زخم نزاع ناتمام هواداران جلیلی و قالیباف در تحولات منطقه

در روزهایی که نام «سید حسن نصرالله» و خبر ترور او با حملات اسراییل به لبنان و تحولات منطقه گره خورده، زخم نزاع ناتمام هواداران جلیلی و قالیباف دوباره سرباز کرده است.

به گزارش رصد روز، در روزهایی که نام «سید حسن نصرالله» و خبر ترور او با حملات اسراییل به لبنان و تحولات منطقه گره خورده، زخم نزاع ناتمام هواداران جلیلی و قالیباف دوباره سرباز کرده است.

بعد از تایید خبر ترور دبیرکل فقید حزب‌الله لبنان بود که برخی از هواداران قالیباف با انتشار نامه «خدامی حسن نصرالله در حرم امام رضا(ع)» مدعی شدند که در جلسه معروف تیرماه سال جاری در مشهد برای ایجاد اجماع بین جلیلی و قالیباف، سید حسن نصرالله هم حضور داشته و خواهان کناره‌گیری جلیلی به نفع قالیباف شده است!

محمدحسین مصباح، از چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف در توئیتر که با عنوان «معاون سیاسی اسبق بسیج دانشجویی علم و صنعت، نماینده دانشجویان در کمیته ناظر بر نشریان دانشگاهی، دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه تهران» فعالیت می‌کند با انتشار تصویر این نامه نوشت: «این نامه نشان می‌دهد سید شهید تلفنی تماس نداشته است! بلکه یک شب قبل از انتخابات شخصاً در مشهد صحبت حضوری داشته است! اف بر شما که شرایط منطقه را شنیدید و با هوای نفس حاضر به کناره‌گیری نشدید و این مصیبت را تحمیل کردید! قبای حمایت از مقاومت بر تن شما زیاد است! روحت شاد حاج قاسم که خوب شناختی!»

این اظهارات پیش از این هم، توسط کاربران دیگر نزدیک به محمدباقر قالیباف در فضای مجازی تکرار شده است. شیخ حسین اسدی واعظ، کاربر دیگر فضای مجازی نزدیک به جریان قالیباف نیز در همان روزها با انتشار توئیتی همراه با عکس محمدباقر قالیباف و تعیین مختصات مکانی بیروت در لبنان نوشت: «بله جبهه مقاومت فهمیده بود. امید داشت لااقل انقلابی‌ها در ایران زبانش را بفهمند که انبوه کانال‌های ایتایی به صف شدند تا نگذارند… مراقب فتنه فتنه‌گران باشید. گاه بلدند بی‌هنرها و به قول سردار عزیز حاجی‌زاده «هندوانه‌ها» را برایتان بزک کنند… بسیار مراقب باشید».

مشخصاً ترور سیدحسن نصرالله در لبنان توسط اسراییل نزاع ناتمام هواداران قالیباف و جلیلی درباره انتخابات ۱۴۰۳ را تازه کرد. کما این که در همین مطالب منتشرشده توسط طیف نزدیک به قالیباف چند نکته مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است.

انتشار این مطالب در وهله نخست این پیام را مخابره کرد که جریان انقلابی می‌خواهد دولت منتخب در ایران را مسئول وضعیت منطقه و ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان نشان دهد کما این که افسوس بر کنار رفتن جلیلی در سناریوی ترسیمی آن‌ها مبنی بر حضور دبیرکل حزب الله لبنان در جلسه اجماع مشهد نشان‌دهنده این مساله است که از نگاه این جریان با ریاست جمهوری محمدباقر قالیباف به شرط کنار رفتن سعید جلیلی از دور انتخابات احتمالا اسراییل نمی‌توانسته حسن نصرالله را ترور کند و وضعیت فعلی ناشی از عدم توان دولت مستقر یعنی دولت مسعود پزشکیان است. این سناریو ترسیمی نیز با قید عبارت «روح حاج قاسم شاد که خوب شناخت» اشاره‌ای نیز به ادعای مجتبی ذوالنوری در یک فایل صوتی منتشر شده پیش از انتخابات دارد که می‌گفت سردار سلیمانی گفته بود اگر سعید جلیلی رییس‌جمهور شود، او استعفا خواهد داد.

فارغ از میزان تطبیق این سناریو با واقعیت، اشاره به جلسه مذکور و ادعای این که دبیرکل حزب الله لبنان در این جلسه حضور داشته یا پیامی فرستاده ریشه‌ای در ایام منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در مرحله نخست دارد.

جلسه مشهد برای اجماع جلیلی و قالیباف چه حاضرانی داشت؟
از همان ساعت‌های پس از پایان آخرین مناظره انتخاباتی در پنجم تیر ۱۴۰۳، زمزمه‌‌های دعوت از «محمدباقر قالیباف» و «سعید جلیلی» برای اجماع آغاز شد و این زمزمه‌ها در شامگاه ششم تیر به اوج خود رسید؛ وقتی خبر جلسه‌ای در مشهد برای توافق بین سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف منتشر شد.

بر اساس اخبار غیررسمی منتشرشده و ادعای نزدیکان قالیباف، اسماعیلی قاآنی در آن جلسه از جلیلی خواسته است به نفع قالیباف اعلام انصراف کند، چرا که ادامه حضور او در عرصه انتخابات با توجه به نامزدی «مسعود پزشکیان»، از یک‌سو به دو قطبی دامن خواهد زد و از سوی دیگر باعث تقسیم رای «جبهه انقلاب» می‌شود.

خبر برگزاری این جلسه توسط اعضای ستاد جلیلی البته تکذیب شد. اما علیرضا وهاب‌زاده عکسی با توضیح «سلفی … در پرواز مشهد تهران…» از قاآنی در پرواز برگشت از مشهد منتشر کرد.

پایگاه خبری بهارنیوز در گزارشی مدعی شده است که «اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس، محسن رضایی، امیر حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه قدس و مروی متولی آستان قدس رضوی در این جلسه حضور داشته‌اند.»

هم‌زمان با برگزاری جلسه شامگاه ششم تیر در مشهد، ویدئویی از حمایت تلویحی «امیرعلی حاجی‌زاده»، فرمانده هوافضای سپاه قدس از قالیباف هم منتشر شد که در آن گفت «همه کسانی که تایید شده‌اند، حداقل‌ها را دارند اما حتما بین این‌ها کسی را انتخاب کنید که مدیریت اجرایی قوی داشته باشد.»

اینجا بود که نام سیدحسن نصرالله به جلسه معروف مشهد کشیده شد؛ وقتی عبدالرضا داوری مشاور سابق محمود احمدی‌نژاد در توییتی از تماس سید حسن نصرالله با سعید جلیلی خبر داد اما ساعتی بعد خبرنگار نزدیک به حزب‌الله لبنان، خبر تماس تلفنی سیدحسن نصرالله با نامزدهای ریاست جمهوری و دخالت وی در انتخابات ایران را تکذیب کرد.

کانال صابرین‌نیوز وایسته به سپاه قدس نوشت: «توصیه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان برای اجماع و کناره گیری کاندیداهای ریاست‌ جمهوری ایران به نفع یک شخص کذب است. متاسفانه ساعات گذشته برخی کاربران و کانال های معلوم الحال چنین ادعای مضحکی را منتشر کرده بودند که توسط یکی از همراهان کاندیدای مورد نظر تکذیب شد و اعلام کردند چنین مکاتبه‌ای صورت نگرفته است.»

بعد از اظهارات فعالان فضای مجازی نزدیک قالیباف در توئیتر پس از ترور حسن نصرالله، به همراه انتشار تصویر نامه خدامی او در حرم امام هشتم، گفت‌و‌گوی احمد مروی، تولیت آستان قدس با رسانه KHAMENEI.IR با عنوان «بیان ابعاد مختلف شخصیت سیّد مقاومت» منتشر شد که در آن مروی به به ذکر خاطراتی از حضورهای حسن نصرالله در مشهد پرداخته بود.

مروی در بخشی از این گفت و گو اشاره می کند که «دو سال پیش نیز در سفری که ایشان به مشهد داشتند از ما درخواست حکم خادمی کردند بنده گفتم خادم حقیقی شما هستید که از مکتب و آرمان‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام صیانت می‌کنید و مجاهدت در این راه خود خدمتی عظیم است، اما شهید سیّدحسن نصرالله گفتند مایل هستم نامم در زمره خادمان حضرت امام رضا علیه‌السلام باشد و حکم خادمی به ایشان اعطا شد.»

رجانیوز، رسانه نزدیک به نیروهای پایداری و سعید جلیلی گفت و گوی احمد مروی را «رسواکننده دروغ قالیبافی‌ها» خوانده و نوشته: «در ایام انتخابات ریاست جمهوری، تیم رسانه‌ای محمد باقر قالیباف خبر از وساطت سید حسن نصرالله برای کنار رفتن سعید جلیلی به نفع قالیباف دادند.

خبری که با تکذیبیه رسمی دفتر حزب‌الله لبنان همراه شد.این دروغ پس از شهادت سید حسن نصرالله و انتشار حکم خادمی ایشان شدت بیشتری گرفت تا آنجا که طرفداران قالیباف به دلیل تاریخ حکم خادمی ادعا کردند سید حسن شب قبل از انتخابات در مشهد بوده است. روایت حجّت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی اما پایانی بر ادعای دروغی طرفداران قالیباف بود. وی در گفت وگو با رسانه KHAMENEI.IR اعلام کرد که آخرین تشرف شهید نصرالله به مشهد مقدس که در آن تقاضای دریافت حکم خادمی را داشته، مربوط به دو سال قبل است.»

نزاعی که ادامه دارد
به نظر نمی رسد نزدیکان قالیباف و جلیلی تصمیمی برای اتمام نزاع بر سر انتخابات ۱۴۰۳ داشته باشند. ریشه‌های اختلاف و دلخوری به اندازه‌ای عمیق است که حتی مهمترین رخداد در سطح بین‌المللی یعنی ترور دبیرکل حزب الله لبنان توسط اسراییل نیز داغ اختلافات آن‌ها را تازه می کند.

اگر تا پیش از این، جبهه انقلاب از این دست از رخدادها عبای وحدت برای جریان اصولگرایی مهیا می‌کرد حالا همین دست از رخدادها بهانه‌ای برای مرور اختلافات می‌شود. نسل جدید در جبهه انقلاب در دو طیف قالیباف و جلیلی به اندازه‌ای در گفتمان و رویکردها با هم اختلاف نظر دارند که راه پیدا کردن عنصری برای اشتراک حتی تا مرزهای لبنان نیز ممکن نیست. به نظر می رسد علی رغم تغییر و تحولات جدی در عرصه سیاست داخلی و خارجی در کشور این نزاع کماکان ادامه داشته باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط