میان جلیلی و قالیباف کدام به نفع دیگری انصراف خواهند داد؟

بهترین گزینه برای پزشکیان، انصراف قالیباف و باقی ماندن یکی از این دو نفر جلیلی یا زاکانی است. باقی ماندن جلیلی به عنوان کاندیدای واحد اصولگرایان و در رتبه بعدی زاکانی، بیش از دیگران، به سود پزشکیان است.

به گزارش رصد روز، انتخابات آینده ریاست جمهوری قابل پیش بینی است: در صورت مشارکت حداقل ۵۵ درصدی مردم، پزشکیان پیروز انتخابات خواهد بود.

همچنین گزینه دو مرحله‌ای شدن انتخابات هم وجود دارد، اما احتمال آن کمتر است. اگر این اتفاق رخ دهد پزشکیان و قالیباف به مرحله دوم خواهند رفت و در مرحله دوم هم پزشکیان، پیروز نهایی است.

– هر چقدر نسبت مشارکت در انتخابات بیشتر باشد احتمال پیروزی پزشکیان هم افزایش می‌یابد. عکس آن هم صادق است. هر چقدر نسبت مشارکت کمتر باشد احتمال پیروزی یکی از دو کاندیدای اصلی اصولگرایان (قالیباف و جلیلی) بشتر می‌شود.

– اصولگرایان در این انتخابات در میان ۲ گزینه قرار دارند که بهترین آن، بدترین است: در صورتی که از میان ۵ کاندیدای اصولگرا (جلیلی، زاکانی، قاضی زاده، قالیباف و پورمحمدی) هیچ کدام انصراف ندهند و به کاندیدای واحد نرسند؛ رای حامیان اصولگرا در میان ۵ کاندیدا پخش خواهد شد و زمینه برای پیروزی کاندیدای اصلاح طلبان و اعتدال گرایان فراهم خواهد شد. اگر انصراف دهند هم به افزایش رقابت و مشارکت منجر می‌شود که نتیجه مستقیم آن، افزایش رای پزشکیان است.

این گزینه برای اردوگاه پزشکیان عالی است. این فرصت خوبی است تا رای حامیان اصلاح طلبان و مخالفان تندرو‌ها – اصولگرایان به صورت منسجم و یکجا، جمع شود و کاندیدای آن‌ها (پزشکیان)، بالاتر از دیگران، راهی پاستور شود.

در صورتی که از میان زاکانی، قالیباف و جلیلی دو نفر به نفع یک نفر از میان خود، انصراف دهند با فرض مشارکت ۵۵ تا ۶۰ درصدی، پزشکیان دوباره در مرحله اول، پیروز خواهد بود. چرا که هم بر شدت رقابت‌ها افزوده می‌شود. هم احتمال پیروزی یک اصولگرا، زنگ خطر را برای بخش‌های زیادی از جامعه ایرانی، به صدا درخواهد آورد و آن‌ها را برای جلوگیری از ادامه ریاست جمهوری اصولگرایان تحریک خواهد کرد.

بهترین گزینه برای پزشکیان، انصراف قالیباف و باقی ماندن یکی از این دو نفر جلیلی یا زاکانی است. باقی ماندن جلیلی به عنوان کاندیدای واحد اصولگرایان و در رتبه بعدی زاکانی، بیش از دیگران، به سود پزشکیان است. چرا که جلیلی یا زاکانی بیش از قالیباف، رای اعتراضی و “نه” به تندروها/ اصولگرایان و افراد مردد در رای دادن را کسب می‌کند.

قابل پیش بینی است در میان دو گزینه اصلی اصولگرایان یعنی جلیلی و قالیباف هیچ کدام به نفع دیگری انصراف نخواهند داد. البته انصراف آن‌ها به سود یکدیگر هم فایده‌ای ندارد. چون در صورت انصراف قالیباف، بخش بزرگی از رای او به سبد پزشکیان می‌رود. اگر جلیلی انصراف دهد بخش بزرگی از رای او به سبد قالیباف نخواهد رفت.

– زاکانی در دوره تبلیغات، تاکید کرده پوششی نیست و حتی در مناظره سوم، در واکنش به سخنان پزشکیان، به صراحت گفت تا آخر رقابت‌ها باقی می‌ماند. این خبر خوبی برای پزشکیان است و نتیجه برد – برد دارد. اگر انصراف دهد به لحاظ اخلاقی و حیثیتی به ضرر شخص زاکانی است و نشانه‌ای از ناراست گویی او.

اما گزینه بهتر این است که باقی بماند چرا که با باقی ماندنش، هم بخشی از رای اصولگرایان را کسب و به تشتت آرای آن‌ها کمک می‌کند هم دامنه اختلافات در اردوگاه این جناح را افزایش می‌دهد. هر دو، کمک بزرگی به پزشکیان است و در نهایت، زاکانی با شکست سنگین، صحنه انتخابات را ترک می‌کند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار