رسوایی گنبد آهنین در برابر موشک‌های پیشرفته

گنبد آهنین که حتی برای مقابله با موشک‌های کروز استفاده شده در وعده صادق ۱ ناتوان نشان داده بود، این بار در برابر موشک هایپرسونیک فتاح ۱ و موشک‌های بالستیک قدر و عماد فرو ریخت.

به گزارش رصد روز، روز جمعه شبکه امریکایی سی‌ان‌ان با استناد به بررسی تصاویر ماهواره‌ای خبر داد که در حمله موشکی شامگاه سه‌شنبه ایران، حداقل سه سازه در پایگاه هوایی «نواتیم» ویران شده است. پیش از سی‌ان‌ان، این خبرگزاری آسوشیتدپرس بود که اصابت موفق موشک‌های ایرانی به پایگاه نواتیم را تأیید کرده بود. با این حال سی‌ان‌ان اطلاعات دقیق‌تری منتشر کرد و درباره خسارات وارد آمده به این پایگاه هوایی که در حقیقت محل استقرار جنگنده‌های اف -۳۵ رژیم صهیونیستی است، نوشت: «موشک‌ها حفره‌های بزرگی را در سقف آشیانه‌های نگهداری هواپیماهای بزرگ‌تر اسرائیل ایجاد کرده‌اند» و این علاوه بر «یک باند پایگاه و چند مسیر حرکت هواپیما برای ورود و خروج به باند است که هدف قرار گرفته‌اند.»

 

گنبد آهنین؛ سقف شیشه‌ای فروشکسته

نام «گنبد آهنین» عنوان پرطمطراقی که صهیونیست‌ها برای سیستم دفاع موشکی‌شان انتخاب کردند، نخستین بار یک سال پس از جنگ ۳۳ روزه ‌و تجربه هدف قرار گرفتن سرزمین‌های اشغالی توسط هزاران راکت پرتاب شده توسط حزب‌الله لبنان مطرح شد. بااین حال ۵ سال طول کشید تا صهیونیست‌ها این سپر دفاعی را به نحوی گسترش دهند که مدعی باشند در برابر هر تهدید موشکی قابلیت ایستادگی دارد. سیستم پدافندی که علاوه بر واحد فرماندهی به یک سیستم راداری و دست کم ۱۰ سامانه پرتابگر موشک‌های رهگیر «تامیر» مجهز است و تا پیش از این ادعا می‌شد که در رهگیری و انهدام پرتابه‌ها موفقیت ۹۰ درصدی دارد.

دو عملیات موشکی جمهوری اسلامی ایران علیه اهداف نظامی و امنیتی اسرائیل که یکی در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ و دیگری ۱۰ مهر ماه اجرا شد؛ اما نشان دادند که این ادعا حتی در صورت صحت تنها در برابر راکت‌های برد کوتاه می‌تواند محلی از اعراب داشته باشد.

 
گنبد آهنین که حتی برای مقابله با موشک‌های کروز استفاده شده در وعده صادق ۱ ناتوان نشان داده بود، این بار در برابر موشک هایپرسونیک فتاح ۱ و موشک‌های بالستیک قدر و عماد فرو ریخت. ناتوانی سامانه دفاع موشکی که برای هر یک موشک رهگیرش نزدیک به ۵۰ هزار دلار هزینه می‌شود و تجهیز و نگهداری آن بدون اتکا به حمایت‌های چند میلیارد دلاری امریکا ممکن نبوده است، حالا در برابر تسلیحات موشکی پیشرفته‌ای که نیروی هوا فضای سپاه ایران با وجود همه فشارها و تحریم‌ها تولید کرده، بیش از حد ناکارآمد و شکست خورده به نظر می‌رسد.

رسوایی گنبد آهنین در برابر موشک‌های پیشرفته

گنبد آهنین اگر چه در عملیات وعده صادق ۱ هم عملکرد قابل قبولی از خود نشان نداده بود اما در برابر موشک‌های بکار رفته در عملیات وعده صادق ۲ هیمنه نظامی رژیم صهیونیستی را در برابر قدرت نظامی ایران بکلی فرو ریخت. اگر در عملیات ۲۶ فروردین جنگنده‌های کشورهای متحد رژیم توانسته بودند با به پرواز درآمدن در آسمان منطقه و شلیک موشک‌های رهگیر به سمت صدها موشک کروز و پهپاد گسیل شده از سوی ایران از صهیونیست‌ها حمایت کنند، این بارموشک‌های بالستیکی که از جو خارج شده و سپس به سمت نقطه هدف فرود می‌آیند و نیز موشک‌های هایپرسونیک با سرعت ۱۴ ماخ دفاع پدافندی صهیونیست‌ها و حامیانشان را بشدت ناکارآمد ساخت.

وضعیتی که یکی از کارشناسان نظامی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان در توصیف آن گفت: «موشک هایپرسونیک به‌کار گرفته شده ظرف چهاردقیقه از ایران به اسرائیل می‌رسد. پس رادارها آن را شناسایی نمی‌کنند و موشک‌ها به هدف برخورد می‌کنند». همچنان که «مالکوم دیویس» کارشناس مؤسسه سیاست راهبردی استرالیا نیز در اظهارنظری هشدارآمیز برای رژیم اسرائیل اظهار داشت: «حمله‌های آینده ممکن است پیچیده‌تر و وسیع‌تر از این هم باشند و این باعث خواهد شد موشک‌ها و پهپادهای بیشتری به هدف اصابت کنند. ایران می‌تواند سامانه پدافندی چندلایه و اصطلاحاً پرشکوه اسرائیل را سوراخ کند».

فتاح، موشک هایپرسونیک ایران که نخستین بار ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ رونمایی شد و با برد ۱۴۰۰ کیلومتر از ابتدا اعلام شده بود که می‌تواند سامانه‌های موشکی ضد بالستیک امریکا و اسرائیل از جمله گنبد آهنین را دور بزند، حالا درستی آن اطلاعات را در مقام عمل اثبات کرده است. پیشرفت‌های مستمر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در دستیابی به پیشرفته‌ترین سطح از فناوری موشکی حالا موازنه قدرت نظامی نوینی را در غرب آسیا حاکم ساخته که در آن جایی برای اوهام صهیونیست‌ها حتی برای تصور واکنش نشان دادن به اقدامات مشروع ایران نیست.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار