی قاراباغ، که در جریان جنگ اول قره‌باغ تأسیس شده‌بود، را بازپس‌گرفت.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار