روند تجارت ایران با ۵ کشور اوراسیا

صادرات کالاهای ایرانی به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در پنج ماهه نخست سال جاری، ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به بیش از 2 میلیون تن رسید.

به گزارش رصد روز، اتحادیه اقتصادی اوراسیا دی‌ماه ۱۴۰۲ با ایران قرارداد تجارت آزاد امضا کرد که اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در مجالس کشورهای عضو و مجلس شورای اسلامی است. براساس این قرار داد طرفین تعرفه‌ها را برای ۸۷ درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری خود به صورت کامل حذف خواهند کرد که این امر می‌تواند رشد تجارت میان کشورهای عضو را به همراه داشته باشد.

با توجه به توافق صورت گرفته حجم صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بازه زمانی مورد بررسی برابر با ۲ میلیون و ۲۰۰ تن بوده است که با این شرایط نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد رشد را نشان می دهد.

محمد رضوانی رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر به این نکته اشاره کرد که ارزش صادرات به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در این مدت ۷۴۸ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۱۶ درصد همراه بوده است.

براساس آمار اعلام شده بیشترین رشد صادرات در ۵ ماه نخست سال جاری به کشور قرقیزستان بوده است.

ایران سال ۱۴۰۲ قرارداد تجارت آزاد با این اتحادیه را امضا کرد پیش از این، مراحل تصویب این موافقت‌نامه در مجالس کشورهای بلاروس، روسیه و قرقیزستان انجام شده بود. ارمنستان و قزاقستان به عنوان دو عضو دیگر اتحادیه اوراسیا و ایران به عنوان کشور طرف قرارداد با این اتحادیه نیز برای اجرایی شدن قرارداد تجارت آزاد، باید مراحل قانونی تصویب را طی کنند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط