مدیر تعمیرات نسوز خبر داد:

مصرف نسوز در فرایند تولید محصولات فولاد مبارکه به ۷ کیلوگرم کاهش یافت

با اقدامات مختلفی که از سوی کارکنان مدیریت تعمیرات نسوز و همکاری سایر بخش‌های فولاد مبارکه طی شش ماه نخست سال جاری انجام شد، میزان مصرف نسوز در کل نواحی شرکت به 7 کیلوگرم و در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به 6.93 کیلوگرم بر تن مذاب ک...

به گزارش رصد روز به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، مدیر تعمیرات نسوز فولاد مبارکه، ضمن تأیید این خبر، در گزارشی از عملکرد واحد نسوز گفت: در شش‌ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳، اقدامات مختلفی در راستای اهداف مرکز تعمیرات نسوز و همگام با نواحی تولیدی و پشتیبانی برنامه‌ریزی و اجرا شده که نتایج قابل قبولی را رقم زده است. به‌طوری‌که مصرف نسوز در کل شرکت فولاد مبارکه در این باره زمانی معادل ۷ کیلوگرم بر تن تولید بوده؛ درصورتی‌که در بازه زمانی مشابه در سال گذشته، این رقم ۷.۳ بوده است. همچنین مصرف نسوز در فولادسازی که در میان نواحی مختلف، بیشترین مصرف نسوز را دارد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۲ درصد بهبود داشته و در شش‌ماهه نخست امسال به ۶.۹۳ کیلوگرم بر تن فولاد مذاب کاهش یافته است.

به گفته پدرام فتاح‌المنان، یکی از اهداف اصلی مرکز تعمیرات نسوز کاهش مصارف نسوز است که به کاهش هزینه‌های تولید و ارتقای ایمنی منجر می‌شود. در این راستا، پروژه‌های متعددی ازجمله پروژه افزایش عمر نسوز سقف کوره‌های قوس الکتریکی تعریف و اجرا شده است که با تغییر طرح آن و انجام اصلاحات متعدد، عمر نسوز سقف کوره از متوسط ۱۶۵ ذوب در نیمه اول سال گذشته به متوسط ۲۷۰ ذوب افزایش یافته و در کوره شماره ۲ هم به رکورد ۶۹۰ ذوب هم رسیده است.

وی تصریح کرد: تیم تعمیرات نسوز همواره در تلاش بوده است که متناسب با شرایط تولید، دستورالعمل‌های بازرسی و پیش‌بینی عمر نسوز، نوع نسوز مصرفی را در صورت امکان تغییر دهد تا بتواند بهترین نتیجه از لحاظ هزینه و ایمنی را در شرایط مختلف تولیدی حاصل کند.

مدیر تعمیرات نسوز فولاد مبارکه ادامه داد: تدوین و اجرای سیکل بازرسی کیفیت نسوز در محل تأمین‌کننده و قبل از ارسال به فولاد، مدیریت ضایعات نسوز در محل نواحی، پیگیری اجرای پروژه‌های مکانیزه کردن فعالیت‌های تحت شرایط محیطی سخت انسانی جهت ارتقای شرایط کاری کارکنان، کمک و حمایت از بومی‌سازی اقلام نسوز و کاهش وابستگی به شرکت‌های خارجی، ادامه بررسی و تعیین تکلیف اقلام نسوز راکد در انبارها و سیستمی کردن ثبت مصارف کلیه اقلام نسوز در ناحیه فولادسازی از جمله اقدامات جدید این مرکز در سال ۱۴۰۳ است.

وی افزود: با توجه به مزایای زیادی که قراردادهای یکپارچه تأمین و اجرا برای شرکت فولاد مبارکه دارد، فولاد مبارکه توانسته مصرف نسوز تاندیش را طی دو سال اخیر بیش از ۳۰ درصد کاهش دهد و آن را از ۱.۸۱ کیلوگرم بر تن فولاد به ۱.۲۵۵ برساند. در این راستا، تیم تعمیرات نسوز با کمک امور قراردادها تلاش می‌کند که با بررسی دقیق ضعف‌های این نوع قراردادها و ارائه و انجام راهکارهای مناسب، شرایط این قراردادها را ارتقا دهد. همچنین در قسمت تعمیرات نسوز سایر نواحی در نیمه ابتدای سال، در ۳۰ موقعیت کاری در نواحی مختلف، مجموعاً ۳۳٫۱۹۵ نفر ساعت فعالیت‌های تعمیراتی نسوز انجام گردیده است.

فتاح‌المنان با تأکید بر اینکه در حوزه نسوز، حساسیت‌ها و ملاحظات ایمنی به‌شدت مهم محسوب می‌شوند، گفت: کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند منجر به حادثه و تحمیل خسارات و هزینه‌های زیادی به سازمان شود؛ بنابراین حفظ و مراقبت از نسوز باید با انجام بازرسی‌های دقیق و هوشمندانه و انجام واکنش مناسب انجام گردد.

در همین زمینه برخی از رؤسا و کارشناسان این حوزه چنین گفتند:

احمدرضا ایرانپور، رئیس تعمیرات نسوز فولادسازی:

واحد نسوز با فرایند تولید ارتباط خطی دارد؛ به‌صورتی‌که به‌صورت مستقیم با کمیت و کیفیت تولید مرتبط است.

در راستای اهداف و استراتژی‌های سازمان، واحد نسوز اهدافی را تعیین و جهت رسیدن به این اهداف برنامه‌ریزی کرده است. کاهش توقفات و افزایش تولید، کاهش هزینه‌ها و تولید رقابتی، بومی‌سازی صددرصدی متریال و تجهیزات از اهداف نسوز بوده است.

در راستای رسیدن به اهداف تعیین‌شده پروژه‌هایی با همراهی و هماهنگی واحدهای تولید تعریف شده و انجام شده است، ازجمله پروژه افزایش صددرصدی عمر نسوز سقف کوره‌های قوس، پروژه افزایش صددرصدی افزایش عمر نسوز کوره‌های پاتیلی، پروژه افزایش عمر نسوز صفحات دریچه کشویی پاتیل، پروژه افزایش درصد بازشوندگی مجرای پاتیل‌های مذاب، پروژه افزایش عمر نسوز پاتیل‌های مذاب و پروژه افزایش تعداد ذوب بر تاندیش که همگی به سرانجام رسیده است.

در راستای کاهش وابستگی به شرکت‌های خارجی و جلوگیری از خروج ارز از کشور کلیه تجهیزات و نسوزهای موردنیاز ازجمله مکانیسم دریچه کشویی پاتیل‌های مذاب، مکانیسم کاست تاندیش‌های مذاب ۶۰ تنی، نسوزهای واحد گاززدایی (RH)، دستگاه‌های انکرجت و انکرفریت همگی به‌صورت صددرصدی بومی‌سازی شده‌اند.

برای هوشمندسازی و مکانیزه‌سازی صنعتی پروژه‌هایی تعریف و در دست اجراست که از آن جمله می‌توان به پروژه رباتیک گانیگ تاندیش اشاره کرد.

رضا جهانشاهی، رئیس گروه فنی نسوز:

در راستای مدیریت مصارف و هزینه‌های نسوز اقدامات متعددی در گروه فنی نسوز تعریف و اجرایی گردیده است. یکی از این اقدامات که با همکاری مدیریت‌های آزمایشگاه‌ها، خرید مواد مصرفی و کنترل مواد در حال اجراست، سیستم بازرسی مواد نسوز قبل از ارسال به فولاد مبارکه است که برای اولین بار در این حجم در کشور اجرا می‌شود. اجرای این پروژه از ورود کالای بی‌کیفیت به فولاد مبارکه و انباشت اقلام راکد در انبارهای فولاد مبارکه پیشگیری خواهد کرد.از دیگر اقدامات این واحد اجرای طرح مدیریت ضایعات نسوز جهت استفاده حداکثری از ضایعات تولیدی نسوز بوده که می‌تواند ضمن حفاظت از محیط‌زیست، ارزش‌افزوده زیادی برای شرکت به همراه داشته باشد. این واحد با اجرای طرح‌های کیفی متعدد با همکاری تولیدکنندگان برجسته نسوز توانست علی‌رغم وجود مشکلات ناشی از محدودیت‌های انرژی، کیفیت مواد ورودی و نیز اولویت تولید، عمر و مصارف خوبی را در فولادسازی محقق کند؛ به‌طوری‌که عمر بدنه پاتیل در سال ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از عدد ۱۲۶ به ۱۳۲ ذوب و مصارف نسوز تاندیش از ۱.۴۲ کیلوگرم بر تن مذاب به ۱.۳۱ کیلوگرم بر تن مذاب با استفاده از محصولات کاملاً ساخت داخل رسیده است.

با توجه به اینکه تمام هدف‌گذاری‌ها برای عمر و مصارف نسوز تجهیزات، جهت مدیریت هزینه‌های نسوز بوده است، در پنج‌ماهه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سهم نسوز در هزینه تمام‌شده از ۱.۹۷ درصد به ۱.۶۷ درصد و هزینه تبدیل تختال از ۴.۳۷ به عدد ۳.۹۹ درصد رسیده است.

سید جعفر حجازی‌نسب، کارشناس تعمیرات نسوز سایر نواحی:

تیم نسوز سایر نواحی متشکل از ۵ نفر از کارکنان فولاد مبارکه، ۲۴ نفر از کارکنان عادی پیمانکار متناسب با حجم تعمیرات و کارکنان روزمزد پیمانکار است.فعالیت‌های تیم نسوز سایر نواحی شامل دو بخش بازدید و بازرسی از تجهیزات نسوز نواحی (PM) و فعالیت‌های اجرایی تعمیرات نسوز نواحی است. در شش ماه اول سال ۱۴۰۳، مطابق با برنامه، شات‌دان‌های نواحی مختلف نظیر واحد نیروگاه، کوره عملیات حرارتی تعمیرگاه مرکزی، اسیدشویی خط شماره ۱ و ۲، گالوانیزه و باکس‌آنیلینگ، بازپخت هیدروژنی، گندله‌سازی، احیا مستقیم مدول‌های A و F، درب پیشگرم کوره‌های نورد گرم و کوره‌های شماره ۱ و ۲ آهک‌پزی صورت گرفته است.

در تعمیرات نسوز تجهیزات مختلف نواحی، بنا به کاربرد نسوز، جنس، شکل و متریال و نحوه اجرا کاملاً متفاوت است. اغلب بعد از توقف کامل کارگاه و ایجاد امکان بازدید چشمی از نسوز، حجم کار مشخص می‌شود؛ بنابراین با توجه به نامشخص بودن حجم تعمیرات و همچنین محدود بودن تاریخ انقضای مصرف برخی از متریال و نبود فضای کافی در انبار شرکت، پیش‌بینی زمان مناسب درخواست و مقدار متریال نسوز موردنیاز با توجه به تغییرات زیاد در زمان شات‌دان‌های نواحی، کاری بسیار دقیق است که هماهنگی بسیار زیاد با نواحی و دفاتر فنی تعمیرات را می‌طلبد.

در شات‌دان واحد اسیدشویی خط شماره ۱ که در شهریورماه انجام شد، تیم تعمیرات نسوز نواحی پا به پای تعمیرات خط اسیدشویی در بازسازی هر ۵ حوضچه اسید با تمام توان، اقدامات لازم را طی ۳۴ شیفت ۱۲ساعته در شرایط سخت انجام داد و کمک کرد تا شات‌دان طبق برنامه به اتمام برسد.

 واحد نسوز سایر نواحی در این شات‌دان بیش از ۱۹۰ تن آجر ضداسید به متراژ ۳۵۰ مترمربع را تخریب و ضایعات آن را در قالب ۳۰۰ کیسه بیگ‌بگ از حوضچه‌ها خارج و با توجه به محدودیت مکانی در این واحد به‌صورت روزانه به بیرون از سایت و نهایتاً به انبار ضایعات نسوز منتقل کرد. نوچینی آجر ضداسید، پس از اتمام مراحل تعمیرات بر حوضچه‌ها، به تعداد ۲۸،۷۰۱ عدد آجر ضداسید، ۱۴،۲۲۰ کیلوگرم پودر و سولوشن آرفوران و سیلیکات پتاسیم و ۱۸ عدد سدل گرانیتی و ۱۱ عدد لوله سرامیکی ضداسید با اجرای ۶،۹۹۳ نفرساعت نیروهای عادی و روزمزد توسط پیمانکار اجرای نسوز سایر نواحی (شرکت نسوز توکا) و بدون هیچ حادثه انسانی و تجهیزاتی با موفقیت کامل انجام گردید.

پدرام فتاح‌المنان، مدیر تعمیرات نسوز در خاتمه از تمام کارکنان زحمتکش و متعهد تیم تعمیرات نسوز و پیمانکاران تعمیرات نسوز و واحدهای پشتیبانی و ستادی که با تمام توان خود در جهت تحقق اهداف واحد و شرکت تلاش می‌کنند، تشکر و قدردانی کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار