تصمیم سازان آیا روند بازارهای بین المللی را در شرف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دنبال می کنند؟

محدودیت انرژی در فولاد مبارکه اصفهان کاهش سرانه درآمد ۶۰ میلیون ایرانیست

افزایش توان تولید و در نتیجه کسب حاشیه سود بیشتر و توزیع سود نقدی بهتر در بین سهامداران نزدیکترین نتیجه ایست که مرتفع شدن مسئله محدودیت های انرژی در فولاد مبارکه اصفهان رقم می زند.

به گزارش اختصاصی رصد روز، قرار گرفتن ایران در بین ۱۰ کشور برتر تولید کننده فولاد در دنیا ماحصل تلاش واحدهاییست که در سالهای گذشته از تمام ظرفیت های خود برای حفظ کسب و حفظ این جایگاه استفاده کردند اما مروری بر اتفاقات چندسال گذشته نشان می دهد که با وجود نرخ بهره وری بالا در شرکتهای فولادسازی سیاستهای اتخاذ شده در این حوزه معطوف به افزایش نقدینگی و سودآوری آنها نبود بلکه سبب شده تا روند فعلی صنعت فولاد با چالشهایی روبرو شود که در مقابل اثر تحریم های بین المللی آسب بیشتری را ایجاد می کرد.

با کاهش مصرف داخلی فولاد در سال ۹۷ شرکتهای فعال این حوزه باید اقدام به صادرات مازاد تولید خود در بازارهای بین المللی می کردند اما افزایش عوارض صادراتی ارزآوری این شرکتها را با مشکل روبروکرد تا جایی که برخی شرکتها عطای صادرات را به لقایش بخشیدند و گاهاً شاهد بودیم که با یک دوم و یا یک سوم ظرفیت واقعی خود فعالیت می کردند.

در سال ۹۸ و همزمان با افزایش تقاضا در بازار داخلی شرکتهای فولادسازی با افزایش توان تولید خود از ایحاد بازار سیاه و دلالی تا جای ممکن جلوگیری کردند تا اینکه با اشباع بازار داخلی و باز هم مازاد محصول در کشور موضوع صادرات را تبدیل به بحث اصلی درآمدزایی شرکتهای فولادی کرد اما یا با وجود عوارض بالا این امکان با پیش بینی های صورت گرفته و برآوردهای آن سازگار نبود.

صفر شدن تراز محصولات فولادی در ۹ سال گذشته نتیجه اعمال سیاستهایی بود که با وجود اشاره کارشناسان و فعالان این حوزه شنیده نشد و فرصت های بسیاری در حدود یک دهه گذشته از دست رفت.

محدودیت انرژی در ۶ ماهه ابتدای سال که نفسهای تولید را به شماره می اندازد تهدیهای صنعت فولاد را دو چندان کرده و موضوع مهم در این باره وضع یک قانون برای همه شرکتها بدون توجه به کیفیت حضور و اثرگذاری آنها در داخل و خارج است.

نبود بندهای تشویقی برای شرکتهای که در یک دهه گذشته در سه موضوع سودآفرینی، ارزآوری و اشتغال زایی کارنامه موفقی از خود بجا گذاشتند یکی از مهمترین باگهای سیاستگذاری پر عیب و ایرادیست که ساده ترین برداشت از آن نادیده انگاشتن دستاورد این واحدها برای نظام اقتصادی و در نتیجه کم شدن انگیزه برای ادامه مسیرست.

بررسی ها نشان می دهد که اثر قطعی برق واحدهای فولادسازی عدم النفع ۳ میلیارد دلاری برای اقتصاد کشورست که جبران آن به سادگی امکان پذیر نیست. در این میان برخی واحدهای تولیدی که اثرگذاری بیشتری در صنعت فولاد دارند از چنین مشی اشتباهی آسی بیشتری خواهند دید.

تهدیدهای پیش روی اقتصاد کشور در اثر محدودیت برق فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه اصفهان بدون شک در چندسال گذشته جزو اثرگذارترین واحدهای فولادسازی و یکی از مهمترین شرکتهای فعال صنعتی کشورست که وزن و نگاه فعالان اقتصادی به موضوع تولید را تغییر داده است. درآمد عملیاتی ۲۴۰ هزار میلیارد تومانی در کنار سود خالص ۹۲ هزار همتی و قرار گرفتن در رتبه اول صادرات غیر نفتی با صادرات مستقیم یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن و فروش ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول در سال گذشته ظرفیت مغفول مانده ای را یادآوری می کند که محدودیت انرژی و تصمیمات خلق الساعه باعث شد تا از به ثمر رسیدن نتیجه بهتر در این واحد تولیدی جلوگیری شود.

سهامداری سهام عدالت در فولاد مبارکه اصفهان به معنی انتفاع بیش از ۶۰ میلیون ایرانی در این شرکت است که با محدودیت انرژی نفع و سهم کمتری خواهند داشت.

افزایش توان تولید و در نتیجه کسب حاشیه سود بیشتر و توزیع سود نقدی بهتر در بین سهامداران نزدیکترین نتیجه ایست که مرتفع شدن مسئله محدودیت های انرژی در فولاد مبارکه اصفهان رقم می زند.

جدا از این مسئله اقتصاد کشور در ماههای آینده یه واسطه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تغییرات مهمی را در پیش دارد که تقویت ساختار تولید در داخل و بهبود فرآیند صادرت در خارج مهمترین اقدامیست که باید در دستور کار واحدهای تولیدی قرار گیرد اما با شرایط فعلی نه تنها این اقدام صورت نخواهد گرفت بلکه باید نگران از دست رفتن توان و جایگاه فعلی باشیم.

با کمی ارزیابی مشخص خواهد شد که فولاد مبارکه اصفهان به عنوان رکن تولید در کشور بیشترین آسیب را با توجه به حجم و مقدار تولید در کشور و بازارهای بین المللی در پیش دارد که محدودیت انرژی مزید بر علت این دشواری خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد که در سال گذشته ۸۸.۵ درصد محصولات فولادی در داخل و ۱۱.۵ درصد آن در خارج از کشور به فروش رفت که با توجه به وضعیت مضاعف محدودیت انرژی در سال جاری و برآورد وضعیت بازار در ماههای آینده و نیز سهم قابل ملاحظه فولاد در تولید ناخالص داخلی در کشور و در صنعت باید نگران ادامه این وضعیت بود.

در پایان باید پرسید که چه نتیجه ای جز زیان هنگفتی که در انتظار افتصاد کشور در اثر اعمال محدودیت بر شرکتهایی مانند فولاد مبارکه حاصل می شود که اصرار به تکرار الگوی ان وجود دارد؟

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار