صادرات پسته ارزان راهی برای واردات خودرو و قطعات آن

حدود دو سال است که خودروسازان در حال صادرات پسته و واردات خودرو و قطعات خودرو در قبال آن هستند، اما صرفاً در چند ماه اخیر این موضوع رسانه‌ای شده است. خودورسازان به دلیل مشکلات ارزی که برای واردات قطعات و خودرو دارند، به این بخش ورود کرده‌...

به گزارش رصد روز، حدود دو سال است که خودروسازان در حال صادرات پسته و واردات خودرو و قطعات خودرو در قبال آن هستند، اما صرفاً در چند ماه اخیر این موضوع رسانه‌ای شده است. خودورسازان به دلیل مشکلات ارزی که برای واردات قطعات و خودرو دارند، به این بخش ورود کرده‌اند. آن‌ها با فروش پسته زیر قیمت، علاوه بر دخالت در کار صادرکنندگان تخصصی، برای آن‌ها در بازارهای هدف نیز مشکل ایجاد کرده‌اند، چرا که خریداران حاضر به خرید پسته با قیمت واقعی نیستند و به دنبال پسته ارزان هستند.

چندی قبل مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی کرمان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان خودروسازان و انجمن پسته و اتحادیه خشکبار خبر داد و گفت که از این به بعد صادرکنندگان تخصصی پسته این محصول را صادر می‌کنند و ارز حاصل از آن را در اختیار خودروسازان قرار می‌دهند، اما با این وجود به نظرمی‌رسد که این توافق هنوز اجرایی نشده است، چرا که روند صادرات پسته توسط خودروسازان تشدید شده است. در این بین گفته می‌شود که یک خودروساز مونتاژی بیشترین صادرات پسته را انجام می‌دهد.

در همین زمینه مجید حجت، رئیس اتاق بازرگانی رفسنجان بیان کرد: آنقدر معضل در حوزه صادرات پسته ایجاد شده که صادرکنندگان دیگر رغبتی برای کار ندارند. محصول پسته در شهر رفسنجان یک محصول استراتژیک و صادراتی است که متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل بحث تحریم‌ها و رفع تعهد ارزی، این محصول دست رانت‌خوارها افتاده است و شرکت‌های خودروسازی و تعدادی صراف به بازار پسته ورود و معضل ایجاد کرده‌اند.

حجت افزود: متاسفانه از زمانی که خودروسازان به بحث صادرات محصولات کشاورزی به ویژه خرما و پسته ورود کرده‌اند، برای صادرکنندگان تخصصی مشکل ایجاد کرده‌اند. آن‌ها پسته را خریداری و با قیمت کمتر عرضه می‌کنند، چون با ارزی که از صادرات پسته به دست می‌آورند می‌توانند خودرو و قطعات خودرو وارد کنند که برای آن‌ها سود قابل توجهی دارد.

خودروسازان ارزش و پایه گمرکی پسته را غیرواقعی اعلام کرده‌اند
به گفته وی، یک نکته مهم دیگر بحث ارزش و پایه گمرکی است، متاسفانه خودروسازان به این موضوع هم ورود کرده‌اند و ارزش پایه گمرکی محصول پسته را نامعقول ارائه داده‌اند. قیمت پسته که بین ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار در تن است را خیلی بیشتر در گمرک اظهار کرده‌اند، چرا که ارزی که برای رفع تعهد ارزی در گمرک می‌ماند، قابل توجه است. ارزش پایه گمرکی پسته را بالا برده‌اند که واقعی نیست، تقاضای ما این است که گمرک ورود کند و این موضوع کارشناسی شود و ارزش پایه گمرکی معقول ارائه بدهند.

رفع تعهد ارزی باعث فساد، رانت و قاچاق شده است
رئیس اتاق بازرگانی رفسنجان گفت: بحث رفع تعهد ارزی نیز به غیر از این که رانت و فساد ایجاد کرده، هیچ خروجی نداشته است. واقعا نمی‌دانم چرا رئیس بانک مرکزی روی این موضوع استمرار دارد.

حجت ادامه داد: محصولات کشاورزی سه درصد از ارز کل کشور را تامین می‌کنند و این عدد قابل توجهی نیست که روی رفع تعهد ارزی صادرات محصولات کشاورزی تمرکز کرده‌اند. رئیس کل بانک مرکزی باید نسبت به این موضوع با یک دید باز نگاه کند و محصولات کشاورزی را از بحث رفع تعهد ارزی معاف کنند. بحث رفع تعهد ارزی بسیاری از فعالان اقتصادی ما را درگیر کرده و بسیاری از فعالان بخش کشاورزی و صادرکنندگان سرخورده شده‌اند.

وی توضیح داد: متاسفانه داستان رفع تعهد ارزی باعث شده است که یک‌سری قاچاقچی محصولات کشاورزی را به صورت قاچاق از کشور خارج کنند و تمام شرکت‌های بزرگ یکی پس از دیگری از چرخه صادرات خارج شوند. با تداوم این وضعیت صادرات محصولات کشاورزی ما در اختیار افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها و کسانی که خارجی هستند قرار می‌گیرد که مالیات هم نمی‌دهند.

قطع برق ۳۵ درصد از محصول پسته را نابود کرد
رئیس اتاق بازرگانی رفسنجان بیان کرد: علاوه بر بحث رفع تحریم‌ها و رفع تعهد ارزی که به مانعی برای صادرات تبدیل و باعث شده تا مقدار زیادی از محصولات کشاورزان در انبارها باقی بماند، قطع برق هم خسارت عمده‌ای به پسته‌کاران وارد کرده است.

وی گفت: بیش از ۳۵ درصد از محصول پسته را بخاطر قطع برق از دست دادیم و محصولاتمان خراب شد، مقدار محصولی هم که باقی مانده درگیر بحث رفع تعهد ارزی شده و انگیزه کشاورزان را برای تولید از بین برده است.

پزشکیان آخرین امید فعالان اقتصادی است
حجت در پایان تاکید کرد: از آقای پزشکیان که آخرین امید فعالان اقتصادی است عاجزانه تقاضا داریم به این بحث ورود کنند و مشکل را حل کنند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط