ذوب آهن اصفهان حتی به آمار 1401 هم نرسید

ذوب آهن اصفهان در محاق مدیریتی / ققنوس در آتش

نگاهی به عملکرد ذوب آهن اصفهان در سال 1402 و بررسی صورتهای مالی سه ماهه 1403 و مقایسه میزان تولید چهارماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سالهای 1402 و 1401 و وضعیت معدن ققنوس 1 سؤالات و مطالبات زیادی را پیش روی مهدی کوهی می گذارد.

به گزارش اختصاصی رصد روز،بیش از نیم قرن از حضور شرکت ذوب آهن اصفهان در صنعت کشور می گذرد که معنای آن تجربه ای پربار برای حل بحران و مدیریت روزهای سخت است اما آنچه امروز در غول فولادسازی ایران مشاهده می شود تفاوت های معناداری با تجربه چند دهه ای این شرکت دارد.

ذوب آهن اصفهان که از شرکتهای زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعیست در چندسال اخیر درگیر بحرانهایی بوده که انتظار میرفت با تغییر مدیریت به ساحل آرامش نزدیک شود اما با نتایج به دست آمده می توان گفت که این تغییرات نه تنها باعث مرتفع شدن مشکلات نشده بلکه وضعیت را در این شرکت تشدید کرده و دود حاصل از شرایط موجود به چشم سهامداران می رود.

نگاه اجمالی به عملکرد ذوب آهن اصفهان در سال ۱۴۰۲

نگاهی به عملکرد سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن با سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که این واحد تولیدی بیش از چیزی که تصور می شود در بخش مدیریت نیاز به تجدیدنظر دارد چرا که براساس آمار موجود در صورتهای مالی و گزارش عملکرد نه تنها که پیشرفتی در سال مزین به نام تولید در این شرکت مشاهده نمی شود بلکه شاهد کاهش هایی هستیم که زنگ خطر را به صدا درآورده که می شد با ورود سهامدار عمده و اعمال برخی تغییرات از بغرنج شدن آن جلوگیری کرد.

مهدی کوهی که دراواخر سال ۱۴۰۱ سکان مدیریت ذوب آهن اصفهان را در اختیار گرفت این فرصت را در سال ۱۴۰۲ داشت که با کمک گرفتن از نیروهای متخصص ضمادی بر زخم ذوب آهن بزند اما آمارها روایت متفاوتی دارند.

درمقایسه مقدار تولیدکارگاه های تولیدی شرکت در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش مقداری تولید محصولات هر بخش هستیم. شایان توجه است که حتی رشد ۴۴ درصدی ریل نسبت به سال قبل سهم بسیار اندکی نسبت به سایر محصولات داشته که نتوانست تاثیر چندانی در بازدهی مالی شرکت داشته باشد.

tolid 1402 1 66acb752e6eea

شرکت ذوب آهن اصفهان در حالی در جایگاه سوم برترین تولید کنندگان فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ قرار گرفته است که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ عملکرد ضعیف تری داشت و این در حالی است که با توجه به اندازه و بزرگی شرکت ذوب آهن نسبت به شرکتهای چهارم تا دهم انتظار بیشتری از این شرکت در میزان سهم تولید فولاد خام کشور می رفت نکته قابل توجه این که از این لیست تنها فولاد مبارکه نسبت به ذوب آهن دارایی های بیشتری دارد.

rotbe 1 66acb69628956

گزارش تفسیری مدیریت ذوب آهن در پایان سال قبل نشان می دهد که این شرکت در بین شرکتهای برتر فولادساز داخلی تنها شرکتیست که زیان عملکرد داشته و حاشیه سود خالص منفی ۷.۲۴ درصدی در کنار زیان عملیاتی ۲۶ هزار میلیارد ریالی گواه وخامت موجود در این شرکت است.

shakhes amalkard1 66acb6b0a7cd6

درآمد فروش نشان می دهد که شرکت در سال ١۴٠٢ با رشد %۲۷ نسبت به سال قبل روبروست که این افزایش درآمدی را نمی توان به عنوان عملکرد مثبت مدیران عنوان نمود. چرا که با بررسی فروش مشاهده می شود که در سال ١۴٠٢ نسبت به سال ١۴٠١ مقدار سهم بازار فروش شرکت ۵ %کاهش داشته است و به نوعی شرکت نتوانسته گام مقداری فروش سال قبل را تکرار نماید به عبارت دیگر این افزایش درآمد تنها تاثیر رشد نرخ های فروش می باشد.

foroosh1 66acb673822cd

هرچند که زیان خالص ذوب آهن اصفهان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با کاهش ۳۰ درصدی همراه بوده اما نباید از این نکته غافل شد که کاهش قیمت جهانی مواد اولیه ای مانند کک درسال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ در کسب این نتیجه نقش آفرینی کرده است. قیمت جهانی هر تن کک در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰۰ دلار بود که این قیمت در سال ۱۴۰۲ به حدود ۳۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. با توجه به سهم ۵۰ درصدی قیمت کک در قیمت تمام شده محصولات ذوب آهن باید اذعان کرد چنانچه قیمت کک در سال ۱۴۰۲ مانند ۱۴۰۱ بود زیان ذوب آهن اصفهان تشدید می شد. 

وضعیت ذوب آهن اصفهان در سال ۱۴۰۳

براساس گزارشات مالی منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۳ زیان خالص ذوب آهن اصفهان از هزار و ۶۳ میلیارد ریال در سه ماهه نخست ۱۴۰۲ به ۱۹ هزار و ۷۶۱ میلیارد ریال در پایان سه ماهه نخست سال جاری افزایش پیدا کرده که حکایت از رشد ۱.۷۵۸ درصدی دارد. زیان خالص هر سهم ذوب نیز با رشد ۱.۴۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه در پایان بهار ۱۴۰۳ به ۳۰ ریال رسیده و زیان انباشته این شرکت با رسیدن به ۱۰۲ هزار و ۹۶۷ میلیارد ریال افزایش ۱۴۰.۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل روایت می کند. گفتنیست زیان انباشته ذوب آهن در سه ماهه نخست سال گذشته ۴۲ هزار و ۷۹۵ میلیارد ریال بود.

ذوب اصفهان که سه ماهه ۱۴۰۲ را با گزارش سود عملیاتی به پایان رسانده بود در سه ماهه ۱۴۰۳ با زیان عملیاتی قابل توجه ۱۲ هزار و ۵۶۷ میلیارد ریالی روبروست.

zian 3 mahe 1 66acb79b2329c

نگاهی به آمار تولید داخل ذوب آهن اصفهان در چهار ماهه نخست سال و مقایسه ماه به ماه آن با مدت مشابه سال گذشته نشان از روند کاهشی تولید دارد و ذوبی ها تنها در اردیبهشت ماه سال جاری بیش از اردیبهشت ماه سال قبل تولید داشتند و در سایر ماهها روند نزولی تولید را ثبت کردند.

tolid 1 66acb6ebd90ef

مجموع تولید داخل ذوب آهن اصفهان در چهار ماهه نخست سال جاری ۵۱۸ هزار و ۴۹۵ تن بود که این مقدار در چهار ماهه ابتدایی سال گذشته ۵۵۹ هزار و ۴۱۶ تن را نشان میدهد که حکایت از  سیر نزولی تولید در غول فولادسازی کشور  دارد.گفتنیست ذوب آهن اصفهان با این آمار تولید حتی از میزان تولید چهارماهه سال ۱۴۰۱ نیز عقب افتاده است. براساس گزارش کدال ذوب آهن اصفهان در چهارماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ موفق به تولید ۵۵۳ هزار و ۲۱۵ تن شده بود.

toli 4 mahe1 66acb6cb2d874

برای درک بهتر موضوع شاید بد نباشد که بدانید میانگین تولید روزانه ذوب آهن اصفهان با سه کوره که ظرفیت آن حدود ۱۰ هزار تن در روزست در چهارماهه ابتدایی سال جاری تنها ۴ هزار ۱۸۱ تن بوده که این مقدار از نصف ظرفیت تولید نیز کمترست مضاف بر اینکه میانگین روزانه تولید این شرکت نسبت به سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ نیز کمتر است.

tolid roozaneh 1 66acb774d36aa

در معدن ققنوس ۱ چه خبر است؟

معدن سنگ آهن ققنوس یک خواف بعد از یکسال توقف در یک مزایده عمومی در تاریخ ۷ آبان ماه سال ۱۴۰۱ با بیش از هزار کارگر قراردادی و پیمانکاری که تا پیش از این به واسطه تعطیلی این معدن بیکار شده بودند به ذوب‌آهن اصفهان واگذار شد با این امید که با حضور ذوب آهن اصفهان در این معدن اوضاع باتغییرات قابل توجهی روبرو شود. اما آنچه در نهایت شاهد آن هستیم وضعیت اسفبار این معدن است.تولیدات این معدن سالانه یک میلیون تن سنگ آهن با عیار بالا و کنستانتره است که با شرایط موجود نگرانی های زیادی در خصوص آن وجود دارد خصوصاً اینکه این معدن در سال جاری در مقاطعی تعطیل شد که دلیل عمده آن پرداخت نشدن حقوق و دستمزد پیمانکاران بود.

etesab 66acbd631553a

این معدن که در چند روز گذشته مجدداً شروع بکار کرد با مسائل متعددی روبروست که بیم آن میرود تا سرنوشت مشابهی پیش از ورود ذوب آهن اصفهان پیدا کند. فیلمهایی که در چند وقت گذشته پیرامون اعتصاب پیمانکاران پویش معادن ذوب آهن در رسانه ها در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و دستمزد منتشر شد نشان می دهد که شرایط در این معدن اصلا مطلوب و در حد انتظار نیست و باید پیش از آنکه دیر شود فکر چاره کرد.

 

به موجب ابلاغ مصوبه شماره ۲۳-۰۳ هیت مدیره شرکت ذوب آهن در مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۵ و عطف به نامه شماره ۱۴۰۱/۱۲۲۲۱۸ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ دبیر هیئت ذوب آهن اصفهان اجرای عملیات استخراج فرآوری و سپراتوری سنگ آهن معدن ققنوس ۱ ، به شرکت پویش معدن ذوب آهن که صد درصد سهام آن متعلق به ذوب آهن اصفهان است واگذار شد.

حسابرس مستقل شرکت پویش معادن در بند ۴ از گزارش مالی منتهی به سال مالی پایان آذرماه ۱۴۰۲ به زیان دهی پروژه بهره برداری از معدن ققنوس اشاره می کند که چگونگی آن را در جدول ذیل مشاهده می کنید؛

ghoghnoos 66acbab2b546b

همانگونه که در صورتهای مالی منتهی به پایان آذرماه سال ۱۴۰۲ پویش معادن مشاهده می شود زیان پروژه بهره برداری از معدن ققنوس ۱ به بیش از هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال رسیده و درصد سود (زیان) ناخالص به درآمد آن منفی %۲۹ است.

گزارش مالی پویش معادن ذوب آهن در خصوص پروژه بهره برداری از معدن ققنوس ۱ نشان می دهد که تحلیل ها در ذوب آهن اصفهان نیاز به بازنگری دارد چرا که با وضعیت موجود یکی از بزرگترین معادن کشور در سایه سبک و سیاق مدیریتی روزهای دشواری را پشت سر می گذارد و این موضوع زوایای پیدا و پنهان زیادی دارد که مهمترین آن از شاهراه مدیریت ذوب آهن و حلقه مشاوران و مدیران می گذرد.

بدون قضاوت و نتیجه گیری و صرفاً در جهت تنویر و پایان دادن به برخی شائبه ها چند سؤال را از مدیریت ذوب آهن اصفهان مطرح می کنیم که قطعاً پاسخ به آنها می تواند مهر پایانی به برخی گمانه ها در خصوص این شرکت باشد؛

جناب کوهی آیا انتصاب برخی مدیران سفارشی و وابسته به دولت در ذوب آهن اصفهان صحت دارد؟

در دوره مدیریت شما چند مدیر به بدنه مدیریتی ذوب آهن اصفهان اضافه شدند و خروجی کار آنها چه بود؟

آیا در دوره مدیریت شما افرادی با عناوین مشاوره در ذوب آهن اصفهان به طرق مختلف با حقوق های بالا مشغول به فعالیت شدند؟

آیا در دوره مدیریت شما برخی از مدیران قدیمی ذوب آهن اصفهان از این شرکت جدا شده و یا بازنشسته اجباری شدند؟

آیا بکارگیری و استفاده از مدیران بازنشسته در ذوب آهن اصفهان صحت دارد؟

آیا استفاده از مدیران پروازی در شرکتهای زیرمجموعه را که در گزارشات برخی رسانه ها به آنها اشاره شده تأئید می کنید؟

آیا حاضرید تا میزان حقوق و مزایای خودتان، مدیران ارشد و مدیران شرکتهای زیرمجموعه را ذوب آهن را اعلام کنید؟

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار