سکه پرچمدار اصلاح قیمت

تحلیلگران بازار‌های مالی بر این باورند که با اجرای سریع عرضه سکه، حباب سکه قابل کنترل است. با این حال، برخی منتقدان معتقدند بانک مرکزی باید به جای عرضه شمش، سکه را با قیمت بازار ارائه دهد تا ضمن جذب نقدینگی، حباب هم مدیریت شود. با این حال...

به گزارش رصد روز، بازار طلا و سکه در اولین روز آبان شاهد حرکت معکوس طلا و سکه بود؛ روندی که در پی آن طلای آبشده در کانال جدید نوسان داد و سکه امامی به کانال کاهشی عقب نشینی کرد. معامله‌گران معتقدند «حباب بالای سکه» و خبر «ضرب سکه توسط بانک مرکزی» نقش مهمی در افت قیمت این فلز گرانبهای داخلی ایفا کرد.

تحلیلگران بازار‌های مالی بر این باورند که با اجرای سریع عرضه سکه، حباب سکه قابل کنترل است. با این حال، برخی منتقدان معتقدند بانک مرکزی باید به جای عرضه شمش، سکه را با قیمت بازار ارائه دهد تا ضمن جذب نقدینگی، حباب هم مدیریت شود. با این حال، حباب سکه امامی در روز گذشته بیش از ۴ درصد کاهش یافت و به محدوده ۲۸ درصد رسید. بیشترین کاهش حباب هم به ربع سکه اختصاص داشت که در ۷۶ درصد قرار گرفت.

قیمت سکه امامی هم معاملات روز سه‌شنبه را با ۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آغاز کرد و برخلاف روز‌های گذشته، تمایلی به صعود نشان نداد و با عقب نشینی به کانال ۵۴ میلیون تومان، در ۵۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. نیم سکه و ربع سکه هم به ترتیب ۲۹ میلیون تومان و ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی هم کانال ۹ میلیون تومان را از دست داده و حدود هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

طلای آبشده هم معاملات را در ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان آغاز کرد و در نیمه اول روز در پله آخر کانال ۱۸ میلیون تومان نوسان داد. اما این پایان کار نبود و طلا در نیمه دوم معاملات وارد کانال ۱۹ میلیون تومان شد و در ۱۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قرار گرفت. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم حدود چهار میلیون و ۴۳۹ هزار تومان معامله شد.

بازار جهانی طلا هم در روز سه شنبه شاهد نوسان مثبت قیمت اونس طلا بود. این فلز گرانبها که معاملات را با قیمت ۲۷۳۷ دلار آغاز کرده بود، در طول روز نوساناتی در همین محدوده داشت و در نیمه دوم معاملات، به سمت رکورد جدید پیش رفت و به قیمت ۲۷۴۸ دلار رسید. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، طلا که همواره به‌عنوان حفاظی در برابر عدم اطمینان‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی تلقی می‌شود، امسال بیش از ۳۳ درصد رشد کرده و چندین رکورد را شکسته است. این افزایش قیمت به دلیل نرخ‌های بهره پایین‌تر بوده که جذابیت نگهداری طلا را بالا برده است.

تکنیکالیست‌های معتقدند هر اونس طلا در ادامه روند صعودی خود، در صورتی که بالای مرز مقاومت ۲۷۵۰ دلار تثبیت دهد، می‌تواند به سمت سطوح بالاتر مانند ۲۷۷۵ دلار حرکت کند. از سوی دیگر، در صورت افت قیمت، محدوده حمایت مهم سکه در ۲۷۳۰ دلار قرار دارد و اگر این مرز شکسته شود، امکان کاهش قیمت تا سطح ۲۷۰۰ دلار قوت خواهد گرفت.

معامله گران فنی هم بر این باورند که قیمت طلای آبشده در روز‌های آینده با توجه به ورود به کانال ۱۹ میلیون تومان، با نوسانات بیشتری روبه‌رو خواهد شد. محدوده مقاومتی کلیدی طلای آبشده در سطح ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد که در صورت عبور از این سطح، رشد بیشتر تا ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محتمل است. از سوی دیگر، محدوده حمایتی مهم در ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و اگر قیمت به پایین این سطح نزول کند، امکان کاهش به سمت ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تقویت خواهد شد. معامله‌گران به دقت تغییرات قیمت دلار و شرایط اقتصادی را دنبال می‌کنند تا نشانه‌های بیشتری از جهت‌گیری آتی بازار به دست آورند.

گروهی دیگر از معامله گران هم معتقدند قیمت سکه امامی در کوتاه‌مدت به نوسانات در محدوده فعلی ادامه خواهد داد. این گروه با توجه به افت اخیر و کاهش تمایل سکه به صعود، محدوده حمایتی مهم سکه را در کانال ۵۴ میلیون تومان پیش بینی می‌کنند و معتقدند در صورت شکسته شدن مرز یاد شده، سکه می‌تواند به سمت مرز ۵۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان سوق پیدا کند. از سوی دیگر، اگر روند صعودی آغاز شود، مرز مقاومتی کلیدی سکه در سطح ۵۵ میلیون تومان است و عبور از این محدوده می‌تواند محرکی برای افزایش به سمت کانال ۵۶ میلیون تومان باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط