دماسنج‌ اصلی بورس در سایه تنش‌های بین‌المللی

دماسنج‌ اصلی تالار شیشه‌ای، هفته اخیر در سایه انتشار اخبار و تنش‌های بین‌المللی با وجود محدودیت ادامه‌دار دامنه نوسان حدود ۰.۷۱‌درصد کاهش ارتفاع را به ثبت رساند و درنهایت در سطح ۲میلیون و ۹۹‌هزار واحدی ایستاد.

به گزارش رصد روز، دماسنج‌ اصلی تالار شیشه‌ای، هفته اخیر در سایه انتشار اخبار و تنش‌های بین‌المللی با وجود محدودیت ادامه‌دار دامنه نوسان حدود ۰.۷۱‌درصد کاهش ارتفاع را به ثبت رساند و درنهایت در سطح ۲میلیون و ۹۹‌هزار واحدی ایستاد.

نماگر هم‌وزن نیز که سنجه قابل قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با افت هفتگی نماگر اصلی بازار سهام با نزول ۰.۵۲درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح ۶۹۶‌هزار و ۷۳۰واحدی قرار گرفت.

شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۶۶‌درصد سرخ‌پوش بود و در نهایت طی هفته گذشته معاملاتی در ارتفاع ۲۱‌هزار و ۹۸۵واحدی ایستاد.

در هفته‌ای که سپری شد، میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار می‌شود مقدار یک‌‌هزار و ۵۱۹میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به علاوه در هفته اخیر حدود ‌هزار و ۲۴۹میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد.

بازار سرمایه از هفته‌های اخیر با سایه تنش‌های ژئوپلیتیک درگیر بود و محدودیت دامنه نوسان خود دلیلی بر کوچ اشتیاق جریان معاملاتی و نوسان‌گیران بازار شد. انتظار می‌رفت که با آغاز نیمه دوم سال، بازار وضعیت خوشایندتری داشته باشد.

به طور معمول در نیمه دوم سال با بحث‌های بودجه‌ای شرایط بازار می‌تواند دستخوش دگرگونی باشد. بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از هم‌اندیشی سازمان بورس، دولت و مجلس برای رفع مشکلات بازار سرمایه در بودجه سال آینده و تلاش‌ها برای تدوین بودجه‌ای پویاتر به‌منظور بهبود بازار خبر داد. به نظر می‌رسد تمهیدات ویژه صنایع در بودجه می‌تواند بورس را از خطر تصمیمات خلق‌الساعه دور کند.

امیدواری برای کاهش تنش
سرور قاراخانی، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت بازار هفته گذشته را این‌گونه ارزیابی کرد: با افزایش موج تنش‌‌‌ها از هفته‌های اخیر و تثبیت تداوم محدودیت دامنه نوسان، جریان معاملات در هفته گذشته چندان باب میل سهامداران نبود.

بازار سرمایه که پیش‌بینی می‌شد ۶ماهه مطلوبی را به ثبت برساند، همچنان سایه تنش‌ها را بر شانه‌های خود احساس می‌کند. تا زمانی که سایه ریسک‌های ژئوپلیتیک و نارآمی‌های سیاسی در سراسر جهان حاکم باشد، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا حد امکان ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند و به دارایی‌های با نقدشوندگی بالا در پرتفوی خود وزن بیشتری اختصاص دهند.

به لحاظ تحلیل امواج الیوت، بازار سرمایه در موج یک خود قرار دارد و‌‌‌ زمانی که شاخص پس از فروکش کردن هیجانات و اصلاح خود از روند نزولی خارج شود، پتانسیل آغاز رشد موج بعدی وجود دارد. با توجه به اظهارات مختلف مقامات کشوری به نظر می‌رسد با سخنان گفته‌شده شرایط آرام و جو آرام‌تری بر بازار حاکم شود و با کاهش تنش‌‌‌ها هیجانات بر بازار کمتر تاثیر بگذارد.

این کارشناس بازار ادامه داد: البته نمی‌توان شرایط حال حاضر بازار سرمایه در سایه ریسک‌های ژئوپلیتیک و سیستماتیک را نادیده گرفت. رشد طلا در سایه رشد طلای جهانی که خود دلیلی بر افزایش ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران بود، در هفته‌های اخیر پررنگ بوده است.

از این‌رو سرمایه‌گذاران، طلا را همچنان گزینه مناسبی برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری می‌دانند. در این میان طلای داخلی نیز که در روزهای گذشته از محدوده ۴میلیون تومانی عبور کرده بود، طی روز‌های اخیر با عقب‌نشینی و اصلاح روبه‌رو بوده است. باید عنوان کرد تا زمانی که دامنه نوسان یک‌درصدی است و بازار در شرایط نابسامان به سر می‌برد، نمی‌توان برای بازار سرمایه تصمیماتی مبنی بر خرید، فروش یا نگهداری سهام را در پیش گرفت.

باید اظهار کرد بازارها چشم‌انتظار نتایج انتخابات آمریکا هستند. به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور آینده آمریکا می‌تواند نقش پررنگی در جهت کاهش یا افزایش تنش‌ها و افزایش دامنه التهاب بازارها ایفا کند.

این کارشناس بازار در پایان افزود: با توجه به معاملات هفته گذشته بازار، پیش‌بینی می‌شود جریان معاملاتی هفته جاری متعادل‌تر و با کاهش صفوف فروش همراه باشد. با وجود این گروهی از سهامداران همچنان بر ادامه‌دار بودن هیجانات ناشی از ریسک سیستماتیک و ژئوپلیتیک تاکید می‌کنند. باید دید موج ریسک‌ها بازار را به کدام سمت و سو می‌کشاند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط