صحنه باخت بازار معاملات مسکن

«انتخابات آمریکا» به عنوان فاکتور دوم در مقابل «سود بانکی» در رفتار معامله گران بازار مسکن اثر گذاشته است. گروهی در این بازار تصور «ریسک ترامپی» را دارند و با نگاه به معادلات بازار در دوره ترامپ، اقدام به خرید می‌کنند. جنس این گروه از تقا...

به گزارش رصد روز، صحنه بازار معاملات مسکن در ماه پایانی شهریور بر اساس «روایت واسطه‌های ملکی» و «سنجش قیمت پیشنهادی»، یک غایب دوقلو داشت؛ «هیجان قیمتی و رفتاری».

نتایج تحقیقات میدانی از کارنامه معاملات فروش آپارتمان در بازار مسکن تهران طی شهریور حاکی است، متوسط «قیمت پیشنهادی» در فایل‌های عرضه شده به بازار در ماهی که گذشت به ۸۷ میلیون تومان در مترمربع رسید که حدود ۲‌درصد نسبت به سطح «قیمت پیشنهادی» فایل‌های مرداد افزایش پیدا کرد.

این میزان تغییر مثبت، شبیه تغییرات ماه‌های قبل همین قیمت یعنی «قیمت پیشنهادی» است (بانک مرکزی هنوز گزارش رسمی از تغییرات قیمت قطعی آپارتمان در شهریور را اعلام نکرده است).

اتفاقات ماه گذشته در بازار مسکن تهران را می‌توان در ۸ سرفصل روایت کرد، اما خلاصه این کارنامه حکایت از «آرامش نسبی در رفتار تقاضای خرید و همچنین ریزنوسان قیمت‌ها» دارد. رشد ۲ درصدی قیمت طی یک ماه در مقایسه با رشد‌های ماهانه نزدیک به ۵ درصدی در سال گذشته، بیانگر اثر آرامش معاملاتی روی نبض قیمت مسکن است. آن‌طور که واسطه‌های بازار ملک اعلام می‌کنند، در ماه گذشته دو فاکتور اقتصادی و سیاسی، نقش محسوس در رفتار معامله گران در این بازار داشت.

این دو شامل «نرخ سود بانکی» و «انتخابات آمریکا» است. خریداران سرمایه‌ای ملک، به شکل تاریخی و البته معنادار، بازار رقیب مسکن برای کسب عایدی را «سپرده‌های بانکی» می‌دانند. طی دوره‌های گذشته هر زمان نرخ سود بانکی در سطح مناسب یا نسبتا مناسبی در مقایسه با تورم عمومی قرار داشت، سپرده گذاری به نوعی سپر ورود سرمایه (پول) به بازار ملک عمل کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار