با پرداخت 181 فقره تسهیلات کلان تا پایان خرداد 1403

لبیک بانک دی به منویات رهبر انقلاب

بانک دی با عملکرد قابل توجه در پایان خردادماه سال جاری در دو بخش پرداخت تسهیلات خرد و کلان به واحدهای تولیدی و بخش خصوصی به خوبی نقش خود را در عمل به منویات شعار سال و فرمایشات رهبر انقلاب ایفا کرد.

به گزارش اختصاصی رصد روز، بانک دی اگرچه به واسطه برخی مسائل در سالهای اخیر با چالشهایی روبرو بوده اما در عین در خدمت رسانی به واحدهای تولیدی و بخش خصوصی و عمل به منویات شعار سال کوتاهی نکرده و با حداکثر ظرفیت در اجرای تعهدات و پرداخت تسهیلات نقش آفرینی داشته به طوریکه تنها در سه ماهه نخسا سال جاری تسهیلات پرداخت شده توسط این بانک به بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال می رسد و مانده تسهیلات آن نیز ۱۹۳هزار و ۴۰۸ میلیارد ریال را نشان می دهد.

از ویژگیهای مهم گزارش های مالی بانک دی را باید در ماهیت واحدها و افراد دریافت کننده تسهیلات این بانک دید که عمدتاً در بخش صنعتی و تولیدی فعال هستند اما برای پی بردن به اهمیت این استراتژی در بانک دی بد نیست تا نگاهی بر اهمیت تسهیلات بانکی بر اقتصاد و بنگاههای اقتصادی داشته باشیم.

درک درست بانک دی از شرایط ویژه اقتصادی کشور

آمار و اطلاعات موجود، نشان میدهد که کشور ایران درخصوص تأمین مالی بنگاههای اقتصادی، بانک محور بوده، به این معنی که تأمین مالی بنگاهها عمدتاً از طریق اخذ تسهیلات بانکی انجام می شود تا جایی که در سالهای اخیر در حدود ۸۵ درصد تأمین مالی کشور و ۸۲ درصد تأمین مالی بخش صنعت و معدن  توسط بازار مالی صورت گرفته است.

تزریق وام و اعتبار به جریان تولید به صورت سرمایه در گردش در کوتاه مدت به دلیل ثابت بودن حجم سرمایه باعث افزایش اشتغال میشود اما در بلند مدت که جریان وام و اعتبار تبدیل به سرمایه ثابت میشود تغییرات تکنولوژیکی را به همراه دارد.

بازارهای پولی و مالی اهمیت ویژه ای در نظام اقتصادی کشورها دارند و در ادبیات توسعه اقتصادی از الزامات مهم دستیابی به رشد پایدار محسوب میشوند به گونه ای که محققین گسترش بهینه و مناسب بازارهای پولی و مالی را از ابزارهای مهم توسعه میدانند.

در واقع بازارهای پولی و مالی منابع تأمین اعتبار برای فعالیتهای مختلف اقتصادی میباشند تأمین مالی واحدهای تولیدی چه از دیدگاه سرمایه در گردش و چه از دیدگاه توسعه فعالیتها و سرمایه گذاریهای جدید از مهمترین مباحث مدیریت یک نظام است دریافت وام و اعتبار و انتقال پول از یک فرد به فرد دیگر یا از یک نهاد به نهاد دیگر نقش اساسی در تأمین اعتبار فعالیتهای مختلف اقتصادی دارد. اعتبار و وام به طور مستقیم و غیر مستقیم بر اشتغال واحدهای تولیدی و فرصتهای شغلی جدید تأثیر میگذارد.

چنانچه مشاهده میشود از بعد نظری از جمله آثار مثبت به کارگیری صحیح و بهینه جریان وام و اعتبار میتواند افزایش سرمایه گذاری تولید درآمد و اشتغال باشد. البته کارآیی نظام پولی و مالی هر کشور و نحوه مدیریت مالی واحدهای اقتصادی موجود شرط لازم و کافی برای دستیابی به این آثار مثبت اقتصادی است که در صورت نبود کارآیی در این فرآیند چه در بخش اعطای اعتبارات و چه در بخش مصارف اعتبارات ممکن است اثرات مطلوب و مورد انتظار را به همراه نداشته باشد. در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران نه تنها موسسات اقتصادی بزگتر بلکه موسسات کوچکتر اقتصادی نیز سهم بالایی از منابع لازم برای سرمایه گذاری را از طریق بازار پول و اعتبارات بانکی بدست میآورند.البته نکته بسیار مهم این است که کارایی نظام پولی و مالی هر کشور سهم بخشها از تسهیلات بانکی و نحوه مدیریت مالی واحدهای اقتصادی موجود شرط لازم و کافی برای دست یابی به آثار مثبت اقتصادی تسهیلات بانکی است که در صورت نبود کارآیی و برنامه ریزی درست در این فرآیند چه در بخش اعطای اعتبارات و چه در بخش مصارف اعتبارات ممکن است تسهیلات نظام بانکی اثرات مطلوب و مورد انتظار را به همراه نداشته باشد.

بانک دی بر درک درست از این مسئله و براساس گزارشات بانک مرکزی ۱۸۱ فقره تسهیلات کلان به ارزش ۸۶ هزار و ۳۳۷ میلیارد ریال تا پایان خرداد پرداخت کرده که عمده این تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان واقعی و بخشی نیز در اختیار فعالان اقتصادی و واحدهای اثرگذار بر بخش خصوصی قرار گرفته است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار