محدودیت دامنه نوسان سد محکم در برابر تغییرات شدید

وی افزود: این محدودیت سد محکمی در برابر تمامی تغییرات شدید به شمار می‌رود. چشم معامله‌گران بورسی به اخبار سیاسی است و هر تغییری در اخبار می‌تواند به‌سرعت جهت صف‌نشینی معامله‌گران را تغییر دهد.

به گزارش رصد روز، بورس تهران از روز چهارم مهرماه شاهد خروج متداوم پول حقیقی بوده است که در انتهای معاملات هفته گذشته به سطح ۴ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومانی رسید. بازار سرمایه در سه روز ابتدایی هفته گذشته با کاهش‌هایی به ترتیب ۰.۳۸، ۰.۲۴ و ۰.۳۷ درصدی کار خود را آغاز کرد. اما در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه، بازار با نشانه‌هایی از بهبود و رنگ سبز مواجه شد.

ریسک سیستماتیک عامل درجا زدن بورس
مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه، گفت: بورس تهران در هفته گذشته شاهد افت شاخص کل و هم‌وزن بود و دو سطح حمایتی حساس و با اهمیتی که در دومین هفته مهرماه حفظ شده بود از دست رفت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افزایش ریسک سیستماتیک، اصلی‌ترین چالش چندماهه اخیر بورس تهران به شمار می‌رود که در حال حاضر با محدودیت یک‌درصدی دامنه نوسان قیمتی مدیریت می‌شود.

وی افزود: این محدودیت سد محکمی در برابر تمامی تغییرات شدید به شمار می‌رود. چشم معامله‌گران بورسی به اخبار سیاسی است و هر تغییری در اخبار می‌تواند به‌سرعت جهت صف‌نشینی معامله‌گران را تغییر دهد.

بلاتکلیفی شاخص‌ها
هفته سوم مهرماه را با سطح حمایتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارواحدی شاخص کل و سطح حمایتی ۷۰۰ هزارواحدی شاخص هم‌وزن آغاز کرد، اما این دو سطح حمایتی در این هفته شکسته شد. سه روز افت متوالی شاخص کل بورس موجب نگرانی فعالان بازار شده بود، اما در روز سه‌شنبه هفته گذشته، با رشد ۰.۱۶ درصدی شاخص، این روند نزولی به پایان رسید و امید‌ها به بازگشت بازار تقویت شد.

همچنین، در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل با افزایش ۰.۱۲ درصدی به محدوده ۲ میلیون و ۹۹ هزار واحد رسید. این رشد، باعث افزایش امیدواری‌ها برای بازپس‌گیری کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شد که از نظر بسیاری از فعالان بازار، نقطه مهمی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود.

شاخص هم‌وزن نیز که در روز‌های اخیر وضعیت نامطلوب‌تری نسبت به شاخص کل داشت، همسو با شاخص کل در روز چهارشنبه رشد کمی را تجربه کرد. این شاخص با رشد ناچیز ۰.۰۳ درصدی به ۶۹۶ هزار و ۷۳۲ واحد رسید که نشان‌دهنده بهبود جزئی در بخش‌هایی از بازار بود.

با این‌حال، شاخص کل فرابورس همچنان کاهش یافت و با افت ۷ واحدی به ۲۱ هزار و ۹۸۶ واحد رسید. کاهش شاخص فرابورس نشان می‌دهد که هنوز بخش‌هایی از بازار در حالت نامطلوب باقی‌مانده‌اند.

تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه
بازار سهام در این هفته شاهد تغییرات قابل‌توجهی در روند ارزش معاملات خرد بوده و جریان خروجی پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی تداوم‌یافته است. بورس تهران در جریان معاملات این هفته با کاهش ۱۶ درصدی متوسط ارزش معاملات خرد بازار سهام مواجه بود.

برآیند جریان پول حقیقی در اولین و آخرین هفته شهریورماه منفی بود و دو هفته میانی شهریورماه شاهد ورود جریان پول حقیقی به موقعیت‌های سهامی بودیم. در اولین هفته مهرماه نیز با ورود جریان پول حقیقی همراه بودیم و دومین هفته مهر ۲ هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان از مالکیت حقیقی‌ها کاسته شد. این هفته نیز خروج جریان پول حقیقی را مشاهده کردیم و هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی خارج شد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط