فرار سرمایه بورس حقیقی از موقعیت‌های سهامی

بورس تهران در معاملات روز دوشنبه شاهد فرار سرمایه حقیقی از موقعیت‌های سهامی به سمت موقعیت‌های درآمد ثابت و با پشتوانه طلا بود.

به گزارش رصد روز، بورس تهران در معاملات روز دوشنبه شاهد فرار سرمایه حقیقی از موقعیت‌های سهامی به سمت موقعیت‌های درآمد ثابت و با پشتوانه طلا بود.

سرمایه حقیقی در خانه امن
روند معاملات روز گذشته نشان از افت تراز شاخص کل و کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن داشت. بورس تهران در روز دوشنبه شاهد کاهش تراز شاخص‌های سهامی بود و نقشه بازار سهام رنگ قرمز ۸۶ درصدی داشت. دوشنبه ارزش معاملات خرد بازار سهام با ۳۹ درصد کاهش، به سطح ۲ هزار و ۵۳۶ میلیارد تومانی رسید. روز معاملاتی گذشته روند جریان پول حقیقی به سهام منفی بود و شاهد کاهش ۴۱۲ میلیارد تومانی مالکیت کد‌های حقیقی بودیم.

روز گذشته خالص جریان پول حقیقی در صندوق‌های درآمد ثابت مثبت بود و ۳۰۳ میلیارد تومان پول حقیقی به موقعیت‌های درآمد ثابت وارد شد. دیروز ۴۲۷ میلیارد تومان پول حقیقی نیز وارد صندوق‌های با پشتوانه طلا شد و همچنان با صفوف فروش سنگین سهامی و خروج پول از صندوق‌های سهامی مواجه هستیم.

دوشنبه ارزش صف‌های خرید سهام به نسبت روز یکشنبه ۴۵ درصد کاهش یافت و به ۲۸۳ میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با ۱۵۷ درصد افزایش تا سطح هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان رشد داشت. روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی به نسبت روز یکشنبه کاهش داشت و از ۲۸.۱ میلیون تومان به ۲۴.۱ میلیون تومان رسید. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی افزایش داشت و در سطح ۳۲.۹ میلیون تومانی ایستاد. با این اوصاف شکاف سرانه همچنان به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند.

برای دیدن روند ۳۰ روزه اخیر معاملات بازار سرمایه از دوشنبه ۲۳ مهرماه ورق بزنید.

همچنان شاخص هم‌وزن بورس تهران عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل داشته و شاهد ریزش قیمت کمتری در نماد‌های سبک بازار سهام هستیم. دیروز صنایع فلزات اساسی با ۹۲.۳ میلیارد تومان و صنعت محصولات شیمیایی با ۶۹ میلیارد تومان بیشترین خروج جریان پول حقیقی را داشتند و بعد از آن‌ها صنایع حمل و نقل، سرمایه‌گذاری‌ها و خودرو و ساخت قطعات در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

بورس تهران در روز‌های معاملاتی اخیر فشار عرضه بالایی را در موقعیت‌های سهامی تجربه کرد که با کاهش محدودیت دامنه نوسان قیمتی از ۱ درصد به ۳ درصد با بهبود شرایط تقاضا همراه شد اما به نظر می‌رسد تقاضای ایجاد شده پایدار نبوده است و بورس تهران به حالت رکودی و نزولی اخیر خود تغییر موضع داده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط