معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در جریان افتتاح و کلنگ‌زنی فاز اول و دوم مجتمع توسعه تکنولوژی فولاد مبارکه:

صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه با ایده و مدیریت خوبی ایجاد شده است

تسلط مدیران عامل فولاد مبارکه و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر این شرکت بر حوزه نوآوری و فناوری گواه این است که صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه با ایده و مدیریت خوبی ایجاد شده است.

به گزارش رصد روز به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، فاز اول مجتمع توسعه تکنولوژی فولاد مبارکه روز شنبه ۲۴ شهریورماه با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری و محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان به بهره‌برداری رسید و پس از آن عملیات اجرایی فاز دوم این مجتمع نیز کلنگ‌زنی و وارد مرحله اجرا شد.

 به گزارش خبرنگار فولاد، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری پس از افتتاح و کلنگ‌زنی فاز اول و دوم مجتمع توسعه تکنولوژی فولاد مبارکه در نشستی با مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه بزرگ‌ترین صندوق CVC و خطرپذیر کشور است.

تسلط مدیران عامل فولاد مبارکه و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر این شرکت بر حوزه نوآوری و فناوری

حسین افشین گفت: باعث افتخار است که اولین سفر استانی خود را از اصفهان آغاز کردم. با فعالیت‌های شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و شرکت فولاد مبارکه آشنایی کامل دارم و خوشحالم که بزرگ‌ترین صندوق CVC و خطرپذیر کشور، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه است.

وی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه و گلرنگ، دو صندوق با ثبت دارایی یک همت در کشور هستند که سرمایه‌گذاری یک‌همتی فولاد مبارکه محقق شده؛ اما تنها ۳۰ درصد از سرمایه‌گذاری صندوق گلرنگ محقق شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان فولاد مبارکه ادامه داد: صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه با ایده و مدیریت خوبی ایجاد شده و تسلط مدیران عامل فولاد مبارکه و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر این شرکت بر حوزه نوآوری و فناوری گواهِ این موضوع است.

وی تصریح کرد: توضیحات مدیرعامل فولاد مبارکه درخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان که موردحمایت این شرکت هستند و همچنین نوع فعالیت‌های آنان نشان داد که مدیرعامل فولاد مبارکه به جزئیات عملکرد و فعالیت این شرکت‌ها مسلط است و عملکرد این مجموعه در حوزه نوآوری و فناوری واقعی است؛ به‌عبارت دیگر، این مسئله را به‌گونه‌ای احساس کردم که گویی شرکت‌های دانش‌بنیان تحت حمایت فولاد مبارکه همچون فرزندان این شرکت هستند.

افشین اضافه کرد: کمتر مدیری را در کشور سراغ دارم که علاوه بر تسلط به حوزه تخصصی خود، به حوزه فناوری و نوآوری نیز دیدگاه داشته باشد؛ اما این مسئله درخصوص مدیرعامل فولاد مبارکه صادق است؛ در صنعت فولاد جهان تنها ۲ شرکت به‌صورت استثنا وجود دارند که ۲۰ درصد از بودجه خود را در حوزه‌های «تحقیق و توسعه» و «تحقیق و نوآوری» سرمایه‌گذاری کنند و عرف سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها بین ۲ تا ۳.۵ درصد از بودجه صنایع فولادی است که اگر در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری نکنیم، از صنعت فولاد جهان عقب خواهیم افتاد.

برای افزایش ۴ برابری بودجه صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه رایزنی خواهیم کرد

وی تأکید کرد: حتماً رایزنی‌های لازم را انجام خواهیم داد تا بودجه صندوق CVC یا سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه بتواند از یک همت به ۴ همت افزایش پیدا کند و از مدیرعامل فولاد مبارکه هم می‌خواهم تا در این زمینه از ما حمایت کند تا این اتفاق رقم بخورد؛ چراکه در صورت افزایش بودجه این صندوق به‌عنوان صندوق نمونه سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور، تحول بزرگی در صنعت فولاد کشور محقق خواهد شد. اگر این اتفاق رخ دهد اکوسیستم فولاد و نوآوری کشور با تحول بزرگی مواجه می‌شود و بالطبع سایر سازمان‌ها نیز می‌توانند از آن الگوبرداری کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت: بدیهی است با پیشتازی استان اصفهان در حوزه نوآوری و فناوری، دیگر استان‌ها و شهرهای کشور نیز اقدام به فراهم‌سازی شرایط لازم برای ایجاد اکوسیستم نوآوری و فناوری خواهند کرد. امروز دو پروژه بزرگ فولاد مبارکه در حوزه نوآوری و فناوری افتتاح شد که نشان‌دهنده آینده‌نگری صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه است؛ چراکه این احتمال وجود دارد که در آینده کمبود مواد اولیه صنعت فولاد ازجمله «مگنتیت» در آینده بیشتر احساس شود.

گردنم را برای اکوسیستم نوآوری و فناوری و دانش‌بنیان‌ها گرو می‌گذارم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری افزود: بنابراین این اطمینان را می‌دهم که قوانین موجود در کشور را که مربوط به حوزه نوآوری و فناوری است به‌طور کامل اجرا کنم. جای بسی امیدواری است که مسئولیت قبلی این‌جانب مربوط به قانون مهم حمایت از کالای ایرانی بوده و در نگارش بند به بند این قانون مشارکت مؤثر داشته‌ام. همچنین به قانون حمایت از جهش تولید دانش‌بنیان که از دیگر قوانین مهم حوزه نوآوری و فناوری است، تسلط کامل دارم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قوانین مترقی بسیار خوبی در حوزه نوآوری و فناوری کشور داریم، اما در اجرا نتوانسته‌ایم از تمام توان و ظرفیت موجود استفاده کنیم، گفت: من این قول را می‌دهم که حتماً این کار را انجام خواهیم داد؛ همان‌گونه که رئیس‌جمهوری فرمود گردنم را در مقابل حرف‌هایم گرو می‌گذارم، بنده هم اعلام می‌کنم که گردنم را برای اکوسیستم نوآوری و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان گرو می‌گذارم تا بتوانیم تمام‌قد در این زمینه کمک کنیم.

افشین با بیان اینکه بدیهی است که ذات صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و ذات نوآوری، خطرپذیری آن‌هاست، تصریح کرد: یعنی اگر اطمینان دارید که پروژه‌ای صددرصد سودده است، نباید به صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر وارد شود، بلکه باید از طریق دیگر برای اجرای آن تسهیلات پرداخت شود تا به‌تنهایی کار خود را انجام دهد؛ چراکه نگاه پذیرش پروژه‌ها به صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر، احتمال آسیب‌پذیر بودن و ورشکستگی آن پروژه بوده است.

صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه اولین صندوقی است که راه خود را به‌درستی انتخاب کرده است

وی اضافه کرد: صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه اولین صندوقی است که راه خود را به‌درستی انتخاب کرده است. این صندوق اصطلاحاً جاده‌بازکن صندوق‌هایی خواهد بود که قرار است از این به بعد شکل بگیرند؛ بنابراین قول می‌دهیم که از این صندوق حمایت کنیم.

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری اضافه کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالیاتی برای صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه تعریف کرده و در صورت تکمیل اسناد این صندوق ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالیاتی دیگر نیز تأیید خواهد شد و آمادگی خود را برای حمایت‌های بیشتر اعلام می‌کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری همچنین به همراه مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی و رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان در ادامه بازدید خود از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با حضور در نمایشگاه شرکت‌های سرمایه‌پذیر صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه، از دستاوردهای این مجموعه بازدید کرد. این شرکت‌ها جزو شرکت‌های دانش‌بنیان منتخب پرتفو از میان شرکت‌های دانش‌بنیان تحت حمایت صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه بودند.

رونمایی از محصول دانش‌بنیان آنالایزر ارتعاشی با حمایت فولاد مبارکه با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری

در حاشیه بازدید معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری از نمایشگاه شرکت‌های سرمایه‌پذیر صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه از محصول دانش‌بنیان آنالایزر ارتعاشی بی‌سیم شرکت دانش‌بنیان بهین‌پایش صبا که با حمایت فولاد مبارکه طراحی و تولید گردیده است، رونمایی شد.

این محصول توسط متخصصان حوزه ارتعاشات، الکترونیک و نرم‌افزار، با هزینه‌ای بالغ‌بر ۵۵ میلیارد ریال، طی ۲ سال طراحی و تولید شده که کاربرد آن عیب‌یابی ماشین‌های دوار از طریق آنالیز ارتعاشات است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در نشست با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری مطرح کرد:

استفاده فولاد مبارکه از تکنولوژی روز دنیا و ۱۱ هزار میلیارد تومان خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته

محمدیاسر طیب‌نیا، در نشست معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با زیست‌بوم نوآوری و فناوری گروه فولاد مبارکه در خصوص جایگاه فولاد مبارکه در صنعت و اقتصاد کشور اظهار کرد: ما در شرکت فولاد مبارکه بهره‌برداری از تکنولوژی روز دنیا و دنباله‌روی هوشمند از تکنولوژی‌های جدید را برای کسب موفقیت‌های خود همواره در دستور کار داشته‌ایم؛ چراکه طی سه سال گذشته، چالش‌های صنعت فولاد و زنجیره فولاد را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید رویکردهای جدید را اتخاذ کنیم تا بتوانیم همچنان در جایگاه خود باقی بمانیم.

وی ادامه داد: امروز فولاد مبارکه با در دست داشتن ۱.۵ درصد GDP کشور و ۴.۵ درصد GDP بخش صنعت کشور، بزرگ‌ترین صنعت بخش صنعتی و معدنی کشور است و تفاوتی که این شرکت با دیگر شرکت‌های بزرگ و پیشران صنعتی دارد، همکاری آن با ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت بزرگ و کوچک در بالادست و پایین‌دست است که اغلب آن‌ها جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی و معدنی کشور هستند.

طیب نیا ادامه داد: به‌جرئت می‌گویم اگر فولاد مبارکه بنا گذاشته نمی‌شد، طی سه دهه اخیر و به‌ویژه در دوران تحریم، کمر اقتصاد و صنعت کشور خم می‌شد.

کسب بالاترین سطح جایزه فناوری و نوآوری کشور در کنار کسب جایزه تعالی

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ادامه به کسب جایزه تعالی و نوآوری توسط فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: سال‌های متوالی است که فولاد مبارکه بالاترین سطح جایزه تعالی سازمانی را با بالاترین امتیاز به خود اختصاص داده است. همچنین این شرکت توانسته است بالاترین سطح جایزه فناوری و نوآوری کشور را کسب کند.

وی با اشاره به میزان اشتغال‌زایی فولاد مبارکه افزود: بیش از ۳۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم در کارخانه فولاد مبارکه کار می‌کنند. همچنین این شرکت به‌صورت غیرمستقیم برای ۴۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

تولید ورق‌های سیلیکونی با ارزش‌افزوده بالا؛ مصداق واقعی کیمیاگری

طیب‌نیا با بیان اینکه ۱۰ میلیارد دلار ارزش فعلی فولاد مبارکه در بورس است، اضافه کرد: فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ شرکت برتر کشور در زمینه شاخص ایجاد ارزش‌افزوده بود و در سال ۱۴۰۲ نیز در این زمینه در رتبه دوم قرار گرفت و این جایگاه به این دلیل به دست آمده که فولاد مبارکه سنگ‌آهنی را که در حالت اولیه ارزشی به‌اندازه ۱۲۰ هزار تومان دارد به ورق قلع‌اندودی تبدیل می‌کند که ارزش هر تن آن ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است. همچنین این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای تولید ورق‌های سیلیکونی است که ارزش سنگ‌آهن را هزار برابر می‌کند و این همان مصداق واقعی کیمیاگری است.

وی با بیان اینکه همه زنجیره فولاد در داخل کشور تأمین می‌شود، اضافه کرد: نکته اساسی این است که همه فرایند بلوغ در فولاد مبارکه و کسب این افتخارات با برنامه‌ریزی دقیق در این شرکت محقق شده و همه افتخارات به‌صورت واقعی به دست آمده است.

استفاده فولاد مبارکه از تکنولوژی روز دنیا و دنباله‌رویی هوشمند از تکنولوژی‌های جدید

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه ما بهره‌برداری از تکنولوژی روز دنیا و دنباله‌رویی هوشمند از تکنولوژی‌های جدید را برای کسب موفقیت‌های خود همواره در دستور کار داشته‌ایم، ادامه داد: طی سه دهه گذشته توسعه کمّی در فولاد مبارکه شکل گرفته بود و طی سه سال گذشته چالش‌های صنعت فولاد و زنجیره فولاد را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید رویکردهای جدید را اتخاذ کنیم تا بتوانیم همچنان در جایگاه خود باقی بمانیم.

وی اضافه کرد: در این راستا پنج رویکرد را در دستور کار قرار دادیم که اولین رویکرد آن استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود است. در حقیقت تمرکز ما بر تولید بود؛ چراکه معتقدیم در کشور سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته و مشکلی که وجود دارد عدم بهره‌برداری درست از این ظرفیت‌هاست.

طیب‌نیا ادامه داد: سرمایه‌های موجود در کشور به‌خوبی استفاده نمی‌شود. بر اساس آمار وزارت صمت تنها ۴۵ درصد از ظرفیت صنعت استفاده می‌شود و این درصد در صنعت فولاد ۶۵ درصد است و ممکن است تا سه سال آینده به دلیل ایجاد ظرفیت‌های جدید، این عدد تا کمتر از ۵۰ درصد برسد و ازاین‌رو استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها یکی از استراتژی‌های اصلی فولاد مبارکه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ما موفق شدیم در سال ۱۴۰۰ تولید فولاد را که به‌واسطه افزایش محدودیت‌های انرژی آب، برق و گاز نزولی شده بود، در سال ۱۴۰۱ ارتقا دهیم، گفت: ما تنها شرکت فولادی و تنها صنعت انرژی‌بری هستیم که توانستیم سال گذشته با صددرصد ظرفیت کار کنیم، امسال نیز محدودیت‌های آب و برق و گاز افزایش داشت؛ اما تاکنون توانستیم بیش از سال گذشته تولید داشته باشیم.

توسعه متوازن و تولید محصولات هایتک و با ارزش‌افزوده بالاتر در دستور کار فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه استراتژی دوم این شرکت را توسعه متوازن دانست و گفت: ما توسعه متوازن را جایگزین توسعه کمّی کردیم. در زنجیره فولاد تولید محصولات کیفی را در دستور کار گذاشتیم و توسعه‌ها را به سمت محصولات کیفی بردیم؛ چراکه رقبای جدید در کشور در حال فعالیت هستند. امروز برای ایجاد ظرفیت ۶۵ میلیون تن تولید فولاد بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی صورت گرفته و ۱۴۵ میلیون تن مجوز تولید فولاد داده شده و ما برای اینکه بازار را از دست ندهیم، تولید محصولات هایتک و با ارزش‌افزوده بالاتر با رقابت‌پذیری بیشتر را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: ما در فولاد مبارکه برای ایجاد زنجیره متوازن تولید به سمت تولید انرژی رفتیم و تنها مجموعه صنعتی بزرگی بودیم که این روند را در پیش گرفته و پروژه‌هایی برای آن تعریف کردیم. فولاد مبارکه تنها مجموعه است که طی ۱۸ ماه اولین توربین بخار نیروگاه سیکل ترکیبی خود را سال گذشته وارد مدار کرد و امروز دومین توربین نیز در مدار قرار گرفته و از ۹۱۴ مگاوات نیروگاه کلاس f امروز ۶۰۰ مگاوات آن در مدار قرار گرفته است؛ علاوه بر این نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه در فضایی به مساحت یک هزار هکتار با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات برق در حال اجراست. نیروگاهی که بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور به‌صورت متمرکز است.

طیب‌نیا گفت: تاکنون در نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه تولید ۲۰ مگاوات در دست بهره‌برداری است و ماه آینده وارد مدار خواهد شد و هر ماه به ترتیب ۲۰ تا ۳۰ مگاوات در مدار قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌ونقل نیز ۸۰ لوکوموتیو، ۵ هزار واگن و ۶۰۰ کامیون برای تسهیل در جابه‌جایی مواد اولیه و تولیدات فولاد مبارکه اضافه شده افزود: البته این اقدامات در راستای توسعه متوازن صورت گرفته و خلأهایی است که باید توسط متولیان امر پر می‌شد، اما ما آن را محقق کردیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: همچنین این شرکت تا کنون، برای بازچرخانی آب و استفاده از پساب در ۹ شهر سرمایه‌گذاری و پروژه‌های مربوطه را اجرا کرده و در ۶ شهر دیگر نیز پروژه‌هایی را در سال جاری آغاز کرده است.

رقم زدن کارهای بزرگ، نیروی انسانی متخصص می‌خواهد

وی توسعه سرمایه انسانی را سومین رویکرد فولاد مبارکه برای بقا و پایداری دانست و ادامه داد: رقم زدن کارهای بزرگ، نیروی انسانی متخصص می‌خواهد. تحقق این امر را با اجرای رویدادهایی در دانشگاه‌ها و پارک‌های علمی و فناوری و ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش و توانمندسازی مربیان و معلمان این مراکز دنبال کرده‌ایم.

خلاقیت و نوآوری در فولاد مبارکه؛ از بالاترین رده مسئولان تا نیروهای خدماتی

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و در حقیقت زیست‌محیطی و عمرانی و مهم‌تر از همه توسعه فناوری و نوآوری را از دیگر استراتژی‌های فولاد مبارکه عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه فرهنگ‌سازی در رأس امور قرار دارد؛ چراکه باید از بالاترین مسئولان تا نیروهای خدماتی در کار خود خلاقیت و نوآوری داشته باشند. ما با فرهنگ‌سازی در داخل فولاد مبارکه آغاز کردیم تا همه درک درستی از موضوع داشته باشند و بر این باوریم که اجرای درست این استراتژی می‌تواند ما را در دیگر استراتژی‌ها موفق سازد.

وی اضافه کرد: تلاش ما این بوده که با استفاده از این استراتژی‌ها از افول فولاد مبارکه جلوگیری به عمل آوریم و آن را به صنعتی شکست‌ناپذیر و مجموعه‌ای «دوسوتوان» تبدیل کنیم.

طیب‌نیا گفت: فولاد مبارکه با افزایش تولید، افزایش بهره‌وری و افزایش سودآوری تولید پایدار خواهد داشت تا بتواند محصولات جدید داشته باشد و در حوزه اکتشافات ورود کند. ضمن اینکه در برنامه چشم‌انداز شرکت ۲۰ درصد درآمد شرکت از محل توسعه کسب‌وکارهای جدید به دست خواهد آمد.

پیشرانی و الگو بودن فولاد مبارکه برای سایر شرکت‌ها

وی با بیان اینکه برای جاری‌سازی استراتژی توسعه فناوری و نوآوری، شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه را راه‌اندازی و از یک سال گذشته موفق شدیم این شرکت را به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومان ثبت کنیم تا بتواند با چابکی بیشتر فعالیت داشته باشد، اضافه کرد: ما همواره از شرکت‌های برتر و بزرگ دنیا الگو گرفته‌ایم و آن را پیاده‌سازی کرده و در کشور برای دیگر شرکت‌ها پیشران و الگو بوده‌ایم.

طیب‌نیا با بیان اینکه شاید طی یک‌صد سال اخیر تحولات صنعت فولاد نسبت به دیگر صنایع خوب نبوده، اما طی دو دهه اخیر اتفاقات جدی در این صنعت افتاده است، اضافه کرد: شاید در چند دهه قبل استراتژی تولید فولاد در چین توسعه کمّی و ظرفیت‌سازی بود؛ اما امروز می‌بینیم ۱۰ شرکت اول چین در حوزه تحقیق و توسعه ۳۰۰ درصد افزایش سرمایه‌گذاری دارند و از ۵ شرکت برتر دنیا در حوزه تحقیق و توسعه دنیا ۴ شرکت چینی هستند و بیش از ۴ درصد درآمد سالانه معادل ۱۴۰ میلیارد دلار را در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کردند.

در اختیار قرار دادن الگوهای کاری فولاد مبارکه به دیگران را مسئولیت اجتماعی خود می‌دانیم

وی گفت: اگر ما در حوزه تحقیق و توسعه ورود جدی‌تر نداشته باشیم، حتی از کشورهای همسایه نیز عقب خواهیم ماند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه ما سعی کردیم زیست‌بوم فناوری و نوآوری را در کنار شرکت ایجاد کنیم، افزود: فولاد مبارکه سعی کرده زیست‌بوم فناوری و نوآوری را در کنار خود ایجاد کند؛ چراکه به این اکوسیستم نیاز داشته و درصدد است استان اصفهان را به قطب فناوری و نوآوری کشور تبدیل کند.

وی ادامه داد: ما باید عزم تکرار اقدامات موفق صورت‌گرفته را در آیندگان ایجاد کنیم. باید کمک کنیم راه‌ها برای فولاد مبارکه در حوزه فناوری باز شود، چراکه این شرکت در اختیار قرار دادن الگوهای کاری خود به دیگران را به‌نوعی مسئولیت اجتماعی خود می‌داند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهترین و بزرگ‌ترین مشوق ما بوده است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه قوانین حمایتی خوبی در حوزه فناوری و نوآوری در صنعت وجود دارد و با بررسی آن درمی‌یابیم که این قوانین به‌خوبی الگوبرداری و بومی‌سازی شده است، اضافه کرد: ما در اجرای قوانین دچار مشکل هستیم که در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ هر چند تاکنون نیز بهترین و بزرگ‌ترین مشوق ما بوده است.

وی هماهنگی نهادهای نظارتی بر عملکرد فولاد مبارکه در زمینه فناوری و نوآوری را امری ضروری دانست و گفت: نهادهای متعدد نظارتی بر عملکرد ما نظارت دارند و هرکدام درصدد اعمال نظر خود هستند؛ در حالی که ماهیت سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان و حوزه خطرپذیر ویژگی‌های خاص خود را دارد. ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر به نتیجه نمی‌رسد؛ اما تعداد کمی که به نتیجه می‌رسد همه سرمایه‌گذاری را جبران می‌کند.

۱۱ هزار میلیارد تومان خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته

طیب نیا با بیان اینکه برای به بار نشستن کار فناورانه زمان نیاز است، ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد ۴۲ درصد سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر کمتر از یک میلیارد تومان بوده است و این در حالی است که نقطه قوت سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارتقای دانش آن است.

وی گفت: فولاد مبارکه سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است. اگر بخواهیم در حوزه فناوری موفق باشیم، باید تحول در نگاه داشته باشیم که ما این نگاه را در فولاد مبارکه به وجود آوردیم. اگر این تحول در محیط پیرامونی به وجود نیاید با مشکل مواجه خواهیم شد که این امر مستلزم توجه مسئولان در این حوزه است.

طیب‌نیا گفت: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اگر شرکت‌های بزرگ، دانش‌بنیان شوند این امر در همه بخش‌ها تسری می‌یابد؛ لذا ما باید به دنبال تحقق این موضوع باشیم.

ایجاد قطب زیست‌بوم نوآوری و فناوری پیرامون فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در مصاحبه با خبرنگار ایراسین نیز گفت: نوآوری و فناوری تضمین‌کننده پیشرفت، رشد متوازن و دائمی فولاد مبارکه است و سرمایه‌گذاری خطرپذیر ریسک‌های خود را دارد و خوشبختانه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همیشه در کنار ما بوده‌اند و برای این حرکت نوین، انرژی‌بخش و انگیزه‌بخش بوده‌اند. هدف‌گذاری این است که قطب زیست‌بوم نوآوری و فناوری را پیرامون فولاد مبارکه ایجاد کنیم که این قطب نوآوری منحصر به صنعت فولاد نخواهد بود. با توسعه صنعت فولاد در کشورمان به مرور در بالادست و پایین‌دست آن صنایع مختلفی شکل گرفت. تا جایی‌که بسیاری از مراکز مستقر در همین شهرک علمی تحقیقاتی اذعان می‌کنند که ما با توسعه فولاد مبارکه شکل گرفته و رشد کرده‌ایم. امیدواریم با ادامه حمایت‌های متولیان امر در حوزه نوآوری و فناوری به‌گونه‌ای اقدام کنیم که نه‌تنها فولاد مبارکه، بلکه کل کشور در حوزه نوآوری و فناوری منتفع شود.

 رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان:

تعامل شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با فولاد مبارکه الگویی برای دیگر شرکت‌هاست

قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در جریان این بازدید گفت: تعامل شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با فولاد مبارکه تعامل بسیار خوبی است و تعامل با این شرکت یکی از افتخارات ماست. تعاملات شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با صنایع بزرگ اصفهان، هم الگویی برای دیگر صنایع اصفهان شده و هم الگویی برای سایر استان‌هاست.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه:

صندوق خطرپذیر شرکت فولاد مبارکه، پیشروترین صندوق خطرپذیر کشور است

 یحیی پالیزدار، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه هم در مصاحبه با خبرنگار ایراسین گفت: طبق صحبت معاون علمی رئیس‌جمهوری که در بازدید امروز مطرح شد، صندوق خطرپذیر شرکت فولاد مبارکه پیشروترین صندوق خطرپذیر کشور است. یکی از موضوعاتی که امروز مطرح شد این بود که قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و زیست‌بوم نوآوری است، ولی بهتر می‌تواند اجرا شود؛ بنابراین بنا شد در یک ارتباط تنگاتنگ با همکاران معاونت علمی بتوانیم بهتر از این قانون استفاده کنیم و برای بقیه شرکت‌هایی که پتانسیل استفاده از آن را دارند راهگشا باشیم.

گفتنی است صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه تاکنون بیش از یک همت در بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کرده است. فاز اول مجتمع توسعه تکنولوژی فولاد مبارکه اصفهان به متراژ ۵۰۰ متر مربع و با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال از اواخر اسفند ۱۴۰۲ آغاز شد و شهریور ۱۴۰۳ به پایان رسید. همچنین عملیات اجرایی فاز دوم مجتمع توسعه تکنولوژی فولاد مبارکه در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان آغاز شد. این پروژه در مساحت ۲ هزار و ۷۱۱ متر مربع محوطه‌سازی و یک هزار و ۵۰۰ متر مربع با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال بهره‌برداری خواهد شد. عملیات اجرایی این پروژه از شهریورماه ۱۴۰۳ آغاز شده و اسفندماه ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار