شاخص فلاکت به کجا رسید؟

بررسی آمارهای شاخص فلاکت استانی در ۱۲ سال گذشته یعنی از سال ۹۱ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد هفت استان کشور در این مدت کمترین سطح شاخص فلاکت را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش رصد روز، شاخص فلاکت از مهمترین متغیرهای اقتصادی است که نشان می‌دهد میزان رفاه اجتماعی در یک کشور چگونه بوده است. این متغیر از مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم سالانه بدست می‌آید. به همین دلیل هرچه این نرخ افزایش پیدا کند به معنای افزایش متغیرهای بیکاری و تورم در جامعه است که هر دو در نهایت اقتصاد کشور را به سمت کاهش رفاه اجتماعی هدایت می‌کنند. از سوی دیگر با کاهش شاخص فلاکت می‌توان گفت وضعیت رفاهی مردم جامعه بهبود پیدا کرده و وضعیت کار و قدرت خرید مطلوب‌تر شده است.

این شاخص علاوه بر اینکه به صورت کشوری محاسبه می‌شود؛ به صورت استانی نیز قابل محاسبه است. طبق بررسی استانی این شاخص در ۱۲ ساله گذشته می‌توان گفت از سال ۹۱ تا ۱۴۰۲ هفت استان کشور کمترین سطح شاخص فلاکت را تجربه کرده‌اند که استان خراسان جنوبی در صدر آن‌ها از نظر دفعات ثبت این رکورد بوده است.

ثبت بیشترین رکورد کمترین فلاکت در استان خراسان جنوبی
بررسی آمارهای شاخص فلاکت استانی در ۱۲ سال گذشته یعنی از سال ۹۱ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد هفت استان کشور در این مدت کمترین سطح شاخص فلاکت را به خود اختصاص داده‌اند. به عبارت دیگر این استان‌ها بیشتر از سایرین مطلوب‌ترین وضعیت بیکاری و تورم را تجربه کرده‌اند.

در میان این هفت استان، استان «خراسان جنوبی» بیشتر از سایرین تجربه کمترین سطح شاخص فلاکت را داشته است. طبق آمارها می‌توان گفت استان خراسان جنوبی سه مرتبه کمترین سطح شاخص فلاکت را به ثبت رسانده است که نسبت به سایر استان‌ها بیشتر بوده است. بر اساس آمارها آخرین باری که این استان کمترین سطح شاخص فلاکت را تجربه کرده است مربوط به سال ۱۳۹۵ بوده است.

پس از خراسان جنوبی استان‌های «فارس»، «مرکزی» و «کرمان» قرار گرفته‌اند که هر کدام دو مرتبه تجربه کمترین شاخص فلاکت استانی را داشته‌اند.

در انتها نیز سه استان «یزد»، «همدان» و «تهران» قرار دارد که هر کدام تنها یک بار کمترین سطح شاخص فلاکت را داشته‌اند. آمارها حاکی از آن است که در آخرین شاخص فلاکت بدست آمده استان تهران کمترین سطح شاخص فلاکت را در کشور داشته و مطلوب‌ترین وضعیت رفاهی را در میان استان‌های کشور تجربه کرده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط