طرح تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری و با مشارکت بانک کشاورزی یک عملیات اجتماعیست

بانک کشاورزی به عنوان تنها بانک کشور که دارای برنامه بانکداری پیوندیست تاکنون بالغ بر 5 هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب طرح تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پرداخت کرده است که نتایج اجتماعی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

به گزارش رصد روز، بررسی ها نشان می دهد که بانک کشاورزی در قالب طرح تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری بیش از ۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات خرد به ۸۴ هزار نفر در ۲۰۰۰ هزار روستای کشور پرداخت کرده که گام مهمی در جهت رفع محدودیت زدایی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی به حساب می آید اما پیش از پرداختن به این نقش آفرینی بد نیست بیشتر با این طرح آشنا شویم.

طرح تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری  با همکاری مؤسسه بین المللی تاک و بانک کشاورزی از سال ۱۳۸۶ با هدف توانمندسازی در حوزه امور اجتماعی بهزیستی کشور مطرح شده و با ایجاد زیرساخت های لازم برای اجرا، از سال ۱۳۸۸ در دستور کار دفتر توانمندسازی خانواده و زنان امور اجتماعی بهزیستی کشور قرار گرفت.

توانمندسازی و بهبود معیشت با تأکید بر زنان و جوانان خانواده های کم درآمد، آسیب پذیر به خصوص مددجویان تحت پوشش و پشت نوبت نهادهای حمایتی بدون اتکاء صرف به دریافت کمک ها و حمایت های مالی بلاعوض می باشد.

کار متفاوت بانک کشاورزی با مشارکت در تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری

تنها برنامه بانکداری پیوندی بانک کشاورزی است که موجودیت تامین مالی خرد را از قوه به فعل در آورده است.  روش بانکداری پیوندی یک پیوند مالی پایدار بین یک موسسه مالی رسمی (بانک) و نهادهای اجتماع محور و یا عضو محوری برقرار میسازد که شرایط لازم برای کسب اعتبار نزد بانک را بدست آورده باشند این شرایط عبارتند از:

پس انداز مرتب و بلا انقطاع توسط یک یک اعضاء نهاد

انباشت این پس اندازها بصورت سرمایه

بکارگیری فعلانه این سرمایه برای دادن وامهای خرد به اعضا

داشتن یک ساختار کارا و بهره مند بودن از دفاتر حسابداری و مالی که قابل حسابرسی باشند

گذشته از آن اعتبار و ظرفیت آنان برای وام گیری باید توسط یک موسسه رسمی رتبه بندی اعتبار سنجی تائید گردد. در طرح بانکداری بانک کشاورزی گروههای خود یار مالی نقش چنین نهادهائی را بازی میکنند.

گروههای خودیار مالی نهادهای تامین مالی خرد عضو محور محلی هستند که صاحب سرمایه خود بوده و این سرمایه حاصل پس اندازهای اعضاست که بطور مرتب و بدون انقطاع ماهانه جمع آوری شده و در جهت تامین وامهای بسیار خرد برای اعضا و یا هر نوع فعالیت در آمدزا که گروه برای تقویت سرمایه خود به آن دست زند بکار میرود. طبعا درآمدهای حاصل از فعالیتها و کسب و کارهای خرد انفرادی و با فعالیتهای مشترک چند تن از اعضا نصیب همان افراد میگردد.

سرمایه گروه در یک حساب سپرده گذاری کوتاه مدت نزد بانک کشاورزی گذاشته میشود که بدان سود مشارکت تعلق میگیرد. حساب بنام گروه افتتاح میشود ولی با ذکر نمایندگان انتخابی گروه معمولا سر گروه و خرانه دار.

سایر بررسی ها حاکی از آنست که بانک کشاورزی از ابتدای سال تا پایان مهرماه در قالب این طرح ۱ هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال تسهیلات بدون نیاز به سپرده گذاری و با ضمانت گروهی اعضا، به گروه‌ های خودیار پرداخت کرده که نیاز بی چون و چرای جامعه روستایی کشور برای مرتفع کردن چالش هایی است که با آن مواجه هستند.

همانطور که گفته شد جامعه هدف این طرح زنان و جوانان هستند که از حیث آسیب شناسی عدم حمایت از این دو گروه می تواند لطمه های جبران ناپذیری را پدید آورد.

با این رویکرد باید گفت نقش آفرینی بانک کشاورزی در این طرح جدا از یک عملیات بانکداری یک رویکرد اجتماعیست

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار