فولاد مبارکه اصفهان در آستانه خلق رکوردی تازه در اوج محدودیت ها

محدودیت های دستوری در کنار قیمت گذاری دستوری و بی توجهی به وضعیت بورس و نوسانات ارزی اگرچه عرصه فعالیت را با چالش روبرو کرده اما آمارهای 5 ماهه فولاد مبارکه اصفهان قابل توجه است.

به گزارش اختصاصی رصد روز، فولاد مبارکه اصفهان در حالی در پنج ماهه نخست سال جاری میزان تولید و فروش و در آمد فروش خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل جابجا کرد که به واسطه حجم تولید و اثرگذاری قابل توجه در تناژ محصولات فولادی در کشور بیشتر زیان را از محدودیت وضع شده در ۶ ماهه نخست سال جاری را متحمل شده.

بسیاری از طرحهای توسعه ای فولاد مبارکه اصفهان که میتوانست در سال جاری با ضرب آهنگ سریعتری اجرایی شود با کندی مواجه شد که این مسئله را باید در وضع سیاست گذاریهای اشتباهی دید که همه واحدهای تولیدی را بدون در نظر گرفتن ضریب نفوذشان درگیر کرد.

اراده فولادی در سنگر تولید

فولاد مبارکه اصفهان در ۵ ماهه ابتدایی سال نشان داد که در پایان سال ۱۴۰۳ می تواند میزان تولید خود را به نسبت سال گذشته با افزایش همراه کند اما باید دید پس از محدودیت برق در ۶ ماهه نخست امسال آیا محدودیت گاز در ۶ ماهه دوم پتانسیل های موجود در در واحد تولیدی را تحت تأثیر قرار خواهد داد یا خیر؟

به باور بسیاری از کارشناسان محدودیت انرژی (برق و گاز) در طول سال علاوه بر تحمیل هزینه های سربار، کاهش و از دست رفتن مواد اولیه بر کیفیت محصولات این حوزه اثر منفی زیادی خواهد داشت اما با این همه تا زمان انتشار این گزارش هیچ تجدیدنظری دراعمال عدم النفع شدید به واحدهای فولادسازی صورت نگرفته و گویا تاوان رویکرد اشتباه در حوزه انرژی را باید از واحدهایی مانند فولاد مبارکه اصفهان گرفت.

برآورد گزارشات مالی سه ماهه فولاد مبارکه نشان می دهد که این شرکت تا پایان سال ۸ میلیون و ۴۰۳ هزار تن تولید خواهد داشت که اگر این برآورد درست باشد شاهد کاهش تولید در واحد تولیدی خواهیم بود که باید آن را نتیجه اعمال فشار به تن دادن واحدهای فولادسازی به تصمیمات غیرکارشناسانه ارزیابی کرد.

آمار تولید و فروش و درآمد فروش ۵ ماهه فولاد مبارکه هرچند که امیدواریهای زیادی را ایجاد می کند اما نتایج رقم خورده در در پایان مردادماه در این واحد تولیدی هیچ ارتباطی با مدیران خارج از گود ندارد و ماحصل تلاش مدیران و کارگران فولاد مبارکه است.

بررسی ها نشان میدهد که فولاد مبارکه اصفهان در پایان ۵ ماهه سال جاری ۳ میلیون و ۸۱۵ هزار تن محصول تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۱ هزار تنی داشته است واین میزان تولید معادل ۴۴ درصد مجموع سال قبل نشان می دهد.

tolid chart

این واحد تولیدی در پایان مرداد ماه ۱۴۰۳ توانست تا ۳ میلیون و ۴۶۶ هزار تن از محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برساند که با رشد ۱۲۴ هزار تنی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود و معادل ۴۷ درصد مجموع فروش سال گذشته بود.

foroosh chart

درآمد فروش فولاد مبارکه در ۵ ماه ابتدایی سال به بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان رسید تا رشد ۲۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه محقق کرده باشد و نکته قابل توجه اینکه در پایان مردادماه با وجود اینکه هنوز نیمی از سال سپری نشده درامد فروش فولادیهای شهر مبارکه به ۵۴ درصد مجموع سال گذشته تکیه زده که با توجه به وضعیتی که از آن گفته شد آمار قابل قبولیست.

daramad foroosh

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار