علی علیزاده در حال رای دادن+ عکس

علی علیزاده، تحلیل‌گر ایرانی ساکن لندن روز گذشته در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد.

به گزارش رصد روز، علی علیزاده، تحلیل‌گر ایرانی ساکن لندن روز گذشته در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد.

2 164

این چهره خبرساز آن‌ور‌آبی چند روز پیش هم حمایت خود از سعید جلیلی را اعلام کرده بود.

 

علی علیزاده (زاده ۱۹۷۶ میلادی) تحلیلگر سیاسی و یوتیوبر ایرانی/انگلیسی ساکن لندن است. علیزاده به‌عنوان تحلیلگر در شبکه‌های افق،چهار و دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران،منوتو بی‌بی‌سی فارسی، الجزیره و سی‌ان‌ان حضور داشته و مؤسس رسانه اینترنتی جدال است.

تحصیلات
علی علیزاده به گفته خود دوران کارشناسی را در دانشگاه صنعتی شریف در رشته برق در ایران سپری کرده‌است.او در سال ۲۰۰۷ تحصیل در مقطع پی‌اچ‌دی در دانشگاه میدلسکس در رشته فلسفه را با کار بر روی پایان‌نامه‌ای با موضوع هگل و فلسفه زمان آغاز کرد. و در سال ۲۰۱۰ در پی شرکت در اعتراضات به برنامه حذف «مرکز فلسفه مدرن اروپا» از این دانشگاه از تحصیل تعلیق شد. این مرکز و دانشجویانش به دانشگاه کینگستون منتقل شدندو علیزاده مدتی در آن دانشگاه تحصیل کرد.

وی مدتی تحت عنوان استاد دانشگاه میدلسکس در بی‌بی‌سی فارسی فعالیت می‌کرد. اما هیچ‌گونه شواهدی مبنی‌بر اینکه وی در این دانشگاه عضو هیئت علمی بوده باشد وجود ندارد. بر اساس پایگاه علمی اسکوپوس اولین مقاله علمی وی در سال ۲۰۰۹ در مجله فلسفه رادیکال منتشر شده و مقاله علمی دیگری از او در دسترس نیست.در مقاله‌ای دربارهٔ یکی از مجروحان اعتراضات دانشجویی سال ۲۰۱۰ لندن از علیزاده به عنوان مدرس این دانشگاه ذکر شده‌است.

کارنامه حرفه‌ای
علیزاده به عنوان تحلیلگر در رسانه‌های تلویزیونی داخلی از قبیل شبکه افق و شبکه چهار صدا و صدای جمهوری اسلامی، رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور همانند بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و تلویزیون من‌وتو، و نیز رسانه‌های خارجی مثل الجزیره و سی‌ان‌ان حضور داشته‌است. از مصاحبه‌های قابل توجه وی می‌توان به مصاحبه با اسلاووی ژیژک، فیلسوف اسلوونیایی، دربارهٔ ایران در بی‌بی‌سی فارسی اشاره کرد.

علیزاده در سال ۲۰۲۰ تأسیس رسانه اینترنتی جدال را اعلام کرد.

مواضع
حضور در کوی دانشگاه و حمایت از جنبش سبز
او ادعا کرده که در حادثه کوی دانشگاه به سمت پلیس سنگ پرتاب کرده‌است. وی همچنین گفته اصولگرا نیست.

او در جستاری با عنوان «چرا مردم ایران دارند دوباره رویاپردازی می‌کنند؟» که در کتاب «خیزش دوباره مردم» منتشر شده، بر بافتار این جنبش تأکید کرد و از این نوشت که گروه‌های مختلفی همچون زنان مذهبی چادری و زنان جوان غربگرا، و جوانان و پیران در این تظاهرات‌ها شرکت کرده‌اند. او در یک میزگرد در دانشگاه سواز لندن در خرداد ۱۳۹۰در بررسی این کتاب از رویکرد عدم خشونت هواداران جنبش سبز انتقاد کرد و تعریف ارائه شده از سوی نخبگان جامعه برای این جنبش را محافظه کارانه خواند. او را که به باور بعضی چپ‌های غربی، جنبش سبز «ساخته سی آی ای و آمریکایی‌ها» بوده نادرست دانست، از تأکید بیش از حد هواداران این جنبش بر «آگاهی بخشی دربارهٔ حقوق بشر» انتقاد کرد و خواستار همراه شدن این آگاهی با «قدرت ایستادگی مردم در برابر مأموران حکومت» شد

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار