فیلم خجالت نکش ۲ از معرفی تا نقد

فیلم خجالت نکش 2 ساخته رضا مقصودی با روایتی طنزآمیز و اجتماعی، توانسته است جایگاه خود را در دل مخاطبان ایرانی باز کند.

به گزارش رصد روز، فیلم خجالت نکش ۲ با تکیه بر شخصیت‌های محبوب قسمت اول و روایت داستانی جذاب، لحظات شاد و مفرحی را برای مخاطب فراهم می‌کند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به متن و حاشیه و نقدهای این فیلم با بازی احمد مهرانفر و شبنم مقدمی.

خلاصه داستان فیلم خجالت نکش ۲
خلاصه داستان فیلم خجالت نکش ۲ از این قرار است؛ قنبر و صنم یک زوج سن و سال‌دار و روستایی هستند. آن‌ها با دختر کوچک‌شان هدیه، زندگی آرامی دارند تا اینکه قنبر هوس می‌کند سروسامانی به مشکلات‌شان بدهد. او با یک دکتر قلابی در اینستاگرام آشنا می‌شود و متوجه می‌شود که دلیل تنش‌های بین او و همسرش، روز عقدشان بوده‌است. یعنی صنم و قنبر به خاطر عقدبستن در روزی که قمر در عقرب بوده، دچار نحسی شده‌اند و باید از یکدیگر طلاق بگیرند و در روز سعدی، دوباره عقد کنند. آن‌ها دور از چشم فرزندان‌شان، طلاق می‌گیرند اما با فوت محضردار، عقدشان به تعویق می‌افتد. این اختلالی که در عقد آن‌ها ایجاد می‌شود، زمینه‌ساز اتفاقات بعدی‌ست. صنم و قنبر، بعد از جدایی، سعی در آزار طرف مقابل را دارند و وانمود می‌کنند که به فکر برگشتن به زندگی مشترک‌شان نیستند و به دنبال زندگی تازه‌ای هستند. کارهای آن‌ها تا جایی ادامه پیدا می‌کند که فرزندان‌شان وارد عمل می‌شوند و این دو، با وجود مخالفت‌های برادر صنم، دوباره با یکدیگر عقد می‌کنند…

عوامل و بازیگران فیلم خجالت نکش ۲
کارگردان: رضا مقصودی، تهیه‌کننده: سید امیر پروین حسینی، نویسنده: رضا مقصودی و افرا جورابلو، فیلمبرداری: مهدی جعفری، موسیقی: آرمان موسی پور، تدوین: حسن ایوبی

بازیگران: شبنم مقدمی در نقش صنم و احمد مهران‌فر در نقش قنبر، بهاره کیان افشار، بهرنگ علوی، محمد معتضدی، سعید امیرسلیمانی، مجید شهریاری، میثاق جمشیدی، مازیار مهرگان، النا آسا، اورانوس قوامی، سودابه جعفرزاده، شادی احدی‌فر، پریسا محمدپور، زهرا کوهساریان و نفس نکی.

سینماسینما
فرزانه متین | تمام موقعیت هایی که باعث می شود تبسمی بر لب مخاطب بنشید،دعوای بین قنبر و صنم،فحش دادن و دمپایی پرت کردن است.بازی ها به شدت ضعیف است و شخصیت پردازی صورت نگرفته است .این زوج دوست داشتنی هیچکدام حتی به تنهایی نتواسته اند بازی قوی از خود نشان دهند در صورتی که هر کدام از آنها قابلیت آن را دارند که بار طنز را به دوش بکشند.فیلمنامه مستحکم نیست و به قولی سطحی است.در این اثر نه چندان کمدی به مسائلی از قبیل خرافه پرستی،طلاق و ازدواج مجدد و فرار از خانه که تبدیل به یک سنت در روستا شده ،پرداخت شده است که نه تنها به موقعیت طنز فیلم کمکی نکرده بلکه از منظر اخلاقی ،اثر را مبتذل کرده است.البته در فیلم اشاره به شیادان فضای مجازی نیز شده اما تاثیر و آسیب هایش به دلیل تم کمدی ،چندان موثر نیست.

جوان آنلاین
افشین علیار | رضا مقصودی سال‌ها در سینما و تلویزیون فیلمنامه نوشته است و غالباً به موضوعات کمدی پرداخته است، اما احساس می‌شود او برای فیلم خودش قادر به خلق موقعیت‌های ساده هم نبوده، به همین جهت خجالت نکش ۲ مانند قسمت نسخه اول نقص‌های شدیدی در فیلمنامه دارد. اینکه از دو بازیگر کمدی برای ایجاد ژانر استفاده شود قطعاً کافی نیست، به این لحاظ که حتی شبنم مقدمی و احمدمهرانفر به عنوان زوج بازیگر در قسمت دوم شوخی‌های قسمت اول را تکرار می‌کنند و به همین دلیل انگار کارگردان نکته‌ای برای ارائه نداشته است. حتی نوع بازی مقدمی و مهرانفر هم نتوانسته کمدی را شکل بدهد. در خجالت نکش ۲ حتی طرح دو خطی هم احساس نمی‌شود، قصه لاغر و کم جانی دارد که به فیلمنامه نمی‌رسد.

 

خبرگزاری اهل بیت (ع)
مضمون اصلی فیلم خجالت نکش، «فرزندآوری» است؛ معضلی که کشور را در صورت ادامه روند کنونی رشد جمعیت، در سال های آینده با مشکل مواجه خواهد کرد؛ مسئله مهمی که مورد بحث و اختلاف نظر در جامعه است. مقصودی برای تشریح این مسئله مهم، له سراغ جامعه روستایی رفته است و علت بچه دار شدن و یا بچه دار نشدن را از زبان آنها به تصویر می کشد؛ تا بلکه با اغراق در زندگی یک خانواده روستایی، جامعه شهری را هم به فکر بیندازد که چرا؟!

روزنامه گویه
رضا منتظری | معتقدم  خجالت نکش ۲ واقعا  فیلم نیست و مانند آثاری است که صرفا یک کالای تجاری هستند ساخته شده است تا بتواند یک تعدادی مخاطب را صرف حضور یک سری از بازیگران مطرح و چهره در فیلم و همچنین با اتکا به اقبال نسبی که از ورژن اصلی این فیلم شد به سالن سینما‌ها بکشاند. اگر به آمار فروش فیلم‌ها نگاه کنیم حرف بنده تایید شده است چون فکر نمی‌کنم این فیلم اقبال چندانی در گیشه بدست بیاورد و این دست فیلم‌ها ساخته می‌شوند تا یک پول بسیار خوبی را در جیب پخش کننده‌ها، سینمادارها، تهیه‌کننده‌ها و سرمایه گذار‌ها سر ریز کنند که باز هم بحث فریب مخاطب است که مخاطب عام را با یک سری رنگ و لعاب فریب می‌دهند.

زومجی
محمدامیر جلالی | شاید بیراه نباشد که بگوییم مخاطب این فیلم را بیشتر بازی بازیگرانی همچون شبنم مقدمی و احمد مهرانفر به خنده می‌اندازد وگرنه مسیر فیلمنامه بسیار از ایده‌های کلیشه ای رنج می‌برد. با تماشای تیتراژ فیلم انتظار یک ریشه یابی از مسئله ی رشد جمعیت داشتیم اما حیف که برخلاف جذاب بودن این مسیر به چند کنایه‌ی سیاسی در فیلم بسنده شد. در کل رضا مقصودی را همچنان با فیلمنامه‌ی موفق «لیلی با من است» در کارنامه اش به ذهن می‌سپاریم و منتظر نمونه‌ی موفق دیگر از او می‌مانیم.

دفتر طنز حوزه هنری
علی بهاری |  شما این کار را نکنید. منظورم اعتماد به اسم رضا مقصودی است. ۹۰ دقیقه‌ای که می‌خواهید برای این فیلم وقت بگذارید استراحت کنید، کتاب بخوانید، قدم بزنید، بستنی بخورید و یا سخنرانی رائفی‌پور گوش دهید. البته … نه … آخری را فراموش کنید. همان سینما بروید بهتر است.  شخصیت‌ها بسیار سطحی‌اند. اصلا متوجه تغییرات و یا چرایی تصمیماتشان نمی‌شوید. فیلم ریتم تندی دارد و می‌خواهد مجموعه‌ای از تغییرات و رویدادها را پشت سر هم بیاورد و همین موجب شده برای مخاطب باورناپذیر شود.

چند نکته درباره فیلم
خجالت نکش ۲ دوباره پس از ۷ سال همزمان با تگزاس ۳ اکران شده که این همزمانی، رقابت کمدی‌های چندقسمتی در گیشه را جذاب‌تر کرد.

خجالت نکش ۱ ابتدا ۷ سال پیش در جشنواره سی‌وششم فیلم فجر اکران شد و با فاصله کمی به اکران عمومی درآمد. در جشنواره آن سال که خجالت نکش در کنار مصادره، دو فیلم کمدی جشنواره بودند،  موفق شد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول را برای مقصودی به ارمغان بیاورد. مسئله اصلی فیلم خجالت نکش، میل به بچه‌دار شدن یک زوج روستایی در میانسالی است که با عرف و فرهنگ آن محل در تعارض است.

فیلم خجالت نکش ۲ توانست افتتاحیه پررونقی داشته باشد و موفق شد طی ۳ روز نخست نمایش خود، ۷۱ هزار و ۱۰۰ مخاطب را به سینما بکشاند و با نمایش در ۱۳۰۷ نوبت، ۵ میلیارد تومان بفروشد.

متفاوت بودن فضای داستانی و بالطبع جنس شوخی‌های داستان که فارغ از کمدی‌های روز، حول محور باردار شدن یک زن میانسال می‌باشد، به مذاق مخاطب، شیرین آمده.

کنایه‌های سیاسی فیلم به شعارهای محرک افزایش جمعیت، از نکاتی بود که اکثر منتقدین آن را از نقاط قوت و زیرکی فیلم می‌دانستند. فیلمی که توانسته بود با خلق موقعیت‌های کمدی برای زوجی میانسال در مقابل فرزندانشان که هیچ‌کدام بچه نداشتند، از مخاطب خنده بگیرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط