لوله و ماشین سازی ایران در شرایط اورژانسی/ حرکت قهرمانانه یا تعجیل نادمانه؟

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””] شرکت لوله و ماشین سازی ایران در سه ماهه اول سال جاری آهن قراضه را به نرخ ۱۴,۲۵۸ تومان به ازای هر کیلوگرم خرید که این رقم تقریبا نزدیک...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””] شرکت لوله و ماشین سازی ایران در سه ماهه اول سال جاری آهن قراضه را به نرخ ۱۴,۲۵۸ تومان به ازای هر کیلوگرم خرید که این رقم تقریبا نزدیک به نرخ شمش فولادی بوده و بین ۲۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از نرخ بازار نشان می دهد این موضوع باعث شد تا حاشیه سود این شرکت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. [/box]

به گزارش اختصاصی رصد روز، نرخ آهن قراضه معمولا بین ۷۰ تا ۸۰ درصد نرخ شمش فولادیست که در سه ماهه اول سال نرخ شمش فولادی ۱۴,۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالا و نرخ خرید آهن قراضه شرکت های مختلف بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان تومان بود در عین حال شرکت لوله و ماشین سازی ایران در سه ماهه نخست سال با قیمتی بالاتر از نرخ موجود در بازار اقدام به خرید آهن قراضه کرد که موجب شد سود انباشته این شرکت ۹۰ درصد کاهش پیدا کند و از ۴۶ میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال به به ۴ میلیارد و ۷۶۸ میلیون ریال برسد.

بررسی ها نشان می دهد که نرخ خرید آهن قراضه توسط لوله و ماشین سازی ایران به طور میانگین ۲۰ تا ۴۰ درصد از نرخ موجود بازار بالاتر بوده که این مسئله سود خالص ۳۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون شرکت را به زیان خالص ۳۵ میلیارد و ۵۰۲ میلیونی تبدیل کرد.

شرکت لوله و ماشین سازی ایران آهن قراضه گران

مدیرعامل این شرکت در خصوص این ماجرا گفت: کارخانه برای تولیدات خود از آهن قراضه با کیفیت بالا در قالب استانداردهای آنالیز استفاده می نماید در سه ماهه ابتدایی سال جاری نرخ تامین قراضه مصرفی دارای نوسان بسیار بود و شرکت نیز بر اساس ضرورت انجام تعهد خود اقدام به تامین مواد اولیه بنر های موجود را داشته است.

پاسخ مدیرعامل

اما سؤال اینجاست که در کل سه ماهه فروردین تا خرداد سال جاری این نوسان در جریان بود و هروقت که اقدام به خریدی صورت می گرفت نرخ خرید بالاتر از میانگین بازار بود؟

باید توجه داشت که این شرکت ۶ میلیارد ۷۰۰ سهم در بازار سرمایه دارد که حدود ۳۷ درصد آن در اختیار سهامداران حقوقی است و بخش قابل توجهی از سهام آن در اختیار افراد عادی قرار دارد که در اینصورت هر تصمیمی که منجر به سود و زیان سهامداران می شود قابل اهمیت است و کاهش ۹۰ درصدی سود انباشته و تبدیل سود خالص به زیان به لحاظ بنیادی سهم را تحت تأثیر قرار می دهد و سهامداران را متضرر می کند.

منتظر پاسخ مدیران لوله و ماشین سازی ایران در این باره خواهیم بود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار