ریال دیجیتال بانک کشاورزی پنجره ای جدید به سوی بانکداری دیجیتال و افزایش ارزش پول ملی

بانک کشاورزی با مجوز بانک مرکزی جزو چهار بانکیست که به زودی از ریال دیجیتال در برنامه کاربردی باران رونمایی خواهد کرد و آن را عملیاتی می نماید که می تواند راه حلی مفید برای کاهش ارزش پولی ملی باشد.

به گزارش رصد روز، موضوع کاهش ارزش پول ملی، تقاضای شدید برای چاپ پول و وافزایش سرانه اسکناس عملاً چالشهای زیادی را برای اقتصادی کشور ایجاد کرده که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. آزمودن راه حلهای مختلف برای مرتفع کردن چنین مسئله ای تاکنون آنطور که باید مثمر ثمر نبوده و در این راستا نیاز است تا شکل جدیدی از مدیریت بر وجوه نقد و چاپ اسکناس به مرحله آزمون درآید.

کاهش ارزش پول ملی با راه حلهای جدید متوقف می شود؟

ایجاد ثبات قیمتی در واحد پولی کشور یعنی ریال نخستین گام در جهت کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه حرکت به سمت کاهش تورم است. متأسفانه باید اذعان کرد که راه حل های موجود برای جلوگیری از ریزش قیمت ریال نتیجه ای که اثر ملموس بر اقتصاد کشور داشته باشد را ایجاد نکرده و شاید لازم باشد تا در این باره الگویی دیگر را پیاده سازی کرد.

ارزش پول ملی وابستگی مستقیم با عرضه و تقاضای دلار و سایر ارزها در کشور دارد. اگر در کشور قیمت ارز افزایش یابد به همان نسبت ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند، هیچ دولتی در ایران پس از انقلاب اسلامی نتوانسته است در تقویت و حفظ ارزش پول ملی موفق عمل کند. حفظ ارزش پول ملی از این جهت مهم است که بر قیمت دارایی‌ها و بهای کالا و خدمات تأثیر دارد. عوامل مختلفی بر ارزش پول ملی تأثیرگذار است و این مسئله از ابعاد متفاوتی قابل بررسی است.

بخش عمده‌ای از مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای وارداتی است و هرگاه که قیمت ارز افزایش یافته است، این کالاها نیز رشد قیمت داشته‌اند و این افزایش قیمت بر زندگی مردم تأثیر گذاشته است. ارزش پول ملی در بخش خارجی، ارزهای مختلفی هستند که رابطه ریال با آن‌ها در بازرگانی بین‌الملل تعریف می‌شود. رابطه پول ملی ما با ارزهای مختلف، ارزش پول ملی را در بخش خارجی مشخص می‌کند، بنابراین وقتی ارزی نظیر دلار، یورو یا سایر ارزها در داخل کشور گران می‌شود، طبیعی است که ارزش پول ملی را دچار کاهش می‌کند. کاهش ارزش پول ملی در بخش بین‌الملل می‌تواند جریان رفاه اقتصادی مردم ما را به صورت منفی تحت تأثیر قرار دهد که ناپایداری ارزی تأثیرات منفی بسیاری را به اقتصاد وارد می‌کند.

ریال دیجیتال بانک کشاورزی آیا جایگزین مناسبی برای پول نقد است؟

چگونگی تأثیر ارزهای دیجیتال بر پول، این روزها به یک سؤال مهم تبدیل شده است؛ چراکه رمز ارزها بیشتر از هر زمان دیگری وارد زندگی روزمره مردم شده اند. عده ای از افراد ارزهای دیجیتال را به عنوان یک روش سرمایه گذاری در نظر می گیرند، درحالی که گروهی دیگر از آن، به عنوان یک واحد پولی برای انجام معاملات روزانه استفاده می کنند.

با توجه به تغییر و تحولات  رخ داده در اقتصاد جهانی امروزه شاهد آن هستیم که فناوریهای جدید به طور خاص علم رمزنگاری و شبکه، تغییرات اساسی را در ساختار اقتصاد جهانی ایجاد کرده است.  ازجمله مهمترین این تحولات  میتوان به پدیده نوظهوری به نام پولهای مجازی اشاره کرد . درواقع پول مجازی یک سیستم خصوصی برای تسهیل انجام مبادلات بین افراد است، بدون آنکه نیازی به حضور نهاد مرکزی و واسط باشد.

تأثیر ارزهای دیجیتال بر پول از زمان شیوع بیماری کرونا جهش بیشتری نسبت به قبل داشته است. از ابتدای شیوع کووید ۱۹، همه گیری این بیماری باعث وحشت در میان سرمایه گذران شد و گروهی از آن ها شروع به فروش قسمت انبوهی از دارایی خود ازجمله ارزهای دیجیتال کردند.

در ابتدا بسیاری فکر می کردند پاندمی کرونا به سرعت از بین می رود، اما باگذشت زمان به محض اینکه مشخص شد این بیماری بیشتر از حد انتظار ماندگار است، تأثیرات منفی بیشتری بر اقتصاد گذاشت.

با این شرح مشخص می شود که لزوم استفاده از روشهای نوین برای مقابله با کاهش ارزش پول ملی چیست و چرا باید به این سمت و سو حرکت کرد.

بانک کشاورزی با مجوز بانک مرکزی جزو چهار بانکیست که به زودی ریال دیجیتال را عملیاتی و راه اندازی خواهد کرد. این مسئله سبب خواهد شد تا فرهنگ استفاده از اسکناس در کشور تغییر پیدا کرده و با توجه به ثبات قیمتی بیشتر در ریال دیجیتال می توان امیدوار به توقف کاهش ارزش پول ملی بود. از طرف دیگر عدم حمل پول نقد برخی موضوعات مانند مفقودی، سرقت و… را کاهش داده که خود می تواند اثرات اجتماعی و روانی قابل توجهی برای جامعه داشته باشد.

خرید شارژ، پرداخت قبوض، خرید بسته اینترنتی، انتقال اعتبار به دیگران و انجام سایر خدمات مالی و بانکی از کاربردهای ریال دیجیتال است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار